Gå til innhold

Pitbull-nabo

Anbefalte innlegg

Gjest baremei
Skrevet

Naboen min har en sint pitbull! Er jeg bare pyse som er redd den? Jeg har nettopp flytta til utlandet, og traff naboen min for første gang i dag. Han var hyggelig nok,og hadde med seg en hund, som også så snill og rolig ut,syntes jeg. Snakka litt med mannen, og vi kom innpå temaet:hund. Jeg er svært dyrekjær, så var naturlig det. Og naturlig nok spurte jeg(naiv som jeg er) om hunden var snill og om jeg kunne klappe den. "den er litt glefsete, så det er nok ikke så lurt", svarte naboen. "Du vet vel hvilken type det er?", fortsatte han."ER DET EN PITBULL?" "Ja." Det hadde ikke falt meg inn at dette var en pitbull.Har bare sett dem på bilder tidligere. Og det finnes jo en rase som likner pitbullen utessendemessig, men ikke gemyttmessig(Bull mastiff?). Den er lovlig i Norge, og jeg antok det var den.Men altså, jeg har en ekte PITBULL-NABO. Skal si jeg smatt fort inn i leiligheten min,ja!! Håper jeg slipper å møte den så ofte. Grøss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt glefsete?? Herregud, hadde fått helt angst jeg da... Ikke alle pitbuller biter og er aggressive, men de har "drep"-instinktet i seg, selv om ikke alle er sinte eller biter noen i livet sitt.. Men instinktet burde være nok til at folk ikke hadde pitbuller som kjæledegge.

En eks av meg hadde pitbull som var snill som et lam.. Men jeg var allikevel litt bekymra, for alle pitbuller kan vel klikke. Men kommer selvsagt an på eieren også, hvordan hunden blir behandlet og dressert... Men klapp nå ikke naboens hund hvis du vil ha halsen din uten bitemerker...

Skrevet

Andre steder er det mer vanlig at hunder blir dressert for å ha en vakt-funksjon, og ikke så mye til å være kosedyr som vi er vant til. Ikke klapp den!

Gjest fysjameg
Skrevet

Er det ikke ulovlig med pitbuller i Norge da? Jeg hadde meldt i fra, men så er jeg livende redd for hunder også da.

Skrevet

Er det ikke ulovlig med pitbuller i Norge da? Jeg hadde meldt i fra, men så er jeg livende redd for hunder også da.

Hun skrev at hun var flytta til utlandet.

Skrevet

Jeg har tre pitbuller i omgangskretsen min og alle tre er snille som lam. Aggressive mot andre hanhunder da men mot oss mennesker og barn er de bare snille.

Skrevet

Jeg har tre pitbuller i omgangskretsen min og alle tre er snille som lam. Aggressive mot andre hanhunder da men mot oss mennesker og barn er de bare snille.

3 pitbuller i omgangskretsen?? Det var...spesielt...

Håper de alle 3 er veltilpassede hunder som ikke blir forvirret og distré... (Å, var det ikke en hannhund, bare en unge i karnevalsutstyr - jaja...jeg begynner visst å bli litt rørete...)

Skrevet

Den rasen som ligner pitbull heter amerikansk staffordshire terrier, til vanlig kalt amstaff.

Denne rasen er det fortsatt lov å holde, forutsatt at man kan fremvise papirer på at det virkelig er amstaff, og at den er eldre enn en viss dato. Det er nemlig ikke lenger lov å avle på amstaff her i landet.

Det står masse om dette på nettet, bl.a. her

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041010/NYHET/110100340&SearchID=73189058323551

Gjest baremei
Skrevet

Hei! Jo, det er ulovlig med pitbull i Norge. Det var også derfor jeg ikke kom på at det kunne være den rasen(selv om den hadde typisk pitbullfarge og kroppsbygning).Men jeg bor i utlandet nå, og her er det tydeligvis ikke forbudt..Ellers ville naboen nok vært litt varsommere med å oppgi rasen,tror jeg.Det rare er at hundeeieren er en eldre herremann...trodde helst det var unge "tøffinger" som skaffet slike hunder jeg...

Gjest baremei
Skrevet

Tror nok pitbullen kan være snill mot eieren og andre, men det er bare det at de kan "klikke". Og når de først gjør det, gjør de det skikkelig,etter hva jeg har hørt. Derfor ville jeg aldri vært trygg på en sånn.

Gjest baremei
Skrevet

Litt glefsete?? Herregud, hadde fått helt angst jeg da... Ikke alle pitbuller biter og er aggressive, men de har "drep"-instinktet i seg, selv om ikke alle er sinte eller biter noen i livet sitt.. Men instinktet burde være nok til at folk ikke hadde pitbuller som kjæledegge.

En eks av meg hadde pitbull som var snill som et lam.. Men jeg var allikevel litt bekymra, for alle pitbuller kan vel klikke. Men kommer selvsagt an på eieren også, hvordan hunden blir behandlet og dressert... Men klapp nå ikke naboens hund hvis du vil ha halsen din uten bitemerker...

Uff ja,halsen min vil jeg helst beholde. Det frister ikke så mye å klappe den nå, nei:-/

Skrevet

Tror nok pitbullen kan være snill mot eieren og andre, men det er bare det at de kan "klikke". Og når de først gjør det, gjør de det skikkelig,etter hva jeg har hørt. Derfor ville jeg aldri vært trygg på en sånn.

Pitbuller kan også klikke ovenfor eier...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/02/407256.html

Amstaff også for den saks skyld:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/16/368923.html

Andre ganger forsvarer hunden sin eier på ganske kreativt vis... ;-)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=70171

Skrevet

Den rasen som ligner pitbull heter amerikansk staffordshire terrier, til vanlig kalt amstaff.

