Gå til innhold

Gratulerer med dagen, amber ;)

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye. Har du ønsket det noe godt til middag :o)

Takk, Dorthe :)

Den gode middagen sparer jeg til helgen, og jeg har sørget for at jeg lager den selv ;) Den moro skal jeg da ha. :)

Det blir en real treretters, med både spekemat, asparges mm, biff, bernaise, bakt potet mm, og desserten har jeg ikke bestemt ennå.

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

34

• mariaflyfly

13

• Lurveline

6

• tonie

2

Mest aktive i denne tråden

Den gode middagen sparer jeg til helgen, og jeg har sørget for at jeg lager den selv ;) Den moro skal jeg da ha. :)

Det blir en real treretters, med både spekemat, asparges mm, biff, bernaise, bakt potet mm, og desserten har jeg ikke bestemt ennå.

Den moroa, mente jeg. Ble litt for ivrig da jeg tenkte på den gode maten ;)

Det hørtes kjempegodt ut.

hilsen sulten

Naboen lager en creme brulée variant med et snev av appelsin i. Det kan trygt anbefales som dessert. Smaker helt himmelsk!

Naboen lager en creme brulée variant med et snev av appelsin i. Det kan trygt anbefales som dessert. Smaker helt himmelsk!

Er det den samme naboen som laget den fantastiske pizzaen?

Vil kjempegjerne ha oppskrift.? Har du?

*smile pent*

Annonse

Er det den samme naboen som laget den fantastiske pizzaen?

Vil kjempegjerne ha oppskrift.? Har du?

*smile pent*

Crema Catalana

1 liter fløte

3 dl melk

85 g sukker

13 eggeplommer

Revet skall fra en appelsin

2 kanelstenger (en stk tilsvarer ca 5 cm)

1 splitta vaniljestang

Kok opp melk og fløte med alt utenom eggeplommer. Hell blandinga over eggeplommene mens du rører som faen. La det hele stå og trekke en halvtime uten varme. Sil røra over i ildfaste posjonsformer. 100 grader i 25 min til det er stivna til løs puddingkonsistens. Dette kan ta 15-45 min, avhengig av hvilken temperatur røra hadde når du helte den i formene. Du må vugge litt på brettet underveis for å sjekke. Avkjøles helt kaldt i kjøleskapet. Dryss på tynt lag med Demarara sukker (hvitt sukker kan visstnok brukes i nødsfall), brenn av med skibrenner. Du kan bruke grillelementene i ovnen din ved å snu et brett og sette formene oppå så de kommer så langt opp mot glødetrådene som mulig. Bli på post, og ikke snu deg! Plutselig er de sorte, og det vil du ikke. Avkjøl litt så den serveres romtemperert. Kan også lages dagen i forveien og brennes med sukkeret rett før du skal servere.

Dersom du er i besittelse av en ismaskin, er den ferdige røra glimrende å kjøre i maskina. Du får da en fantastisk is! :)

Crema Catalana

1 liter fløte

3 dl melk

85 g sukker

13 eggeplommer

1 splitta vaniljestang

Kok opp melk og fløte med alt utenom eggeplommer. Hell blandinga over eggeplommene mens du rører som faen. La det hele stå og trekke en halvtime uten varme. Sil røra over i ildfaste posjonsformer. 100 grader i 25 min til det er stivna til løs puddingkonsistens. Dette kan ta 15-45 min, avhengig av hvilken temperatur røra hadde når du helte den i formene. Du må vugge litt på brettet underveis for å sjekke. Avkjøles helt kaldt i kjøleskapet. Dryss på tynt lag med Demarara sukker (hvitt sukker kan visstnok brukes i nødsfall), brenn av med skibrenner. Du kan bruke grillelementene i ovnen din ved å snu et brett og sette formene oppå så de kommer så langt opp mot glødetrådene som mulig. Bli på post, og ikke snu deg! Plutselig er de sorte, og det vil du ikke. Avkjøl litt så den serveres romtemperert. Kan også lages dagen i forveien og brennes med sukkeret rett før du skal servere.

Dersom du er i besittelse av en ismaskin, er den ferdige røra glimrende å kjøre i maskina. Du får da en fantastisk is! :)

Er det en sånn maskin du mener, eller er det en mer avansert type?

Annonse

Crema Catalana

1 liter fløte

3 dl melk

85 g sukker

13 eggeplommer

1 splitta vaniljestang

Å, tusen takk, mariaflyfly! :)

mmmm - den hørtes helt fantastisk ut...

Denne skal printes ut og prøves!

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...