Gå til innhold

Angst, sjalusi og dårlig selvtillit


Gjest Emo

Anbefalte innlegg

Åssen er egentlig sammenhengen mellom angst, sjalusi og dårlig selvtillit?

Når jeg er følelsesmessig engasjert i noen (forelska), blir jeg veldig lett sjalu. Jeg kan for eksempel bli sjalu bare av at vedkommende jeg er forelska i har en hyggelig samtale med en annen (selv om jeg er rimelig sikker på at hun ikke føler noe for han)!! Og det kan faktisk spolere nattesøvnen min, og jeg kan gå og bekymre meg i flere dager.

Betyr ikke dette at jeg har ganske dårlig selvtillit? Men kan man kalle det angst? Jeg føler jo at jeg går og engster meg, ganske unødig...dessuten oppkonstruerer jeg ting, som jeg "vet" at er ganske usannsynlig, men jeg tror på det allikevel.

Hva med mennesker som har angst. Har de ganske dårlig selvtillit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angst, sjalusi og dårlig selvtillit holder tett sammen ja, desverre! Det er viktig og oppsøke hjelp i tide for det kan utvikle seg til de verste sener. Søk hjelp mvh klem fra meg, som er midt opp i det :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst, sjalusi og dårlig selvtillit holder tett sammen ja, desverre! Det er viktig og oppsøke hjelp i tide for det kan utvikle seg til de verste sener. Søk hjelp mvh klem fra meg, som er midt opp i det :-((

Men tror du ikke jeg kan komme meg ut av det på egen hånd?? Det er jo bare når jeg er forelska jeg blir lett sjalu, og det er også da jeg oppkonstruerer ting. Ellers så føler jeg ikke noe spesiell angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke jeg kan komme meg ut av det på egen hånd?? Det er jo bare når jeg er forelska jeg blir lett sjalu, og det er også da jeg oppkonstruerer ting. Ellers så føler jeg ikke noe spesiell angst.

Sjalusi er en av de verste sykdommene vi har, jeg har vokst opp med det og har igjen havnet opp i det og vi forsøker begge hjelp for det nå.Det blir en hard kamp for deg om du skal komme ut av dette på egen hånd søk hjelp for det så slipper du å lide mer enn nødvendig....ønsker deg lykke til videre med klem fra meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har skrevet om sjalusi mange ganger. Kan du bruke søkfunksjonen for å finne alt som er skrevet før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det Butte skriver får deg til å føle at det er noe galt med deg. Hun maser på at du skal søke hjelp! Vel slik jeg ser det, virker du ganske normal. Jeg har selv opplevd at det er lett å konstruere bilder i hodet, som sannsynligvis ikke henger på greip.

Poenget er at du smører deg inn med det, og det kan føre til at du gjør og sier ting som du kommer til å angre på.

Er det sånn at du har lyst å spionere på henne for å finne ut om de oppkonstruerte tankene dine er sanne? Hvis så er tilfelle, hold deg på matta!!

Nå er jeg ikke sikker på om du er sammen med henne, men bare forelsket(og hun er en venn av deg)Hvis du er sammen med henne, kan du jo si til henne at du er litt sjalu av og til, i stedet for å vise det!

Men husk du eier henne ikke!

Hvis hun er en god venn av deg, så si at du har følelser for henne da vel. Ting har en tendens til å bli litt mer komplisert hvis hun ikke har følelser for deg, men det får du bare ta sjansen på for din egen del.

Husk ikke bland angst inn her..

Dårlig selvtillit får du ved å gå å gruble for mye på absurde tanker..

Hilsen en som har opplevd det selv. Jeg kom ut av det med egen hjelp, og det styrker troen på deg selv!!

ps! prøv å engasjere deg mer i andre ting, og bare erkjenn at tankene er der. Men ikke forfølg dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Gjest hjelp

Hei, det Butte skriver får deg til å føle at det er noe galt med deg. Hun maser på at du skal søke hjelp! Vel slik jeg ser det, virker du ganske normal. Jeg har selv opplevd at det er lett å konstruere bilder i hodet, som sannsynligvis ikke henger på greip.

Poenget er at du smører deg inn med det, og det kan føre til at du gjør og sier ting som du kommer til å angre på.

Er det sånn at du har lyst å spionere på henne for å finne ut om de oppkonstruerte tankene dine er sanne? Hvis så er tilfelle, hold deg på matta!!

Nå er jeg ikke sikker på om du er sammen med henne, men bare forelsket(og hun er en venn av deg)Hvis du er sammen med henne, kan du jo si til henne at du er litt sjalu av og til, i stedet for å vise det!

Men husk du eier henne ikke!

Hvis hun er en god venn av deg, så si at du har følelser for henne da vel. Ting har en tendens til å bli litt mer komplisert hvis hun ikke har følelser for deg, men det får du bare ta sjansen på for din egen del.

Husk ikke bland angst inn her..

Dårlig selvtillit får du ved å gå å gruble for mye på absurde tanker..

Hilsen en som har opplevd det selv. Jeg kom ut av det med egen hjelp, og det styrker troen på deg selv!!

ps! prøv å engasjere deg mer i andre ting, og bare erkjenn at tankene er der. Men ikke forfølg dem..

Jeg sliter for tiden med samme problem og blir lett sjalu på en venninne som jeg er så forelsket i, men hun vil ikke gjengjelde følelsene.

Du nevner noe om dette og jeg lurer på hvor mye værre det kan bli i en slik situasjon. Spesielt når jeg har vært en svært nær venn med henne og vært forelsket i over ett år.

Noen sier at jeg er normal og at det er pga denne forelskelsen at jeg til tider blir mistenkelig og skaper situasjoner.

Nå er jeg redd for å miste vennskapet med henne pga den siste episoden (egentlig en liten bagatell hvor jeg ikke fikk møte henne og hun ikke ville fortelle hvorfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...