Gjest Gravid med migrene Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Hvilke former for smertelindring i svangerskapet kan det være aktuelt å vurdere med legen? Jeg har foreløpig bare fått vage instrukser om å "være litt forsiktig". Det kan virke som om legen ikke er helt sikker på hvor grensa går selv. Tidligere har jeg brukt paralgin major+ evt paracet, siden jeg ammet og ikke kunne bruke zomig. Jeg hverken røyker eller drikker, dersom det skulle ha noe å si. Hvilke retningslinjer pleier du å gi gravide pasienter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16461-smertelindring-under-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Kjære gravid med migrene ! Først er det jo heldigvis slik at de aller fleste pasienter med migrene er mye bedre for sin hodepine under svangerskapet, slik at problemet oftest blir mindre enn forventet. Hva angår smertestillende, er det i prinsippet ingen medikamenter som kan sies å være risikofri. Det aller beste vil derfor være tiltak av typen akupunktur, avspenningsøvelser etc. Hvis man må bruke medikamenter, er antakelig paracet / pinex / panodil det tryggeste. Man tør ikke anbefale imigran eller zomig eller maxalt siden disse midlene er såvidt nye at vi ikke har tilstrekkelige data på om de kan virke skadelig på fosteret - men det er dog slik at det foreløpig ikke er rapporteret noen misdannelser som er satt i sammenheng med disse medikamentene - og det er etterhvert noen få hundre som har brukt imigran i svangerskapet og der utfallet etter fødselen er kjent. Det man absolutt ikke bør bruke, er Anervan eller Cafergot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16461-smertelindring-under-svangerskap/#findComment-76485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.