Gå til innhold

Skrittmidd (mikroorganismer)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble plaget med skrittmidd (mikroorganismer) som min lege kalte det. Dette er ubehagelig og fremstår som ett hissig utslett i skrittet og mellom skinkene. Jeg bruker xenical (1 tabl pr dag) mot hermorider. Dett problemet oppsto når jeg begynte med disse tabletter, men legen min mener det ikke er noen sammenheng.

Nå har jeg fått pensilin mot skrittmidden, og det ser ut til å hjelpe.

Hva tror du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163581-skrittmidd-mikroorganismer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg lærer noe nytt hver dag, skrittmidd har jeg aldri hørt om.

Utslett med den lokalisasjonen du beskriver kan selvsagt være sopp. I så fall kan man prøve Lamisil krem, av og til krever det tabletter om utbredelsen er stor.

En annen mulighet er intertrigo, som betyr at huden i et område hvor hud ligger mot hud blir irritert og eksematøs på grunn av fukt og friksjon. I slike tilfelle vil vi ofte bruke en kortisonkrem med tilsats av bakterie og sopphemmende middel, eksempelvis kremen Kenacutan.

En annen mulighet er invers psoriasis, en psoriasisvariant som slår ut på hud-mot-hud områdene.

Utseende og dyrkning eller mikroskopi vil som regel kunne skille disse. Jeg har vanskelig for å forstå at penicillin skal hjelpe. Penicillin virker mot bakterier, men brukes lite mot bakterier i huden, da de svært ofte er resistente for ordinært penicillin.

Du får ta en ny diskusjon med legen din om du ikke blir bra av penicillinet. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...