Gå til innhold

Borderline


Bodilill

Anbefalte innlegg

I kveld ble jeg oppringt av en fortvilet venninne som sa at hun fryktet at barnet hennes var psykopat. Jeg ble selvsagt både redd og forskrekket.

Hun fortalte om de siste hendelsene og siden jeg visste at det har vært flere episoder tidligere, - både med selvskading og store konflikter, kom jeg til å tenke på at det kanskje kan være borderline.

Vi snakket ganske åpent om dette, og siden hun hadde tenkt i "de verste baner" så kom jeg selvsagt med hva jeg trodde det kunne være. Jeg har på ingen måte stilt noen diagnose, men når man ikke er helt ukjent med diagnosen, så syntes jeg ikke at jeg gjorde noe feil ved å si det.

Spørsmålet mitt er: Hvordan er gangen videre om det er grunn for utredning og hvilke undersøkelser skal han gjennom?

Hvor henvender hun seg først med sine mistanker?

Blir barn medisinert ved denne lidelsen?

Det gjelder en gutt på 14 år, og man må kanskje ta med i regnestykket at det er noe tenårings-trass også.

Jeg håper noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Utredningen skjer hos BUP etter henvisning fra fastlegen.

Medisinering for slike problemer i denne alderen er uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...