fuji1365380447 Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Min venninne er ca 30 år, og har røykt fast (ca 20 om dagen) siden hun var 16. Hun mener selv at hun ikke har noen helseproblemer, og har ingen tanker om å slutte å røyke. Men sannheten er at hun hoster hele tiden. En skrallende gammel-mannshoste som er ganske skremmende. Og i tillegg får hun alvorlige luftveisinfeksjoner flere ganger i året - jeg kjenner ingen som er så mye syk som henne. Forkjølelser, bronkitt, influensa - og hele tiden hoster hun som en bryggesjauer. Stort sett så hoster hun hele vinteren. Kan man ha symptomer på KOLS allerede som 30 åring? Hvilke symptomer er det for tidlig KOLS? Kan jeg si dette til henne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164172-bekymret-over-vennine-som-r%C3%B8yker-og-hoster-kols/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingen anger Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Hei! Er selv astmatiker og fikk stilt diagnosen først i -96. Jeg har vært toppidrettsutøver i flere år, men sluttet nmed dette grunnet utdannelse i -93. Røykte av og til på fest fra jeg var 19 og begynte for fullt med røyking (20 til dagen) i - 91 og frem til 1996. Jeg hadde faktisk nøyaktig de samme symptomene som din veninne, forskjellen var at jeg også fikk blå lepper og ikke fikk puste om natten. Fikk valget av en dyktig lege: enten så slutter du eller så dør du! Det tar nok noen år for å få utviklet KOLS, astma er nok en mer treffende betegnelse her. Din veninne har nok ikke fått med seg opplevelsen "dødsangst" som jeg fikk da jeg nærmest ville kvelest, valget etterpå blir så mye lettere å ta. Jeg ville informert meg hos Astma og allergi foreningen på det stedet du bor eller hos en lege. Få tak i noen brosjyrer om lungesykdom. Det at din veninne er så mye syk (luftveisplager) burde absolutt fått bjellene hennes til å ringe. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164172-bekymret-over-vennine-som-r%C3%B8yker-og-hoster-kols/#findComment-1065661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.