frithjof Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Hei, Har lest en del av innleggene rundt dette med dobbeltslag og lingnende. Jeg har ujevn hjerterytme selv, noe jeg først oppdaget for et par måneder siden. Jeg var hos lege som tok en enkel EKG og som konkluderte at dette var helt normalt og at jeg måtte bare slappe av osv. Personlig så plages jeg av denne ujevne hjerterytmen mer og mer og ikke fordi jeg er redd for at det skal stoppe, men fordi jeg føler meg utilpass og litt mer sliten enn normalt (tror jeg da). Det jeg lurer på er, hvordan kan en slik tilstand være uskadelig når det føles så unaturlig ut. Det nevnes på disse sidene at årsaken til at man føler disse forsinkede slagene så godt er fordi hjertet fylles med mer blod enn normalt. Som ingeniør drar jeg derfor slutningen at hjertet må jobbe tyngre når den skal presse denne økede mengden blod gjennom rørsystemet (enkel fysikk). Når man vet at høyt blodtrykk er skadelig på grunn av den økede belastningen på hjertet(?) mm, hvordan kan dette da være uskadelig ? Sunn fornuft tilsier vel også at blodtrykket øker periodevis under disse tunge slagene og at en gjennomsnittsmåling av blodtrykket ikke fanger dette opp ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16378-pump-pump-s%C3%A5-f%C3%A5r-du-en-suss/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Svar til Frithjof. Som nevnt i endel av de innleggene du tydeligvis har lest, vil den enkeltes opplevelse av ekstraslagene være forskjellig fra person til person. Noen "går på veggen" av et eneste slag pr. døgn, mens andre kan ha flere tusen uten engang å merke det. Vårt hjerte slår rundt 100 000 slag pr. døgn, og blant disse slagene er det et og annet "ekstraslag" hos de aller fleste av oss. Du tar feil når du forestiller deg hjertet og sirkulasjonssystemet vårt som en maskin og et statisk rørsystem. Det er store forskjeller, bl.a. i "rørsystemets" motstandsregulering og elastisitet, samt i pumpens (hjertets) tilpasning til øket fylningsvolum (hvilket ikke er mulig i en fiksert sylinder). Indikasjon for å behandle tendensen til ekstraslag (forutsatt at det ikke foreligger tilgrunnliggende hjertesykdom forøvrig) er enten at det er så mange ekstraslag at det går ut over sirkulasjonssystemets funksjon, eller at personen har så uttalte subjektive plager av ekstraslagene at livskvaliteten blir skadelidende. Jeg får inntrykk av at det siste kan være tilfellet hos deg, og det bør du ta opp med din lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16378-pump-pump-s%C3%A5-f%C3%A5r-du-en-suss/#findComment-75882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frithjof Skrevet 16. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2001 Svar til Frithjof. Som nevnt i endel av de innleggene du tydeligvis har lest, vil den enkeltes opplevelse av ekstraslagene være forskjellig fra person til person. Noen "går på veggen" av et eneste slag pr. døgn, mens andre kan ha flere tusen uten engang å merke det. Vårt hjerte slår rundt 100 000 slag pr. døgn, og blant disse slagene er det et og annet "ekstraslag" hos de aller fleste av oss. Du tar feil når du forestiller deg hjertet og sirkulasjonssystemet vårt som en maskin og et statisk rørsystem. Det er store forskjeller, bl.a. i "rørsystemets" motstandsregulering og elastisitet, samt i pumpens (hjertets) tilpasning til øket fylningsvolum (hvilket ikke er mulig i en fiksert sylinder). Indikasjon for å behandle tendensen til ekstraslag (forutsatt at det ikke foreligger tilgrunnliggende hjertesykdom forøvrig) er enten at det er så mange ekstraslag at det går ut over sirkulasjonssystemets funksjon, eller at personen har så uttalte subjektive plager av ekstraslagene at livskvaliteten blir skadelidende. Jeg får inntrykk av at det siste kan være tilfellet hos deg, og det bør du ta opp med din lege. Hei, Tenkte jeg bare skulle nevne at jeg nå har blitt kvitt dobbeltslagene og at hjertet mitt pumper som normalt (bank i bordet). Jeg har også funnet en mulig årsak til dette. I forbindelse med trening så inntok jeg et kosttilskudd som kalles Kreatin, som bla. gjør at musklene tar seg inn hurtigere etter trening. Jeg merket en ganske markant forandring 3-5 dager etter at sluttet med stoffet, som jeg hadde tatt ihht. til doseringen oppgitt på boksen i ca. 4-5 måneder. Nå har jeg ikke hatt dobbeltslag på over en måned. Det er jo mulig at det ikke har noen sammenheng, men jeg velger nå å tro det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16378-pump-pump-s%C3%A5-f%C3%A5r-du-en-suss/#findComment-95116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Hei, Tenkte jeg bare skulle nevne at jeg nå har blitt kvitt dobbeltslagene og at hjertet mitt pumper som normalt (bank i bordet). Jeg har også funnet en mulig årsak til dette. I forbindelse med trening så inntok jeg et kosttilskudd som kalles Kreatin, som bla. gjør at musklene tar seg inn hurtigere etter trening. Jeg merket en ganske markant forandring 3-5 dager etter at sluttet med stoffet, som jeg hadde tatt ihht. til doseringen oppgitt på boksen i ca. 4-5 måneder. Nå har jeg ikke hatt dobbeltslag på over en måned. Det er jo mulig at det ikke har noen sammenheng, men jeg velger nå å tro det. Kommentar til Frithjof. Det er meget mulig at du har rett i at "kosttilskuddet" ditt har provosert til ekstraslag. Det er mange bløff-preparater som går under navnet "kosttilskudd", som inneholder alt fra nesten ingenting, til mengder av koffein og anabole steroider. Hold deg unna slike "tilskudd" og sats på naturlig mat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16378-pump-pump-s%C3%A5-f%C3%A5r-du-en-suss/#findComment-95766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frithjof Skrevet 24. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2001 Kommentar til Frithjof. Det er meget mulig at du har rett i at "kosttilskuddet" ditt har provosert til ekstraslag. Det er mange bløff-preparater som går under navnet "kosttilskudd", som inneholder alt fra nesten ingenting, til mengder av koffein og anabole steroider. Hold deg unna slike "tilskudd" og sats på naturlig mat. Hei Einar, Tenkte jeg bare skulle nevne at Kreatin er et naturlig kostilskudd som de aller fleste toppidretsutøvere benytter. Det er ingenting "skummelt" med det i så måte :-) Jeg er forøvrig overbevist om at det er en kobling mellom mine hjertbank og Kreatin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16378-pump-pump-s%C3%A5-f%C3%A5r-du-en-suss/#findComment-97649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Hei Einar, Tenkte jeg bare skulle nevne at Kreatin er et naturlig kostilskudd som de aller fleste toppidretsutøvere benytter. Det er ingenting "skummelt" med det i så måte :-) Jeg er forøvrig overbevist om at det er en kobling mellom mine hjertbank og Kreatin. Kommentar til Frithjof. Det er mulig at du har rett, forutsatt at du nøye har lest deklarasjonen for stoffet. Ofte er slike deklarasjoner ufullstendige, og kan lure deg hvis du ikke er skeptisk nok. Tenk f.eks. på hvordan norske idrettsledere og utøvere gikk i baret før og under Sidney-OL. De hadde også "bare" tatt et uskyldig kosttilskudd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16378-pump-pump-s%C3%A5-f%C3%A5r-du-en-suss/#findComment-98216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.