Gå til innhold

Barn med astma og kulde

Anbefalte innlegg

Gjest mammaen hans

Hei. Lillemann på 4 har "infeksjonsutløst astma", og har vært bra i hele sommer. Nå i September måtte vi igjen begynne med astmamed, og har brukt det så å si hver dag etter det. Skal bare bruke det ved behov, men han blir tett igjen etter et par dager uten.

Men nå lurte jeg på hvordan erfaringer andre har med den lua,med jonasmasken, som astmatikere kan få Hvordan går vi frem for å få den og har den noe effekt. Husker fra i fjor at han fikk mye hoste når han var ute i kaldt vær.

Synes ikke han er veldig dårlig av astmaen, men det merkes mest på mye host på nattestid og i utetiden, og merker god effekt av medisiner, Flutide og ventoline. Men det går vel greit å bruke disse mer eller mindre hele vinteren. Eller bør jeg ta han med til lege for å høre hva han synes? Jeg liker ikke å gi ham så mye medisiner, men når jeg ser at det hjelper, så forstår jeg jo at han trenger det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164740-barn-med-astma-og-kulde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Et lite gratisråd- når det gjelder små barn, må jeg få hjelpe til litt: Først- Flutide er ikke en medisin man gir etter behov, den skal gis helt regelmessig morgen og kveld . Ventolin kan brukes etter behov. Hvis han bruker mye Ventolin, betyr det gjerne at han få for lite Flutide. Det er farligere å bruke for lite/ingen medisin enn for mye, så gi ham det han skal ha jennom sesongen.Jonasmasken får du gjennom lunge- eller barnelegen, som søker for deg. Du bør absolutt gå til lege for å sjekke medisinene bl a.

Et lite gratisråd- når det gjelder små barn, må jeg få hjelpe til litt: Først- Flutide er ikke en medisin man gir etter behov, den skal gis helt regelmessig morgen og kveld . Ventolin kan brukes etter behov. Hvis han bruker mye Ventolin, betyr det gjerne at han få for lite Flutide. Det er farligere å bruke for lite/ingen medisin enn for mye, så gi ham det han skal ha jennom sesongen.Jonasmasken får du gjennom lunge- eller barnelegen, som søker for deg. Du bør absolutt gå til lege for å sjekke medisinene bl a.

Uttalte meg kanskje uklart, men vi bruker flutide morgen og kveld, men bare når han er tett i perioder. Vi trapper ned over 3 1/2 uke når han har vært ganske tett. Men som regel blir han igjen tett når vi da er ferdig med nedtrapping, og slutter med den. Derfor lurer jeg på om det kanskje er bedre å bruke et støt av flutide hver morgen og kveld, hele vinterhalvåret, isteden å trappe opp og ned hele tiden.

Ventoline bruker vi ikke så mye, bare når han skal ut og leke og vi ser han har blitt sliten av det.

Men takk for svar!

• 4 uker senere...

Uttalte meg kanskje uklart, men vi bruker flutide morgen og kveld, men bare når han er tett i perioder. Vi trapper ned over 3 1/2 uke når han har vært ganske tett. Men som regel blir han igjen tett når vi da er ferdig med nedtrapping, og slutter med den. Derfor lurer jeg på om det kanskje er bedre å bruke et støt av flutide hver morgen og kveld, hele vinterhalvåret, isteden å trappe opp og ned hele tiden.

Ventoline bruker vi ikke så mye, bare når han skal ut og leke og vi ser han har blitt sliten av det.

Men takk for svar!

Jeg tror det er det Wenke prøver å si, at du skal bruke medisinen HVER morgen og kveld, ikke bare i perioder der han er ekstra dårlig. Bruk dem hele vinteren gjennom ja. Hvis dere trapper ned, så blir han jo bare dårlig igjen.

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...