Gjest trett og tiltaksløs... Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Er en kvinne på 33 år som har følt meg veldig trett og slapp i det siste. Vel, egentlig lenge, men jeg har to små barn, nybygget hus og full jobb. Har som dere forstår hatt det veldig travelt og det er vel normalt å dette litt sammen etter innflytting. Nå er det ca 2 måneder siden vi flyttet inn. Nevnte trettheten for legen da jeg var der i forb. med noe annet. Tok prøver mot vitaminmangel, jernmangel, stoffskifte og sukkersyke men alt var normalt. (Har tidligere hatt jernmangel så vi mistenkte det). Er så veldig tiltaksløs, og syns det er så merkelig, jeg som har hatt det SÅ travelt med mye nattevåk i tillegg tidligere. Nå skulle alt liksom være så mye bedre. Jeg trener, men har ikke orket så mye i det siste så det blir en joggetur 1-2 ganger i uken. Rolig, klarer ikke å ta i lenger. Beina er tunge og vil ikke være med. Er ganske tungpustet etterpå - logisk sikkert. Jeg legger meg ofte kl. 21.00, men føler meg nesten alltid trett. Jeg har i perioder - og også nå - et trykk framme i brystkassen og også bak i ryggen av og til. Jeg kjenner smerter - og så kommer det opp slim i halsen, eller jeg kremter det opp. Det er blankt. Kommer automatisk uten at jeg tenker særlig på det. I vår hadde jeg en lang hosteperiode, men hoster ikke nå og er ikke forkjølet en gang. Har sterk pollenallergi og har for lenge siden fått astmamedisin fordi jeg fikk vel et astmaanfall eller et allergisk sjokk da jeg var lenge i kontakt med høy. Da fikk jeg pusteproblemer og hovnet veldig opp i ansikt med masse røde prikker der jeg hadde vært i kontakt med høy. (Det var da jeg fant ut at jeg VAR skikkelig allergisk). Merker at sigarettrøyk gjør at jeg får mer trykk i brystet - da får jeg også trykk i bihuler. (har hatt masse bihulebetennelser - men ikke nå etter at jeg ble flinkere å bruke allergimedisin - bruker det i gresspollensesongen bare). Har allergi mot gress og mot husstøvmidd, men tar som sagt ikke tabletter annet enn om sommeren. Har Aerius. Begge barna mine har også astma, og jeg "lånte" (Fy) Ventoline i kveld og syns virkelig at jeg puster mye lettere nå, uten at jeg tidligere har merket at jeg er tungpustet. Tok en dose for en halvtime siden, men kjenner ennå trykk og det kommer opp enda mer slim. Men syns pustingen går lettere. Kan det være en mild form for astma jeg har? Kan det i såfall forklare trettheten min? Føler meg som en hypokonder som tok de prøvene og så var det ikke noe galt... Er det noe å utrede? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163979-kan-jeg-ha-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingen anger Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Kjære deg! Føler så med deg, fordi jeg selv har astma. Gå til lege og forklar ham problemet ditt. Har dere mer luftveislidelser i familien? Har dere husdyr? Undulater? For en astmatiker i nytt hus er det ikke alltid lett. Det er nok av gasser som man ikke bør utsettes for (lakk, maling etc). Disse gassene sitter lenge i huset. Når du har husstøvmiddallergi, så blir du også tettere mot høsten og vinteren fordi man som regel er mer innendørs og huset bli fortere skittent. Du skal, som allergiker av midd, ikke støvsuge og ikke vaske gulvene, sengen skal trekkes om 1 gang i uken og alle madrasser skal støvsuges og ved fint kalt vær kan de settes ut til lufting. Dyner og puter skal også luftes. Sørg for at du ikke har tepper på gulvene i soverommene! Legen din bør finne en løsning til deg, og skulle det bli et problem så be om å få rekvisisjon hos en spesialist i allergi eller øre,nese, halsspesialist; kanskje kan du ta en Metacholintest for å få bekrefte eller avkrefte din mistanke. Astma kan være dødelig uten behandling, så med tanke på din familie, du har ingenting å tape på en ny undersøkelse. Lykke til! Hilsen en som har vært gjennom det samme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163979-kan-jeg-ha-astma/#findComment-1065666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trett og tiltaksløs Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Kjære deg! Føler så med deg, fordi jeg selv har astma. Gå til lege og forklar ham problemet ditt. Har dere mer luftveislidelser i familien? Har dere husdyr? Undulater? For en astmatiker i nytt hus er det ikke alltid lett. Det er nok av gasser som man ikke bør utsettes for (lakk, maling etc). Disse gassene sitter lenge i huset. Når du har husstøvmiddallergi, så blir du også tettere mot høsten og vinteren fordi man som regel er mer innendørs og huset bli fortere skittent. Du skal, som allergiker av midd, ikke støvsuge og ikke vaske gulvene, sengen skal trekkes om 1 gang i uken og alle madrasser skal støvsuges og ved fint kalt vær kan de settes ut til lufting. Dyner og puter skal også luftes. Sørg for at du ikke har tepper på gulvene i soverommene! Legen din bør finne en løsning til deg, og skulle det bli et problem så be om å få rekvisisjon hos en spesialist i allergi eller øre,nese, halsspesialist; kanskje kan du ta en Metacholintest for å få bekrefte eller avkrefte din mistanke. Astma kan være dødelig uten behandling, så med tanke på din familie, du har ingenting å tape på en ny undersøkelse. Lykke til! Hilsen en som har vært gjennom det samme. Hei og takk for svar. Vi har katt som er både inne og ute. Jeg er ikke allergisk mot katt, (men mot hund som jeg aldri har hatt noen kontakt med... og litt mot hest). Allergi problemene mine har blitt mindre siden jeg sluttet med hester og ridning, merker det imidlertid veldig godt i gresspollensesongen. Har også allergi mot bjørk og or/hassel - men det er ikke så mye at jeg merker noe særlig. Jeg støvsuger og vasker gulv, men vi har sentralstøvsuger så tror ikke det gjør så mye. Har ikke teppe på soverommet. Kunne sikkert skiftet sengklær oftere. Men hva mener du med at astma er dødelig? Det trodde jeg bare var pga. astmaanfall. Jeg kan vel uansett bare være mildt angrepet så lenge jeg ikke merker noe piping i brystet eller direkte pusteproblemer. På jentene mine har jeg hørt piping/surkling og mye hosting. Selv så har jeg bare det trykket, (i dag er det mest bak i ryggen og ikke så mye framme) og at det kommer opp masse slim/kremting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163979-kan-jeg-ha-astma/#findComment-1065761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 -trett og tiltaksløs... Joda, det kan være de astmaplagene du vel hadde, har dukket opp igjen. Ikke uvanlig at nettopp dette skjer forbindelse med store ekstrabelastninger slik du beskriver. Men slå deg ikke til ro med at Ventolin som du har lånt, synes å hjelpe. Ventolin har også en centralstimulerende effekt som kan gjøre at du føler deg piggere. Jeg synes rett og slett at du bør til en grundig helsesjekk med blodprøver,respirasjons-målinger (pusteprøver) og evt. et rtg. bilde av brystet. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163979-kan-jeg-ha-astma/#findComment-1066172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anne-mari102 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 alt tyder på at det er astma du har. større slimproduksjon og trøtthet er begge klassiske symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163979-kan-jeg-ha-astma/#findComment-1090536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.