Gjest epileptiker Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 For en stund siden leste jeg i denne spalten om en som skrev at han var epileptiker, og langtidssykemeldt pga trøtthet,hodepine og konsentrasjons problemer samt endel anfall (KPA). Innskriveren sa at "Dette gjør det umulig for meg å fungere på jobb og sosialt. Ditt svar var: "Det er neppe epilepsien som gir deg disse plagene. De aller fleste pasienetr med epilepsi er i fullt arbeid og trenger ikke sykmelding." Innskriveren var ikke fornøyd med svaret, og det kan jeg forsåvidt skjønne da de tingene han nevner jo er temmelig vanlige bivirkninger på medisiner. Det er vel enighet om at man skal medisineres slik at man har lavest mulig dose med ingen annfall, men det er vel heller ikke tvil om at for noen er det vanskelig å finne en sånn balansegang uten at bivirkninger oppstår eller at man fortsatt har noe anfall. Det ER tungt å skulle ha fulltidsjobb OG leve et liv ved siden av dersom man har endel av bivirkningene han nevner og i tillegg har anfall. Selv har jeg et lite barn, og har problemer med å jobbe fullt pga konsentrasjonsproblemer, det er prøvd å redusere dosene på medisinene, men da får jeg mye anfall - gjerne der jeg kortvarig er borte - og i min jobb er det lite heldig. Vil tro at det er temmelig VANLIG at - især i perioder der man prøver å finne riktige medisiner/doser - man er sykemeldt - helt eller delvis. Har også selv opphold på Statens Senter for Epilepsi bak meg, og der var det mange som opplevde de samme typer bivirkninger, og opplevde dette selvfølgelig - som en belastning både jobbmessig og sosialt. Er ikke dette noe som er "anerkjent" hos dere leger? Det ER faktisk temmelig tungt å f.eks. delta på foreldremøte når man stadig går glipp av ting som sies - eller å skrive referat fra møter, når man har problemer med konsentrasjonen. Dersom delvis sykemelding kan bedre på denne situasjonen, må vel det være av det gode??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16427-epilspsisykemeldingsekund%C3%A6re-plager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Kjære epielptiker ! Dersom man har behov for sykmelding, må det være riktig å be om det. Men det er fortsatt min erfaring at dette gjelder et mindretall av pasienter med epilepsi, og at det da gjerne skyldes mer konkrete plager enn det som var nevnt i det refererte innlegget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16427-epilspsisykemeldingsekund%C3%A6re-plager/#findComment-75853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.