Gå til innhold

Stemmer i mitt hode... :S


Gjest cern

Anbefalte innlegg

Hei! (langt innlegg, les det om gidder)

Nå vet ikke jeg om dette er riktig forum. Til tross for hva tittelen på innlegget mitt kan antyde, så lider jeg ikke av schizofreni.

Det jeg vil spørre om her, framstår ikke som et problem for meg, og jeg trenger da heller ikke hjelp, men jeg lurer på hva det kan være.

Da jeg var mindre hadde jeg feber på ca. 41 grader ved to anledninger. Da hadde jeg "feberfantasier" (høye stemmer i hodet mitt). Det var som om noen, antakeligvis to personer, stod langt unna meg slik at de måtte brøle for at jeg skulle høre de. Stemmene hørtes stresset ut, men var ikke ubehagelige eller negative. De ropte til hverandre også, men da kunne jeg ikke forstå hva de sa. Selv om jeg vet at disse stemmene kom innenfra, var det en følelse av at de allikevel var ekte.

Jeg har "anlegg" for matematikk og logikk, og bruker dermed noe av fritiden min på uløste "gåter" innenfor disse feltene (ettersom jeg synes det er morsomt; tro det den som vil). Dette har jeg holdt på med nå og da gjennom hele livet, så lenge jeg kan huske. Det sære, jeg tror iallefall at det er sært, er at disse stemmene kommer tilbake hver gang jeg arbeider med svært komplekse problemstillinger innen matematikk. Da er jeg så konsentrert at det ikke er mulig å få kontakt med meg uten at du fysisk tar i meg. Da følger jeg bare "stemmene", og de dikterer på en måte mine kreative innspill og sier ifra hvorvidt jeg har gjort noe feil. Dersom jeg gjør noe, og en stemme roper "NEI!" flere ganger, så blir stemmene svært høylydte og ubehagelige dersom jeg fortsetter med den samme tankegangen. Senere viser det seg at det jeg har gjort ikke var lurt (altså en blindvei). Dersom jeg lystrer stemmen, så fortsetter de to stemmene å rope til hverandre på et mer "normalt" nivå, og jeg fortsetter med å finne løsninger.

Sånn, nå er du sikkert veldig skeptisk til det jeg har skrevet. Det er ikke 100% sant det som står over ettersom det er vanskelig å forklare, men jeg har holdt dette hemmelig for lenge. Jeg vil vite hva det er.

Min teori er:

Hjernen min blir "overarbeidet" og stresset, og produserer disse stemmene. Det er jo de samme stemmene som da jeg hadde høy feber som barn.

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan synge tostemt med meg selv inne i hodet. Ikke akkurat det samme som deg, men tror det er litt på samme måte. Psykiateren min sier det sannsynligvis er geniet som dukker frem, ikke galskapen. Så lenge de ikke er der til vanlig er det nok ikke noe farlig. Hodet fungerer forskjellig fra person til person. Å kunne synge tostemt med meg selv er til stor hjelp for meg da jeg jobber med musikk. Bli bevisst på hvordan de fungerer, så kanskje du kan styre det bedre. Før jeg ble bevisst på musikken føltes det som bare støy.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Jeg kan synge tostemt med meg selv inne i hodet. Ikke akkurat det samme som deg, men tror det er litt på samme måte. Psykiateren min sier det sannsynligvis er geniet som dukker frem, ikke galskapen. Så lenge de ikke er der til vanlig er det nok ikke noe farlig. Hodet fungerer forskjellig fra person til person. Å kunne synge tostemt med meg selv er til stor hjelp for meg da jeg jobber med musikk. Bli bevisst på hvordan de fungerer, så kanskje du kan styre det bedre. Før jeg ble bevisst på musikken føltes det som bare støy.

Lykke til!

Jeg kan også synge tostemt med meg selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du blir så konsentrert når du holder på med de tingene at du nesten trer inn i en egen bevissthetstilstand. Det høres jo ut som en god egenskap. Stemmene er kanskje en del av den spesielle konsentrasjonstilstanden du er i? Hvis alt stemmene gjør er å rope nei når du faktisk gjør noe feil, så må jo det være bra? Det går fint an å høre stemmer uten å være psykisk syk. Det høres ikke ut som at det feiler deg noe, i hvert fall.

Jeg ville tenke at det var problematisk dersom du isolerte deg sosialt for å sitte å holde på med de matte-greiene. Eller dersom stemmene begynte å kommentere stadig flere aspekter ved livet ditt, uten at du var spesielt konsentrert om oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan synge tostemt med meg selv inne i hodet. Ikke akkurat det samme som deg, men tror det er litt på samme måte. Psykiateren min sier det sannsynligvis er geniet som dukker frem, ikke galskapen. Så lenge de ikke er der til vanlig er det nok ikke noe farlig. Hodet fungerer forskjellig fra person til person. Å kunne synge tostemt med meg selv er til stor hjelp for meg da jeg jobber med musikk. Bli bevisst på hvordan de fungerer, så kanskje du kan styre det bedre. Før jeg ble bevisst på musikken føltes det som bare støy.

Lykke til!

Jeg forstår ikke dette. Jeg kan da både høre stemmer og musikk og høre kjempekor til og med se hele filmer i hodet mitt. Dette er da helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...