tovek Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Min mann samler til tider opp slim i luftveiene. Dette fører til at han hoster til han kaster opp. Dette kan gjenta seg ukentlig. Når han har kastet opp er han kvitt hosten for noen dager. Det er uvisst om dette skyldes allergi, men han vet han reagerer på nøtter, røde bær, rødvin osv. Etter diverse legeundersøkelser er det kun påvist svakt melkeallergi. Samtidig har han fått fortatt diverse undersøkelser av mage tarm, lunger osv uten å finne noe galt. Er det normalt å kaste opp hver gang det blir for mye slim? Kan dette være astma ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16420-hosteanfall-og-oppkast/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Kjære tovek Dette høres hverken ut som en allergisk tilstand eller astma, men jeg kan naturligvis ikke si noe sikkert. For meg høres dette mest ut som en bronkittliknende tilstand som vi oftest ser hos røykere. Hvis mannen din røyker kan det være en årsak - og da har han også en god grunn for å slutte. Ellers er det ganske normalt å kaste opp når man har så mye slim og hoster så mye. Det er årsaken til slimingen og hostingen dere må lete etter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16420-hosteanfall-og-oppkast/#findComment-76764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tovek Skrevet 25. januar 2001 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2001 Kjære tovek Dette høres hverken ut som en allergisk tilstand eller astma, men jeg kan naturligvis ikke si noe sikkert. For meg høres dette mest ut som en bronkittliknende tilstand som vi oftest ser hos røykere. Hvis mannen din røyker kan det være en årsak - og da har han også en god grunn for å slutte. Ellers er det ganske normalt å kaste opp når man har så mye slim og hoster så mye. Det er årsaken til slimingen og hostingen dere må lete etter. Saken er den at han ikke har røkt på 2 år. Har aldri vært noen storrøyker. Han har også gått på cosylan fordi man har trodd at dette er bronkitt. Da ble det nesten verre. Han trener forøvrig flere ganger i uken og har meget god kondisjon. Han frykter at dette er allergi. Men han vet ikke hva han ikke tåler for det ser ut til å være forskjellig fra gang til gang ? Gjør oppmerksom på at hans mor har astma. Kan dette være arvelig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16420-hosteanfall-og-oppkast/#findComment-77249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 26. januar 2001 Del Skrevet 26. januar 2001 Saken er den at han ikke har røkt på 2 år. Har aldri vært noen storrøyker. Han har også gått på cosylan fordi man har trodd at dette er bronkitt. Da ble det nesten verre. Han trener forøvrig flere ganger i uken og har meget god kondisjon. Han frykter at dette er allergi. Men han vet ikke hva han ikke tåler for det ser ut til å være forskjellig fra gang til gang ? Gjør oppmerksom på at hans mor har astma. Kan dette være arvelig? Kjære tovek I så fall synes jeg det er all grunn til at mannen din får en grundig lungemedisinsk undersøkelse; selv om han er undersøkt før er det rimelig å gjennomgå alt på ny når han er så pass mye plaget. Snakk med egen lege om hun/han har mulighet for å foreta en slik undersøkelse eller om han bør henvises til en spesialist - fortrinnsvis en lungelege, men hvis det er vanskelig der dere bor be om henvisning til indremedisinsk avd/poliklinikk på nærmeste sykehus. Selv om mye er gjort - så ikke gi opp, ved ny vurdering kan kanskje noe nytt komme frem. Allergi er vel nokså usannsynlig, astma hos voksne er sjelden allergisk utløst. Jeg sier ikke at det er astma, men muligheten må vurderes. Hva med arbeidet hans, er det i et spesielt utsatt miljø? Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16420-hosteanfall-og-oppkast/#findComment-77543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.