Gå til innhold

NHD - når kan jeg forvente virkning


anonymemeg

Anbefalte innlegg

Jeg har tvangstanker, depresjoner og litt angst.

Jeg har tidligere gått på 60 mg. Fontex, men syntes ikke jeg fikk noen særlig virkning etter en stund og trappet ned til 20 mg. Har gått på denne mengden nå i et halvt års tid. (60 mg. fikk jeg av en annen lege for ca. 3 år siden, ny lege mente jeg bare skulle ta 20 - har gjort det siste halvår).

Etter å ha stillt spm. til deg der du sa at jeg kanskje måtte opp i 80 mg. bestemte jeg meg for å øke til 60 mg. i første omgang før jeg kom meg til lege.(Det holdt på å tippe over for meg fullstendig så jeg maktet ikke å vente til legetime om lenge).

Tok 40 mg. i ca. en uke og har nå tatt 60 mg. i to dager.

Syntes jeg kjente et snev av bedring den første dagen på 60 mg. men nå, andre dag på 60, er det virkelig ille igjen.

Når kan jeg forvente at virkningen inntreffer "for fullt" på 60 mg. (sånn cirka)???

Det har tatt ei stund å få legetime, 2 uker igjen nå.

Den faste legen min, som har ment at jeg bare skulle bruke 20 mg. (hun har bare visst om depresjonene, ikke tvangsproblematikken) har permisjon ett år og jeg kommer nå til en lege som jeg aldri har vært hos.

Har tenkt å legge frem _hele_ problemet for ham og prøve å gå opp til 80 mg. men dette altså ikke før jeg har snakket med ham. Samtidig vil jeg be om henvisning til psykolog.

Men altså, spørsmålet er hvor lang tid det tar før jeg kan forvente bedring slik som jeg har tatt tablettene nå?

Samtidig vil jeg takke for svar de andre gangene jeg har skrevet inn. Det føles godt å få satt ord på ting og attpåtil få svar fra en som har greie på dette.

(Er liksom ikke noe jeg prater med noen om!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Det er virkningen på tvangen som lar vente lengst på seg. Denne kan komme først etter 2-3 mnd.

Den forrige legen din hadde mye rett i forhold til depresjon. Det er ingen gode studier på dose/respons for Fontex og depresjon. For tvang er det anderledes. Dette viser igjen hvor nødvendig det er å innvie behandleren i HELE problematikken.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkningen på tvangen som lar vente lengst på seg. Denne kan komme først etter 2-3 mnd.

Den forrige legen din hadde mye rett i forhold til depresjon. Det er ingen gode studier på dose/respons for Fontex og depresjon. For tvang er det anderledes. Dette viser igjen hvor nødvendig det er å innvie behandleren i HELE problematikken.

Lykke til :-)

Takk :-)

Oj, det var leeeeeenge.

Tålmodighet er ikke det jeg har fått utdelt mest av liksom :-)

Bare ett lite spørsmål til ang. svaret du ga til La Miserable:

Personen som reduserte sin vasketid med 2 timer; gikk han/hun på medisiner samtidig som han/hun gikk i terapi???

Og alikevel gikk det så lang tid eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Takk :-)

Oj, det var leeeeeenge.

Tålmodighet er ikke det jeg har fått utdelt mest av liksom :-)

Bare ett lite spørsmål til ang. svaret du ga til La Miserable:

Personen som reduserte sin vasketid med 2 timer; gikk han/hun på medisiner samtidig som han/hun gikk i terapi???

Og alikevel gikk det så lang tid eller....?

Vedkommende brukte Seroxat 80 mg hele tiden samt at vi hadde regelmessige samtaler.

Vasketiden gikk gradvis ned i løpet av behandlingen. Først svært lite (latensfase noen måneder), deretter ganske jevnt og på slutten flatet det noe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...