Anonym!! Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Kjære doktor,jeg er en mann på 27 år som trenger hjelp.Jeg har ikke vært hos tannlegen på ti år,er livredd og orker ikke tanken på og gå der.Jeg har aldri snakka med noen om dettte.Det er et helt uant tema for hele familien.Hva kan jeg gjøre?Vær så snill hjelp meg.tennene mine går i oppløsning,en etter en. Vennlig hilsen anonym! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164552-tannlegeskrekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Hei. Du er ikke alene. Skal jeg anslå at ca 10 % av befolknigen har det som deg ? Du må nok ta det første skrittet selv. Det finnes faktisk tannleger med kompetanse og forståelse for slike problemer som du har. Tannlegehøyskolene i Oslo og Bergen har egne kompetansesentra for dere med tannlegeskrekk. Du kan også sjekke litt rundt og forhøre deg om noen kjenner noen som kjenner noen som vet om en ok tannlege. Selv synes jeg en rolig samtale med pasienten er en god start. I samtalen bør det fokuseres på problemet angst. Hvis vi avtaler å møtes igjen kan et tilbud om et beroligende medikament være et skritt på veien. Skam over egen dårlig tannhelse kan være vanskelig å komme over. Husk da at vi er fagfolk. For mange er egen tannhelse problematisk, men ikke et uløselig problem. Og til sist en gladmelding: Ryktene går om at de med tannlegeskrekk kan få støtte fra folketrygden kan - og jeg sier kan - være rundt hjørnet. Lykke til sier: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164552-tannlegeskrekk/#findComment-1072754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tanntroll1365380781 Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Hei. Du er ikke alene. Skal jeg anslå at ca 10 % av befolknigen har det som deg ? Du må nok ta det første skrittet selv. Det finnes faktisk tannleger med kompetanse og forståelse for slike problemer som du har. Tannlegehøyskolene i Oslo og Bergen har egne kompetansesentra for dere med tannlegeskrekk. Du kan også sjekke litt rundt og forhøre deg om noen kjenner noen som kjenner noen som vet om en ok tannlege. Selv synes jeg en rolig samtale med pasienten er en god start. I samtalen bør det fokuseres på problemet angst. Hvis vi avtaler å møtes igjen kan et tilbud om et beroligende medikament være et skritt på veien. Skam over egen dårlig tannhelse kan være vanskelig å komme over. Husk da at vi er fagfolk. For mange er egen tannhelse problematisk, men ikke et uløselig problem. Og til sist en gladmelding: Ryktene går om at de med tannlegeskrekk kan få støtte fra folketrygden kan - og jeg sier kan - være rundt hjørnet. Lykke til sier: Hei! Jeg forstår deg! Hva med å oppsøke tannpleiere, hvor du sier selv ifra at du har så kalt "odontofobi", tannlegeskrekk.Da vil du få behandling etter dine premisser.Der vil du få konstatert hva du behøver hjelp med, der etter henvises du til en tannlege.Ps. Det er billigere å dra til tannpleier først.Om du drar til tannpleier skoler, så har de veldig god tid, de forklarer mye og har tid til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164552-tannlegeskrekk/#findComment-1077515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.