Gå til innhold

Føler meg fæl nå..


Gjest snuppsi_24

Anbefalte innlegg

Gjest snuppsi_24

Er ei jente på som føler meg forferdelig for tiden. Har alltid vært litt "rund",så det har ikke plaget meg. Men etter en 4års periode med angst/depresjoner har vekta krøpet oppover...Nå orker jeg snart ikke gå ut engang,og syns det er så trist,JEG,som egentlig er så sosial.Syns ikke jeg spiser for mye ller for usunt men klarer ikke å bli kvitt kiloene. Har begynt å trene,det gjør godt men er til tider så slitsomt. Noen gode råd til meg? Vil ikke ha det sånn!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg slet med det samme problemet i mange år, og på toppen av depresjoner er det grusomt, vet det!

Jeg trener ikke mye annet enn daglige labbeturer, men har det siste halve året gått ned mange kilo uten å stresse for mye.

Oppskriften min (selv om jeg heller ikke spiste særlig usunt) var mange måltider. I steden for de tre måltidene jeg brukte å ha har jeg nå fem. To av dem er "store" (frokost og middag) og så har jeg lett lunch+mellommåltid både før og etter middagen.

Det høres kanskje ut som pes (for alt jeg vet følger du allerede denne "oppskriften"), men er ikke det når en først kommer i gang. Ikke trenger man å gi opp noe heller, spis det du liker! Selvfølgelig er det "smartere" med fisk og hvitt kjøtt, men jeg elsker rødt kjøtt jeg, og det har jeg når jeg har lyst på det. (Jeg har likevel blitt mer bevisst på fettinhold, kjøper nå feks karbonadedeig i stedenfor kjøttdeig. Det smaker bedre også)

Man leser om masse dietter, men dette er en enkel greie egentlig:

Frokost: spis deg god og mett! For meg frister ikke mat så mye om morran, men jeg passer på å få i meg nok til å bli mett.

Lunch: lag noe du liker som er "lett", men som du koser deg med. Det er ikke dyrt å lage noe skikkelig dig! Mine favoritter er skinkesandwich eller kylling/pastasalat (kjøper hel kylling som jeg hakker opp og legger i fryseren)

Mellom: Frukt/salat/lett sandwich.

Middag: Bli mett her også, men etter å ha hatt tre måltider tidligere på dagen spiser man gjerne mindre enn tidligere. La maten synke før du tar til deg mer (igjen: aner jo ikke hvordan det er med deg, men før var det sånn at jeg spiste altfor fort og for mye fordi jeg var kjempesulten...) Det viktigste er å ikke spise middagen for sent på kvelden.

Kveldsmat: Frukt/grønt/suppe, eller bruk av de samme råvarene du har kjøpt til lunchen. Lag noe lett bare, og ikke vær stappmett når du legger deg.

Drikke: Om jeg vil ha noe søtt tar jeg sukkerfri saft

Dette er sikkert ikke å følge alle de "reglene" kostholdseksperter liker(annet enn antall måltider), men hvem bryr seg. Man skal kose seg og ikke være bundet av kalorier! Det som skjedde med meg var at suget etter godteri/potetgull osv som jeg hadde før gikk bort. Men har lørdagsgodtet mitt&brusen selvom. I tillegg har jeg majones på sandwicher/saus til middagen og dressing på salater ;o) Å ja; lager knallgod dressing selv av yoghurt naturell/løk/krydder og urter. Vil jeg ha "Thousand Island"-typen har jeg bare i ketchup i tillegg. Lager mye om gangen, og den holder ca en uke.

Ok, bare egne greier, men det hjalp meg.

Flott at du trener, men ikke slit deg ut, det gir ikke mersmak.

Lykke til!

:oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg slet med det samme problemet i mange år, og på toppen av depresjoner er det grusomt, vet det!

Jeg trener ikke mye annet enn daglige labbeturer, men har det siste halve året gått ned mange kilo uten å stresse for mye.

