Gå til innhold

Selvopptatt


Gjest selvopptatt

Anbefalte innlegg

Gjest selvopptatt

Har funnet ut at jeg for tiden bare er opptatt av meg selv og min egen helse. Dette er vel vanlig når man sliter, men jeg ser jo at det kan bli et sosialt problem. Skal jeg bare akseptere at jeg er slik eller burde jeg tvinge meg til å finne noen interesser jeg også kan dele med andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har litt erfaring der, jeg. Med meg selv altså.

Prøv å tvinge deg litt.

Det kan gå bedre enn du aner om du setter godviljen til skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selvopptatt

Har litt erfaring der, jeg. Med meg selv altså.

Prøv å tvinge deg litt.

Det kan gå bedre enn du aner om du setter godviljen til skjønner du.

Takk for svar! Skal prøve, men har en motvilje og har tendenser til å være passiv. Akkurat som om jeg er trassig på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du hjelp av noen medisiner? Ikke det at man skal ty til det med en gang, men har du slitt lenge bør du overveie å ta dette opp med legen din.

Det er perioder i livet vi trenger litt drahjelp for å komme oss videre vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selvopptatt

Får du hjelp av noen medisiner? Ikke det at man skal ty til det med en gang, men har du slitt lenge bør du overveie å ta dette opp med legen din.

Det er perioder i livet vi trenger litt drahjelp for å komme oss videre vet du.

Har tatt det opp med legen. Det blir evt. SSRI medisin. Liker ikke å bruke medisin, men har det i bakhodet. Trener 3 ganger i uka noe jeg har hørt skal ha like god effekt som antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt det opp med legen. Det blir evt. SSRI medisin. Liker ikke å bruke medisin, men har det i bakhodet. Trener 3 ganger i uka noe jeg har hørt skal ha like god effekt som antidepressiva.

Vet ikke jeg....!

Har trent 3 ganger i uka i mange år, men måtte allikevel få hjelp av medisiner. Spørs vel hvor hardt plagene har satt seg egentlig.

Det viktigste er å ha det bra med seg selv, ikke slite seg ut. Viktig å se lyst på framtiden, være positiv og ha overskudd. Alt blir mere lystbetont da.

Treninga ved siden av medisiner ser jeg på som nødvendig. Godt for hele kroppen og samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke jeg....!

Har trent 3 ganger i uka i mange år, men måtte allikevel få hjelp av medisiner. Spørs vel hvor hardt plagene har satt seg egentlig.

Det viktigste er å ha det bra med seg selv, ikke slite seg ut. Viktig å se lyst på framtiden, være positiv og ha overskudd. Alt blir mere lystbetont da.

Treninga ved siden av medisiner ser jeg på som nødvendig. Godt for hele kroppen og samvittigheten.

Legger til at heller ikke jeg liker å ta medisiner, men orket ikke lenger å ha så redusert liv. Nå har jeg det bedre på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du ser det.

Jeg tror også det kan være godt å tvinge seg selv.

Andre vil trives bedre i ditt selskap. Men den største gevinsten er at det sansynligvis vil gjøre at du får det bedre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selvopptatt

Vet ikke jeg....!

Har trent 3 ganger i uka i mange år, men måtte allikevel få hjelp av medisiner. Spørs vel hvor hardt plagene har satt seg egentlig.

Det viktigste er å ha det bra med seg selv, ikke slite seg ut. Viktig å se lyst på framtiden, være positiv og ha overskudd. Alt blir mere lystbetont da.

Treninga ved siden av medisiner ser jeg på som nødvendig. Godt for hele kroppen og samvittigheten.

Problemet med meg er at jeg har problemer med å være positiv ute blant folk. Føler derfor at jeg bare er til byrde. Ikke orker jeg å interesser meg for så mye for tiden annet enn meg selv. Føler at jeg trenger å skjerme meg på et vis. Orker ikke se nyheter fordi det er så mye trist der. Men jeg skal jobbe med saken. Spørsmålet er vel om man har godt av å tvinge seg eller om man skal vente til det kommer innenifra? Det er jo ikke bra å tvinge seg er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er bra for din egen del om du finner noe annet/mer å interessere deg for. Kanskje må du tvinge deg selv i starten, men etter hvert kan denne nye interessen bli det som hjelper deg i tunge perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med meg er at jeg har problemer med å være positiv ute blant folk. Føler derfor at jeg bare er til byrde. Ikke orker jeg å interesser meg for så mye for tiden annet enn meg selv. Føler at jeg trenger å skjerme meg på et vis. Orker ikke se nyheter fordi det er så mye trist der. Men jeg skal jobbe med saken. Spørsmålet er vel om man har godt av å tvinge seg eller om man skal vente til det kommer innenifra? Det er jo ikke bra å tvinge seg er det vel?

Noen ganger kan eneste løsningen være å tvinge seg til å gjøre ting. Ikke hele uka, 24 timer i døgnet. Men litt må du nok tvinge deg. Hvis ikke kommer du inn i en ond sirkel. Du tenker på din egen helse, på hvor tungt du har det. Og det er vel ikke særlig oppløftende? Ting har lett for bare å bli enda tyngre av det. Hva om du i stedet tvang deg selv til å gjøre noe du tror du ville like (eller tror du ville likt før du ble syk)?

I stedet for å tenke på hvor vanskelig alt er, kunne du tenke at du faktisk gjør noe for å endre det. Kanskje du til og med begynner å tenke på hva du skal gjøre (noe positivt) neste dag eller neste uke. Da er du inne i en god sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med meg er at jeg har problemer med å være positiv ute blant folk. Føler derfor at jeg bare er til byrde. Ikke orker jeg å interesser meg for så mye for tiden annet enn meg selv. Føler at jeg trenger å skjerme meg på et vis. Orker ikke se nyheter fordi det er så mye trist der. Men jeg skal jobbe med saken. Spørsmålet er vel om man har godt av å tvinge seg eller om man skal vente til det kommer innenifra? Det er jo ikke bra å tvinge seg er det vel?

Det er absolutt ikke bra å aldri tvinge seg selv. Da kommer man ingen vei og smuldrer mer og mer bort.

Men det finnes en balanes og fornuftige grenser for alt.

Ofte kan vi på sikt øke smerte og nedtrykthet hvis vi jobber for ensidig med å hele tiden unngå det.

Jeg mener altså det er livsviktig å presse seg selv til rett tidspunkt, på rett område, i riktig grad.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selvopptatt

Tror det er bra for din egen del om du finner noe annet/mer å interessere deg for. Kanskje må du tvinge deg selv i starten, men etter hvert kan denne nye interessen bli det som hjelper deg i tunge perioder.

Takk for svar alle sammen! Har funnet ut at jeg skal prøve å tvinge meg så godt jeg kan til å prøve å leve et så normalt liv som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest selvopptatt

Takk for svar alle sammen! Har funnet ut at jeg skal prøve å tvinge meg så godt jeg kan til å prøve å leve et så normalt liv som mulig.

Skal også prøve å begynne å tvinge meg til å spise sunt og gå mer turer. Kanskje det å tvinge seg er løsningen på mange problemer så sant man ikke blir destruktiv for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også prøve å begynne å tvinge meg til å spise sunt og gå mer turer. Kanskje det å tvinge seg er løsningen på mange problemer så sant man ikke blir destruktiv for seg selv?

Å ta seg selv i nakken er ofte en god løsning.

Lykke til med å få det bedre, og med å finne balensen mellom å ta deg selv i nakken og å være snill mot deg selv og sette realistiske mål.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...