Gå til innhold

Hodebunnsproblem folliculitt.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er mann på 29 år som har vært svært plaget av svie/kløe og ikke minst håravfall. For mange år tilbake ble det tatt en biopsi av hodebunnen, der det ble konstatert betennelse i hår sekkene.

Ingen av legemiddelsene som jeg har prøv hittil har ført frem til noe. For å gjøre denne legemiddel listen noe mindre kan jeg nevene at Roacutane var det sist jeg prøvde som ble skrevet ut av min hud lege. Dette var egentlig for noe mer dypere akne jeg ellers hadde.

Jeg føler Roacutane kanskje hadde en indirekte virkning på hodebunnsproblemet mitt også, ettersom noe av kløen og svien forsvant under behandling.

Selve diagnosen som ble stilt for min hodebunn er ”folliculitt” Dette kan ses i form av små røde prikker i hodebunnen, og enkelte gang i form av kviser.

Legen anbefalte meg å vaske min hodebunn med hibiscrub, det demper noe av kløen men ikke tilfredsstillende. Jeg har fortsatt store problemer med kløe og hår tap.

Jeg lurer på om Folliculitt har en sammenheng med kløe/svie og hår tap å gjøre? Eventuelt hva kan jeg gjøre for å kunne forbedre dette?

Jeg vil være meget takknemmelig for råd og veiledning!

Hilsen en fortvilt mann på 29

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163576-hodebunnsproblem-folliculitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

follikulitt betyr betennelse rundt folliklene i hodebunnen. Follikler er hårsekk/talgkjertel komplekset, og denne betennelsen kan ha mange årsaker.

Det kan være bakterier eller sopp (pityrosporum), i så fall kan man få svar ved dyrkning eller mikroskopi.

Det kan selvsagt også være akne, da får man også kviser(follikulitter), men disse er sterile. Akne vil svært sjelden klø eller svi.

En annen mulighet er mer sjeldne og vanskelige tilstander som vi regner som autoimmune ( eget immunsystem herjer med egen kropp). Folliculitis decalvans/perifolliculitis abscedens et suffodiens (flotte navn) er eksempel på slike.

Du burde vel diskutere dette igjen med hudlegen din når du fortsatt er plaget. Dyrkning er sannsynligvis gjort, du kunne diskutere et forsøk med Fungoral (mot pityrosporum) for å se om det kunne hjelpe.

Dersom en ender med at dette er akne (Roaccutan hjalp) kunne det være en mulighet å fortsette med dette, kanskje i et lavdosert opplegg.

Hudprøve eller biopsi vil også være en mulighet om man er usikker på diagnosen. Det er rapporter på vellykket behandling av disse mer vanskelig folllikulitt/perifollikulitter med antibiotika og tuberkulosemedisin som tas over 10 uker.

Tipset blir å reaktivere hudlegen din!

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...