Gå til innhold

Låne av bsu- kontoen min?

Anbefalte innlegg

Gjest blakk som faen

Har spart 15000 kr på bsu kontoen min i år. Nå har regningene hopa seg opp, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få betalt alt. Kan jeg overføre noen av de 15000 kronene jeg har spart til brukskontoen min, og sette pengene tilbake innen slutten av desember?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163702-l%C3%A5ne-av-bsu-kontoen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mil1365380270

Tror du skal spørre banken. Regelen er at pengene skal stå der ved årsskifte for å få skattefradrag. Men i avtalen mener jeg det står at BSU-avtalen regnes som avsluttet når man tar ut penger. Hvis du ikke bruker det på boligkjøp, må du tilbakebetale skattefordelen du har hatt.

Kanskje du kan ta ut rentene uten å bryte kontrakten?

Nedenfor limes inn den aktuelle paragrafen i BSU-forskriften. Se annet ledd bokstav a, som sier at det du planlegger ikke anses som kontraktsbrudd.

16-10-5. Kontraktsbrudd

(1) Vilkårene for boligsparingen anses brutt

a. ved uttak av innbetalt sparebeløp eller renter påløpt frem til og med det året skattyter fyller 33 år, til annet formål enn det som følger av § 16-10-4,

b. ved overdragelse,

c. ved frivillig sikkerhetsstillelse,

d. for den del av sparebeløpet som overstiger boligens kostpris mv. ved erverv av bolig. I slike tilfeller anses først innbetalt sparebeløp anvendt til erverv av bolig, dernest akkumulerte renter.

(2) Vilkårene for boligsparing anses ikke brutt

a. ved uttak av årets innbetalte sparebeløp senest 31. desember i inntektsåret,

b. ved uttak av renter som påløper etter det inntektsåret skattyter fyller 33 år,

c. hvis gjenlevende ektefelle overtar kontrakten,

d. ved overdragelse av hele sparebeløpet til ektefelle ved separasjon eller skilsmisse,

e. hvis skattyter går konkurs og midlene anvendes til dekning av kreditorene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...