psober Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Hei! Jeg er en gutt på 24 år som for et par uker siden fikk plutselige smerter i den ene (venstre) testikkelen. Den føltes veldig "øm" og det var tilogmed vodt når jeg gikk. Jeg vet ikke hva som forårsaket disse smertene, de varte i ca 4-5 dager før det gikk gradvis over. Jeg hadde ikke fått noe form for slag mot testikkelen. Den ømme testikkelen føltes større enn den andre og det kjentes også ut som det satt "årer" eller andre "utvekster" på denne, som ikke fantes på den andre testikkelen. Jeg oppsøkte ikke lege mens disse smertene pågikk, men er usikker på om jeg skal gjøre dette i ettertid. Jeg er bekymret for om dette kan ha noen sammenheng med at jeg i det siste 3-4 ukene har vært i "dårlig form", med mye hodepine og hetetokter? Håper på noen synspunkter og råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16421-%C3%B8m-testikkel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Testikkelsmertter som kommer plutselig kan ha flere årsaker. Er det en infeksjon, vil man ofte ha feber samtidig. Uten feber og uten skade, kan det være at testikkelen dreier seg rundt. Dette kan føre til at blodårene klemmes av. Dette kan være grusomt vondt med kvalme og oppkast, om den har dreiet seg helt rundt. Testikkelen vil ligge mer på tvers i stedet for å henge nedover. Dette bør behandles så fort som mulig for å forsøke å redde testikkelen. Andre ganger kan det være et lite vedheng som har dreiet seg rundt. Dette er ikke farlig, trenger ingen behandling og går gradvis over av seg selv. Vi skal heller ikke glemme at en svulst i testikkelen på et tidspunkt kan gi akutte smerter selv om utviklingen er gradvis og langsom. Dersom testikkelen holder seg stor, eller ujevn, bør du derfor absolutt søke lege for undersøkelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16421-%C3%B8m-testikkel/#findComment-77074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.