Gå til innhold

Nhd: Urimelig avtale inngått mellom fastleger?


frosken

Anbefalte innlegg

I vår kommune har alle fastlegene seg i mellom blitt enige om at ingen skal skrive ut hverken A- eller B-preparater til annet enn sin egne pasienter. Dette er i utgangspunktet sannsynligvis en god tanke, men blir den ikke urimelig når fastlegen er sykemeldt?

For en uke siden fikk jeg en telefon fra oversykepleier ved den smerteklinikken som behandler min mann. Han skal om kort tid få smertepumpte slik at han får kontinuerlig tilførsel av et opioid. Denne medisinen har han stått på i ett år allerede, men han har hittil fått det administrert i form at intramuskulære injeksjoner. Medikamentene har blitt utskrevet for 3 måneder av gangen av fastlegen, slik at det er betydelige kvanta som vi selv har hatt ansvar for. Fastlegen skal også være den som følger opp smertepumpebehandlingen etter at den er iverksatt. Oversykepleier på smerteklinikken ville at han skulle prøve et annet opioid før han har time der om 10 dager, fordi dette vil være enklere å få til rent praktisk. Dette er et medikament han har blitt svært dårlig av før (kastet opp i to døgn), men man antar at det er en viss sannsynlighet at han kan tåle preparatet om han får det som injeksjon. Oversykepleieren ba meg kontakte hans fastlege for å få en resept slik at preparatet var utprøvd samt at hun fikk beskjed om resultatet i god tid før avtalen på smerteklinikken.

Fredag leverte jeg en beskjed om dette på legekontoret, De informerte om at fastlegen var syk, men at de trodde hun ville være tilbake neste arbeidsdag. Jeg har ringt hver dag siden for å høre om de hadde fått ordnet med resepten, men fastlegen er fortsatt sykemeldt. I dag ba jeg derfor legesekretæren spørre den andre legen på kontoret (som også kjenner min mann) om han kunne skrive ut resepten, og sa at han selvfølgelig kunne ringe smerteklinikken for å få bekreftet at det var de som ønsket at denne utprøvingen skulle skje.

Legen ringte klokken halv fire i dag, og sier at han ikke vil skrive ut resepten fordi man har blitt enige blant alle fastlegene i kommunen at man kun skal skrive ut A- og B-preparater til sine egne pasienter. Jeg argumenterte med at han i en slik situasjon hvor min manns fastlege er sykemeldt på ubestemt tid, burde kunne være fleksibel og at han jo hadde full anledning til å kontakte smerteklinikken dersom han var i tvil om fakta i saken. Han mente at min mann kunne vente ut neste uke i tilfelle fastlegen kommer tilbake, mens jeg sier at siden utprøvingen fort kan medføre to dager med oppkast, så må dette gjøres på et tidspunkt hvor ingen andre viktige ting skal skje.

Legen fastholder at han jo må forholde seg til den avtale fastlegene seg i mellom har inngått - mens jeg mener at hensynet til den konkrete pasient må gå foran. For meg blir det helt feil å likestille alvorlig syke pasienter med alle andre. Jeg mener videre at siden han kjenner min mann (har tidligere vært hans fastlege, men legene på kontoret ble enige om at et bytte var ønskelig fordi den andre legen hadde mye større kompetanse på nevrologi), er han den nærmeste til å være behjelpelig når fastlegen er sykemeldt. Legen derimot argumenterer med at det er den lege som til enhver tid har legevakt som skal vikariere for fastlegen...

Jeg finner legens manglende vilje til å hjelpe til i forhold til et alvorlig syke menneske forkastelig, da man med raskt progredierende sykdommer ikke har så tid å kaste bort på slikt tull. Jeg kan heller ikke forstå hvordan pasienter som behandles med A- eller B-preparater skal kunne innrette seg, hvis man til enhvert tid skal ta høyde for at fastleger kan bli sykemeldt over lengre tid.

Har fastlegene anledning til å organisere seg slik, og er det i såfall rimelig at ikke vil gjøre unntak når det ikke er tvil om at pasienten skal ha prepartet og er alvorlig syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvordan var det egentlig når oksen falt i brønnen på Sabatten?

En klar sak for Fylkeslegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om noen av mine mest avsindige erfaringer med russisk byråkrati.

Man kan da ikke vente med å behandle alvorlig syke pasienter til en bestemt person er til stedet. Trodde at fastleger hadde plikt til å sørge for at noen andre passet jobben deres når de ikke kunne gjøre det selv.

Hadde mitt legekontor opptrått på den måten da jeg fikk komplikasjoner etter en operasjon, vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag. Og det er en bagatell i sammenligning.

Ring til fylkeslegen! Eller finnes det en kommunelege I ? Kan noen på smerteklinikken stramme dem opp?

Finnes det intelligente leger i nabokommune eller på sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...