Gå til innhold

Rusproblem og depresjon, eller omvendt..


Sørgelig

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt/mann på 21år som sliter med misbruk av hasj og depresjoner, eller omvendt. Jeg såvidt betrodd meg til noen om problemene mine, men kun angående det depressive. Klarer å holde det andre skjult for alle selv om jeg stort sett ruser meg så fort jeg har mulighet.

Som vanlig tobakks røker har jeg oppdaga hvor lett det er å skjule hasjen for andre. Til og med for kjæresten min, som jeg er sammen med så ofte som mulig. Hun vet at jeg røker gjevnlig, men ikke at det skjer bak ryggen hennes. Jeg ser ikke på meg selv som en ekstremt tung bruker. Problemet er ikke mengdene, men hyppigheta,at jeg ruser meg, med få unntak, hver dag. Det er vel kanskje litt naivt å påstå, men jeg føler på en måte at hasjen har "hjelpa" meg i mange tilfeller. Jeg har en forestilling om at den redda meg gjennom min første kjærlighets sorg hvor jeg halvhjerta prøvde og ta mitt eget liv. Grunnen til det er at jeg veit at det var de depressive følelsene og tankene som kom først,før jeg begynte å røyke. Hva burde jeg gjøre? Hvilke behandlingsform skal jeg søke? Føler ikke at jeg har burde komme først i køen på en avrusningsklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg!

Hvis du skal finne ut noe om egne følelser og gi kjæresten en sjanse, må du kutte hasjen uansett hvor vanskelig det er! Mange sier at hasj ikke er så farlig,men den ødelegger mye av følelseslivet ditt, og du vil aldri finne fram til deg selv så lenge du røyker hasj. Hvis du tror selv, som mange andre ikke tror, at du er avhengig av hasj, trenger du hjelp. Hvis ikke - SLUTT og livet ditt vil bli mye bedre. Gi deg selv og kjæresten en fair sjanse. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Egentlig ikke så viktig.

Du bør uansett få hjelp for begge dine problemer.

PUT (psykiatrisk ungdomsteam) finnes i alle fylker. Deres hovedoppgave er å hjelpe slike som deg.

Fastlegen din kan henvise deg.

Det er positivt at du tar tak i dette på en slik voksen måte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

Hvis du skal finne ut noe om egne følelser og gi kjæresten en sjanse, må du kutte hasjen uansett hvor vanskelig det er! Mange sier at hasj ikke er så farlig,men den ødelegger mye av følelseslivet ditt, og du vil aldri finne fram til deg selv så lenge du røyker hasj. Hvis du tror selv, som mange andre ikke tror, at du er avhengig av hasj, trenger du hjelp. Hvis ikke - SLUTT og livet ditt vil bli mye bedre. Gi deg selv og kjæresten en fair sjanse. Lykke til.

Takk for responsen. Jeg innrømmmer for meg selv et jeg har et rusproblem, men klarer ikke å ta steget med å gjøre det ovenfor andre. Er så redd for konsekvensene det kan få. Jeg føler at jeg ikke har tid til å takle det nå. Det er så alt for mye i livet mitt som ikke kan utsettes lenger.

Hva vil skje med meg reint tekninsk hvis jeg søker hjelp? Hvordan skal jeg forholde meg til studier og annet ansvar? Det er vel ingen som kan gi meg noen konkrete svar på det jeg spør om her. Synes bare det første steget virker så uvirkelig langt unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen. Jeg innrømmmer for meg selv et jeg har et rusproblem, men klarer ikke å ta steget med å gjøre det ovenfor andre. Er så redd for konsekvensene det kan få. Jeg føler at jeg ikke har tid til å takle det nå. Det er så alt for mye i livet mitt som ikke kan utsettes lenger.

Hva vil skje med meg reint tekninsk hvis jeg søker hjelp? Hvordan skal jeg forholde meg til studier og annet ansvar? Det er vel ingen som kan gi meg noen konkrete svar på det jeg spør om her. Synes bare det første steget virker så uvirkelig langt unna..

Hei,

Selv om du søker hjelp kan du fortsette med studier og andre ting. Ofte vil hjelpen bestå i jevnlige samtaler og ev. medisiner. Og selv om det skulle være nødvendig med en innleggelse, kan det allikevel hende du kan følge opp studiene. Og hvis ikke det går, kan du jo utsette dem. Det er ikke nødvendig å droppe det helt, vet du.

Det som mest sannsynlig vil ødelegge studiene dine er hvis du fortsetter å ruse deg, ikke får behandling for depresjonen. Da kan du etter hvert bli så dårlig at du ikke klarer å følge opp studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har vært bore i en veldig lignende situasjon tidligere. Min type røykte mye da vi ble sammen for ca 5 år siden. Det ble også ett veldig stort problem siden jeg ønsket å være sammen med en som ikke alltid måtte ruse seg når vi var sammen. Jeg gav han ett tøft valg, om han fikk velge mellom meg eller hasjen. Det var en del stunder hvor han røykte bak min rygg. Men vi klarte å komme gjennom dette sammen. Men ble også til jeg røykte litt sammen med han.Jeg har i dag en del både venner og venniner som har ett hasj problem. Også flere av disse har slete med deperisjon. Så det du forteller syntes jeg ikke høres ut som noe nytt. Jeg håper at du klarer å kutte ut hasjen. Jeg selv mener at hasjen er en slags flukt fra hverdagen til mange mennesker. Men en kan jo heller ikke flykte fra livet i all evighet heller. En må starte å LEVE. kom i gang med trening det å kome seg ut, og prøve å være med venner som ike driver med den slags. Det tror jeg kan være en god hjelp for flere. Lykke til...håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...