Gå til innhold

P-sprøyte og bivirkninger

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en kvinne på 26 år som har gått på p-sprøyten en gang, det vil si i 3 mnd. Jeg hadde noen bivirkninger(nedsatt lyst, tørr skjede) og ønsket derfor ikke å ta sprøyten da den forrige sluttet å virke. Etter at jeg sluttet (ca et par mnd.)har jeg opplevd å få mensen TRE ganger i løpet av en måned. Kan dette ha med hormonforstyrrelser å gjøre? I samme periode var jeg også helt forstyrret, gråt masse og ble forbannet for den minste ting. Hver gang jeg fikk mensen var det like vondt og jeg ble oppblåst og dårlig. Nå føler jeg meg ok, men er redd for en ny "mensen-økt". Tenker på å gå over til minipillen. Eller inneholder den det samme som sprøyten? Er det verdt et forsøk? Når skal man finne opp en pille for menn, sånn at de kan slite litt med hormonene sine?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16362-p-spr%C3%B8yte-og-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til amasone

De nevnte bivirkninger forekommer dessverre. Minipillen inneholder mer eller mindre den samme type hormoner som i p-sprøyte. Det kan derfor ikke utelukkes at du vil få liknende plager ved skifte til minipille. Uregelmessig menstruasjon og mellomblødninger forekommer etter at man slutter med p-sprøyta.

Du bør diskutere med legen din hvilket alternativ som kan være best for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...