Gå til innhold

Rot og urenslighet


Gjest anonym jeg og

Anbefalte innlegg

Gjest anonym jeg og

Hva er det med en person som ikke klarer å opprettholde et minimum av ryddighet og hygiene?

Snakker ikke om vanlig rot, som finnes i de fleste hjem. Dette er ekstremt. Klær ligger i hauger, på gulv og møbler. Rent og møkkete i salig blanding. Papir, bøker, emballasje fra snacks og fastfood ligger overalt. Vasker så å si aldri klærne, når det gjøres er det fordi andre trår til. Støvet ligger i store hauger, vinduene har aldri vært vasket. Heller ikke gulvene har vært vasket de siste årene. Brukte papirlommetørklær etc. blir bare slengt på gulvet.

Den personlige hygienen er heller ikke noe særlig. Vasker nesten aldri håret, dusjer sjelden.

Hva kan det være med denne personen? Hva kan gjøres for å endre det?

Kan legge til, at så vidt jeg vet lider vedkommende av angst og til tider depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, er det noe å gjøre med det? Du kan jo ringe hjemmetjenesten i kommunen og spørre om det er hjelp å få men jeg tviler på det.

Mora mi er helt der hun også fordi hun er senil. Faren min gjør så godt han kan men hun nekter å bade, skifte tøy, skifte sengetøy osv. De har hjemmehjelp hver 14.dag men det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym jeg og

Nei, er det noe å gjøre med det? Du kan jo ringe hjemmetjenesten i kommunen og spørre om det er hjelp å få men jeg tviler på det.

Mora mi er helt der hun også fordi hun er senil. Faren min gjør så godt han kan men hun nekter å bade, skifte tøy, skifte sengetøy osv. De har hjemmehjelp hver 14.dag men det er alt.

Tenkte mer på tiltak for å endre atferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han stelte seg og hadde orden hjemme

før han ble syk er det vel mye som tyder på at det har med sykdommen å gjøre. Menge som lider av depresjon blir apatiske og handlingslamma.

Jeg har møtt et par stykker som bare er så rotete uten at det har noe med sykdom å gjøre. Disse har vært bortskjemt med at mødrene deres gjorde alt for dem, de trengte ikke å rydde selv. Da de flytta for seg selv lot de det bare gro ned, og så kom moren og tok et skippertak av og til. Golvet fullt av junkfood kartonger, matrester og støv over alt, ingen ting blir noen gang lagt på plass etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest done that

Nei, er det noe å gjøre med det? Du kan jo ringe hjemmetjenesten i kommunen og spørre om det er hjelp å få men jeg tviler på det.

Mora mi er helt der hun også fordi hun er senil. Faren min gjør så godt han kan men hun nekter å bade, skifte tøy, skifte sengetøy osv. De har hjemmehjelp hver 14.dag men det er alt.

Da må du jo få henne inn på et hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du jo få henne inn på et hjem!

Hun vil ikke. Og jeg har ingen ting å si. Det er faren min som styrer balletten så lenge han lever og han orker ikke bråk så han tar bare av høreapparatet og prøver å gjøre så godt han kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...