Gå til innhold

Mytologi, legender og arketyper

Anbefalte innlegg

Stadig vekk brukes mytologiske figurer, legender osv som referanseramme i vår hverdag.

(Pandoras eske, Zevs, Merlin, Medusa, Yggdrasil, Xerxes, Atlantis, Narsissus, Orakelset i Delphi, Appollo, Isis og Osiris osv osv...)

Jeg har oppdaget at det ikke står helt bra til med barnelærdommen på dette feltet - og vil gjerne pusse litt på disse kunnskapene . Men så er spørsmålet: Hva/ hvem bør jeg lese om - og hvor finner jeg dette materialet?

En del av dette er jo også spennende historier, så jeg regner jo med å ha glede av å "ta igjen det tapte" også :o)

Please educate me :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164084-mytologi-legender-og-arketyper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

.. at jeg har lyst til å lese dette på -norsk- da.

Det glemte jeg å si i hovedinnlegget :o)

Du kan begynne med leksikon. Har du adsl hos telenor, tror jeg de har stort leksikon tilgjengelig på nett for deg som kunde

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

God idé. Jeg har tilgang på leksikonet.

Hvem bør jeg først og fremst søke på da?

mvh

på det du selv nevnte:

"(Pandoras eske, Zevs, Merlin, Medusa, Yggdrasil, Xerxes, Atlantis, Narsissus, Orakelset i Delphi, Appollo, Isis og Osiris osv osv...)"

Annonse

Gjest LucySky

på det du selv nevnte:

"(Pandoras eske, Zevs, Merlin, Medusa, Yggdrasil, Xerxes, Atlantis, Narsissus, Orakelset i Delphi, Appollo, Isis og Osiris osv osv...)"

Tor-Aage Bringsværd har skrevet mye om mytologi. Han har en veldig informativ og morsom hjemmeside også, jeg husker ikke adressa, men prøv deg bare med navnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...