rikpal Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hei. Jeg er en mann på 42 år som gjennom en årrekke (minst 20 år) har slitt med trøtthet, og til tider også en følelse av ikke å få nok oksygen. Av og til må jeg sove uansett situasjon og hvor jeg er. Jeg er da også svart rundt øynene og får et grønn-hvitt belegg på tunga. Kan føle at blodet bobler/kribler. Jeg har vært til utredning hos lungespesialist og til sykkeltest hos hjerte-/karspesialist uten at noe spesielt er funnet. Jeg sluttet å røyke for 1 1/2 år siden, men det var først da jeg la om til et sunnere kosthold med mye frukt, grønnsaker og fisk, og kuttet ut melkeprodukter at jeg merket betydelig bedring, og det helt umiddelbart. Jeg var atskillig mer opplagt, og pustebesværet forsvant. Over tid har jeg glidd tilbake til noen av de samme gamle vanene, selv om jeg fremdeles vil karakterisere kostholdet som normalt og ikke spesielt usunt. Jeg er ikke overvektig, og er daglig i fysisk aktivitet. Allikevel er jeg ofte trøtt som tidligere. Jeg vil gjerne finne ut av om det er noen spesifikke kostprodukter jeg ikke tåler/har intoleranse ovenfor. Eller kan det være andre grunner? Som et ledd i den utredningen som er gjort, er det funnet forhøyede verdier av triglyserider (4,0 mmol/L), noe høy kolesterolverdi (6,7mmol/L), samt noe lave verdier av HDL-kolesterol (0,92 mmol/L). I tillegg har jeg forhøyet calsium-verdi (Calcium alb.korr. 2,49mmol/L). Kan dette ha noe med trøttheten å gjøre? Triglyseridverdien var også for høy for to år siden. I min familie er det flere med hjerte-/karproblematikk. Min farfar døde av hjerneslag som 67-åring, og det ble sagt før det at han fikk stadig dårligere syn pga trange blodårer. Min far hadde by-pass operasjon for ca. 4 år siden, og min tante har måttet "blokke" årene pga "røykebein" i tillegg til at hun nylig hadde et lite hjerneslag. Undersøkelsene jeg har gjort til nå har gått via min allmennlege, men jeg føler nå at jeg står litt fast. Jeg vet ikke hvor jeg kan henvende meg for å få hjelp med noe som bekymrer meg og min familie. Når det gjelder en evt matintoleranse sier legen min at det er vanskelig å finne ut av. Har noen erfaringer med dette? Kan det være noen sammenheng mellom alt dette? Hvor kan jeg henvende meg for å få videre hjelp? Hilsen rikpal 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164421-tr%C3%B8tthet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hei, ser du ønsker svar fra fagperson. Det er ikke jeg. Vil bare si at jeg så på TV forleden dag om en som hadde matintolleranse. Hun var bare noen og tyve år og var konstant trøtt og hadde hodepine. Hun MÅTTE bare hvile etter jobb. Etter mange år med undersøkelser fikk hun tatt en blodprøve som ble sendt til USA. Denviste at hun hadde matintoleranse for flere matvarer. Hun ble satt på en diett. Det er vistnok flere leger som ikke tar denne blodprøven. Jeg har faktisk foreslått det for min egen mann. Ungene kommer sikkert til å huske han som den faren som alltid sov på sofaen. Ikke noe kjært minne akkurat... Men mitt forslag er at du får legen din til å ta en slik blodprøve. Hvordan det ble gjort, og hvor den ble sendt sa historien ingenting om. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164421-tr%C3%B8tthet/#findComment-1068143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Lipidverdiene dine i seg selv har neppe noe med tretthet å gjøre. Synes imidlertid at du på grunn av arvelige tendenser til trange kranskar rundet hjertet skal utredes hos indremedisiner. Høye lipider, dvs kolesterolene og triglycerider, er altså en risikofaktor for hjertesykdom. Du bør helst ta en anstrengelses EKG (tredemølle der hjertet undersøkes ) for å utelukke begynnende angina. Høye calcium-verdier bør undersøkes, den må måles samtidig med andre mineraler i blodet, særlig fosfat. Unormale verdier her kAN bety sykdom i biskjoldbrusk-kjertel. Stoffskiftet må undersøkes, og det kunne være lurt å måle blodsukker; særlig om disse svinger unormalt etter måltider; en såkalt sykkerbelastning bør gjøres. prøver av mat-intoleranser er ikke vanskelig, i min praksis sender jeg prøvene til FUrst laboratorium. Enda grundigere tester kan gjøres av alternativ-medisinere, men disse metodene er omdiskuterte; de fleste får beskjed om at de ikke kan spise gluten som særlig finner i hvete. Å holde seg unna hvete kan du gjerne prøve noen uker uansett.ørg for rikelig inntak av omega-3 og b-vitaminer ( TRIO.BE er den beste, men er på resept. Alt dette kan henge sammen. Når alt det "fysiske" er underøkt må man også ha in mente depresjoner eller utbrenthet. Det er rimelig at du henvises til en indremedisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164421-tr%C3%B8tthet/#findComment-1070659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.