Denne rasen er det fortsatt lov å holde, forutsatt at man kan fremvise papirer på at det virkelig er amstaff, og at den er eldre enn en viss dato. Det er nemlig ikke lenger lov å avle på amstaff her i landet.

Det står masse om dette på nettet, bl.a. her

http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041010/NYHET/110100340&SearchID=73189058323551

Det var vel også en god del pitbuller som ble importert som amstaff for noen år siden, etter at forbudet kom, var det ikke?

"............................"

Skrevet

Hei! Jo, det er ulovlig med pitbull i Norge. Det var også derfor jeg ikke kom på at det kunne være den rasen(selv om den hadde typisk pitbullfarge og kroppsbygning).Men jeg bor i utlandet nå, og her er det tydeligvis ikke forbudt..Ellers ville naboen nok vært litt varsommere med å oppgi rasen,tror jeg.Det rare er at hundeeieren er en eldre herremann...trodde helst det var unge "tøffinger" som skaffet slike hunder jeg...

Om man ser en pitbull i norge (som ikke var tilfellet her), så er det utrolig usympatisk å anmelde det med mindre ting tyder på at hunden ikke er god. Du risikerer at en 100% flott og snill familiehund blir avlivet fordi den er av feil rase.

"..........................."

Skrevet

"Men instinktet burde være nok til at folk ikke hadde pitbuller som kjæledegge."

Det drapsinstinktet har enhver hend, uavhengig av rase, akkurat som ethvert annet pattedyr (inkl. mennesker). Forskjellen er bare hvor latent det ligger i den, og der er det gjerne tendenser som henger sammen med rase. Men det blir feil å snakk om pitbull som om det er en fullstendig annerledes hunderase.

"for alle pitbuller kan vel klikke. "

En golden retriever, eller en puddel kan også klikke.

"Men klapp nå ikke naboens hund hvis du vil ha halsen din uten bitemerker..."

Man bør jo uansett ikke klappe en hund med mindre eieren har sagt fra at den ikke reagere negativt på det.

".........................."

Skrevet

Det var vel også en god del pitbuller som ble importert som amstaff for noen år siden, etter at forbudet kom, var det ikke?

"............................"

Dermed krav om å dokumentere skikkelig at det faktisk er en amstaff. Men papirer har jo vært forfalsket før...

Akkurat dette kan jeg vel ikke veldig mye om...

Hovawart (rasen vi har) har aldri spist sine eiere, såvidt meg bekjent. Hvis det blir snakk om en hund nr 2 her i huset, så blir det garantert ikke amstaff el.lign. Pinscher virker imidlertid interessant, uten at jeg vet alt for mye så langt om denne rasen.

Skrevet

Dermed krav om å dokumentere skikkelig at det faktisk er en amstaff. Men papirer har jo vært forfalsket før...

Akkurat dette kan jeg vel ikke veldig mye om...

Hovawart (rasen vi har) har aldri spist sine eiere, såvidt meg bekjent. Hvis det blir snakk om en hund nr 2 her i huset, så blir det garantert ikke amstaff el.lign. Pinscher virker imidlertid interessant, uten at jeg vet alt for mye så langt om denne rasen.

Uhm...pincher? Er ikke sikker på hvordan de ser ut. Eneste jeg ser for meg er dvergpincher, som jo er som en miniatyr dobbermann :-)

Men uansett - "ekstreme" hunder er nok helst for folk som virkelig ønsker å ha og å jobbe med en slik hund.

"........................."

Skrevet

Uhm...pincher? Er ikke sikker på hvordan de ser ut. Eneste jeg ser for meg er dvergpincher, som jo er som en miniatyr dobbermann :-)

Men uansett - "ekstreme" hunder er nok helst for folk som virkelig ønsker å ha og å jobbe med en slik hund.

"........................."

Det er ikke helt korrekt å si at dvergpinscher er en miniatyr dobermann. Pinscheren derimot, er opphavet til både dvergpinscher og dobermann, og en størrelse midt i mellom de to. Men det er også flere andre raser blandet inn i dobermann, se linken nedenfor om det skulle være av interesse.

Dvergpinscher = 25-30 cm mankehøyde, pinscher 45-50, dobermann 63-72.

Om pinscher: http://www.canis.no/redirect.php?target=/oppdretter/rasepres.php?raseid=372'>http://www.canis.no/redirect.php?target=/oppdretter/rasepres.php?raseid=372

Om doberann: http://www.canis.no/redirect.php?target=/oppdretter/rasepres.php

Mer om pinscher og dvergpinscher: http://home.no.net/wfroyen/gp.html - http://home.no.net/pinsch/ og http://home.no.net/npksiden/index.php?side=pinscher

På Canis-linken (pinscher) kan du også lese om dennes slektskap med de mer kjente (?) schnauzer. De er egentlig samme rase, men man avlet på to ulike varianter, korthåret og strihåret. Og etter hvert har disse blitt to ulike raser. Eller egentlig flere, for det er jo flere varianter av både schnauzer og pinscher...

Joda, jeg har litt lyst på en hund til... Men det er altfor tidlig, og for mye arbeid... En stk ung hovawart krever sitt... :-)

Skrevet

3 pitbuller i omgangskretsen?? Det var...spesielt...

Håper de alle 3 er veltilpassede hunder som ikke blir forvirret og distré... (Å, var det ikke en hannhund, bare en unge i karnevalsutstyr - jaja...jeg begynner visst å bli litt rørete...)

Det er døtrene til venninnene min som har dem. Det er en hund som er ganske populær her nå, tror det går litt på å redde hvalpene fra å bli kampet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...