Gå til innhold

NHD medisin og langtidsvirkning


Gjest Caramasitalill

Anbefalte innlegg

Gjest Caramasitalill

Hei

Jeg har forstått det slik at man kan få dekket en del utgifter til tannlege ved lang tids bruk av medikamenter som sliter på tennene.

På trygdeetatens sider finner jeg ut at det må foreligge dokumentasjon fra både tannlege og lege.

1. Hvordan gjør man dette rent praktisk?

2. Hvilke medikamenter er det snakk om?

3. Hvor mye opplysninger vil tannlegen få greie på gjennom en legeerklæring omkring dette?

4. Bor på et lite sted hvor alle kjenner alle, og er ikke så giret på at tannlegen som er nær venn av familien, skal få så veldig mye innblikk i min helse.

Ville vært taknemmelig for svar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den vanligste grunnen til at man gir tilskudd til tannbehandling som følge av medikamentbruk, er vel at mange medikamenter har munntørrhet som bivirkning. Legen din må dokumentere at du evt. har benyttet medikamenter som har denne type bivirkning (eller annen bivirkning som påvirker tannhelse), og tannlegen må uttale seg om hvorvidt de konkrete tannskader sannsynligvis er forårsaket av f.eks. økt munntørrhet.

Du må ha tannproblemer ut over det gjennomsnittlige for at slik refusjon gis, og det er viktig at du går regelmessig til tannlege slik at ikke trygdekontoret kan hevde at det er din egen manglende oppfølgning av tannhelsen din som er årsaken til utgiftene.

Jeg har fremstilt dette ut i fra de opplysninger vi har fått på vårt trygdekontor; alt jeg har skrevet trenger ikke nødvendigvis være helt korrekt.

Det ble ikke skrevet mye i attesten fra legen; kun hvilke medikamenter som var benyttet over hvor lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...