Gå til innhold

Bekymret far


okvalle

Anbefalte innlegg

Jeg er meget bekymret for min datter (18), som har følge med en gutt som har en diagnose:

Kronisk psykotisk, sinnsyk, scizofren.

Gutten (17) har for noen år siden stukket ett øye ut med kniv, på en av kameratene. Han hadde hørt stemmer i hodet som sa han skulle gjøre det.

Hva kan jeg gjøre for å få min datter til å innse at dette forholdet ikke er noe å bygge et liv på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vildanden2

Her er det bare å åpne lommeboka. Vil hun bli au pair? Reise til Australia som utvekslingsstudent? Dra på jorda rundt reise? Studere i utlandet? Eller et annet sted i landet? Send henne vekk en stund. 18-åringer er flyktige vesen som lett avledes dersom noe er mer spennende. Du får neppe endret hennes syn på kjæresten, så her gjelder det å spille smart. Men en hver sum er verd å komme vekk fra den typen, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som gjør at din datter velger å være sammen med denne gutten?

Skjønner din bekymring dersom han er så syk som du beskriver. Kjenner du foreldrene hans, eller har du noen annen mulighet til å finne ut av om han for tiden anses som frisk eller er inne i en sykdomsperiode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som gjør at din datter velger å være sammen med denne gutten?

Skjønner din bekymring dersom han er så syk som du beskriver. Kjenner du foreldrene hans, eller har du noen annen mulighet til å finne ut av om han for tiden anses som frisk eller er inne i en sykdomsperiode?

Jeg tror det er omsorg, og at hun tror at hun kan hjelpe ham, kanskje en morfølelse.

Kjenner ikke foreldrene, men vet hvem de er.

Han har akkurat vært innlagt på psyriatisk avdeling, men er nå kommet ut igjen. Grunnen til at han ble lagt inn var at han har hatt problemer med å konsentrere seg om skolearbeid.

De sosiale myndighetene sier at moren ikke er samarbeidsvillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på kanten, men er ikke 17 år litt tidlig for en slik diagnose?

17 år er ikke for tidlig til å stille en schizofreni-diagnose. Schizofreni bryter relativt ofte ut i tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår din bekymring. Ville ikke vært glad om det gjalt min datter. Så bra at du bryr deg.

Tror du hun vil høre på deg om du forsøker å snakke fornuft til henne? Eller tror du dette bare vil vekke hennes trass og gjøre henne enda mer bestemt på å fortsette forholdet?

Om det er lite sannsynlig at hun hører på deg; Finnes det noen andre hun ville hørt på? Ville det gå med et besøk på psykiatrisk og evt. møte noen av hans behandlere? Har hun truffet den kammeraten som ble skadet?

Ville det nytte med "fra virkeligheten" bøker om feilslåtte forhold og jenter som prøver å redde en gutt ved å bli sammen med han?

Vil hun ikke høre på andres fornuft må hun enten avledes eller få en erfaring av hvor feilslått dette er. Utenlandsstudie e.l. er foreslått. Kanskje det kan holde med å komme til en annen kant av landet. Kunne hun tiltrekkes av andre gutter som er litt mer å satse på?

Hvis hun insisterer på å fortsette dette forholdet, tror jeg det beste du kan gjøre er å være forsiktig med hva du sier. Så blir veien hjem lett, når hun har brent seg. La henne ha en trygghet om at hun alltid er velkommen hjem, samme hva.

Håper dette brenner ut, uten at det får for alvorlige konsekvenser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...