Oppskriften min (selv om jeg heller ikke spiste særlig usunt) var mange måltider. I steden for de tre måltidene jeg brukte å ha har jeg nå fem. To av dem er "store" (frokost og middag) og så har jeg lett lunch+mellommåltid både før og etter middagen.

Det høres kanskje ut som pes (for alt jeg vet følger du allerede denne "oppskriften"), men er ikke det når en først kommer i gang. Ikke trenger man å gi opp noe heller, spis det du liker! Selvfølgelig er det "smartere" med fisk og hvitt kjøtt, men jeg elsker rødt kjøtt jeg, og det har jeg når jeg har lyst på det. (Jeg har likevel blitt mer bevisst på fettinhold, kjøper nå feks karbonadedeig i stedenfor kjøttdeig. Det smaker bedre også)

Man leser om masse dietter, men dette er en enkel greie egentlig:

Frokost: spis deg god og mett! For meg frister ikke mat så mye om morran, men jeg passer på å få i meg nok til å bli mett.

Lunch: lag noe du liker som er "lett", men som du koser deg med. Det er ikke dyrt å lage noe skikkelig dig! Mine favoritter er skinkesandwich eller kylling/pastasalat (kjøper hel kylling som jeg hakker opp og legger i fryseren)

Mellom: Frukt/salat/lett sandwich.

Middag: Bli mett her også, men etter å ha hatt tre måltider tidligere på dagen spiser man gjerne mindre enn tidligere. La maten synke før du tar til deg mer (igjen: aner jo ikke hvordan det er med deg, men før var det sånn at jeg spiste altfor fort og for mye fordi jeg var kjempesulten...) Det viktigste er å ikke spise middagen for sent på kvelden.

Kveldsmat: Frukt/grønt/suppe, eller bruk av de samme råvarene du har kjøpt til lunchen. Lag noe lett bare, og ikke vær stappmett når du legger deg.

Drikke: Om jeg vil ha noe søtt tar jeg sukkerfri saft

Dette er sikkert ikke å følge alle de "reglene" kostholdseksperter liker(annet enn antall måltider), men hvem bryr seg. Man skal kose seg og ikke være bundet av kalorier! Det som skjedde med meg var at suget etter godteri/potetgull osv som jeg hadde før gikk bort. Men har lørdagsgodtet mitt&brusen selvom. I tillegg har jeg majones på sandwicher/saus til middagen og dressing på salater ;o) Å ja; lager knallgod dressing selv av yoghurt naturell/løk/krydder og urter. Vil jeg ha "Thousand Island"-typen har jeg bare i ketchup i tillegg. Lager mye om gangen, og den holder ca en uke.

Ok, bare egne greier, men det hjalp meg.

Flott at du trener, men ikke slit deg ut, det gir ikke mersmak.

Lykke til!

:oD

Så flink du er, Tussa. Jeg også er både deppa og overvektig - ingen god kombinasjon... Men ditt innlegg er jo rett og slett oppmuntrende :o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe kjekt å oppleve. Hvis det er til noen trøst er dine omgivelser mindre opptatt av det enn du.

Så flott at du trener.

Hva med å det opp med fastlegen.

Få tatt blodprøver slik at du vet du ikke har stoffskifteproblemer, jern- eller vitaminmangel eller noe slikt. Hvis du ikke alt har gjort dette.

Kan hende dere i samarbeid kan finne en løsning.

Vær tolmodig og ha langsiktige mål.

Reduktil er en medisin som demper apetitten og samtidig opprettholder forbrenningen selv om man spiser mye mindre. Den fungerer ikke like godt for alle. Alle tåler den heller ikke. Andre har derimot god nytte av den. Kanskje noe å ta opp med legen.

Poenget er at du finner noe som fungerer for deg.

Håper du snart kan oppleve at vektkurven går i en hyggeligere rettning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...