Figaro Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 I januar i fjor mistet jeg faren min. Han var innlagt på sykehus med lungebetennelse, men hverken legene eller sykepleierne gav oss intrykk av at det var så alvorlig at man kunne dø av det. I det minste ikke i en alder av 49 år... Han ble inlagt en onsdag, og da hadde de dopet ham voldsomt ned og han lå med pustemaske. Torsdagen var jeg der ikke, men sykepleieren jeg snakket med sa at han var blitt bedre, og at han hadde spurt etter familien. Fredagen var vi på besøk, da hadde han fått mindre "dop" og pratet og lo - men var fortsatt litt forvirret. Han hadde ikke feber fredag kveld når vi var der, men han hadde hatt en del feber når han ble inlagt. Tidlig lørdag morgen får vi telefon om at vi måtte komme opp på sykehuset, og at det haste. Vi troppet opp, og det viser seg at han hadde falt i koma/blitt bevisstløs i femtiden denne morgenen. Kvelden i forveien hadde legen satt ham over på en annen antibiotika enn den han hadde fått de andre dagene. Denne antibiotika`en hadde visst ikke virket, noe som hadde ført til at feberen steg, han hadde ikke fått puste, de hadde dopet ham - og han hadde falt i "koma" (vet ikke hva som er rett ord å bruke her). Hele familien sto der den morgenen og så på at hjerte-lungemaskinen tellte ned......Legene sa at han hadde fått "hvite lunger" (og gav en forklaring på hva det var) og at det ikke var noe de kunne gjort. Men, han ble ikke sendt til røndtken av lungene før ETTER at han fikk problemer med å puste, og det var da de så de hvite partiene. Var resultatet her uunngåelig? Ville vi ha mistet pappaen vår uansett om de hade røndtget ham tidligere? Og siden han ikke hadde feber, hva var da poenget med å skifte antibiotika? Jeg vet at det ikke går an å gi en 2.vurdering av saken her. Men jeg føler at det er så unødvendig at det skal kunne gå an å dø av lungebetennelses i år 2000. Grønn som jeg er trodde jeg ikke andre en svært gamle og skrøpelige mennesker døde av lungebetennelse. Frustrert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16484-om-hvite-lungerlang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Enda så vanlig lungebetennelse er, så er det faktisk en av de sykdommene som kan være uhyre vanskelig å diagnostisere. Det finnes forskjellige varianter forårsaket av både bakterier og/eller virus. For noen få år siden mistet jeg selv en meget nær slektning av lungebetennelse, hun var også ung, bare 47 år. Jeg ble ganske fortvilet og forvirret, for jeg tenkte faktisk som deg, at dette kan da ikke være mulig i år 2 000. Jeg spurte en av lungelegene der jeg jobber og håpet på støtte, men nei, det var slett ikke uvanlig dette, var svaret jeg fikk. Det er altså ikke alltid man klarer å stille diagnosen, desverre. De hvite lungene betyr nok at sykdommen har sprett seg til hele lungen, da blir røntgenbildet hvitt. Jeg skal forelegge ditt spørsmål for en spesialist imorgen, og prøve å gi deg et mer utfyllende svar altså imorgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16484-om-hvite-lungerlang/#findComment-76283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Enda så vanlig lungebetennelse er, så er det faktisk en av de sykdommene som kan være uhyre vanskelig å diagnostisere. Det finnes forskjellige varianter forårsaket av både bakterier og/eller virus. For noen få år siden mistet jeg selv en meget nær slektning av lungebetennelse, hun var også ung, bare 47 år. Jeg ble ganske fortvilet og forvirret, for jeg tenkte faktisk som deg, at dette kan da ikke være mulig i år 2 000. Jeg spurte en av lungelegene der jeg jobber og håpet på støtte, men nei, det var slett ikke uvanlig dette, var svaret jeg fikk. Det er altså ikke alltid man klarer å stille diagnosen, desverre. De hvite lungene betyr nok at sykdommen har sprett seg til hele lungen, da blir røntgenbildet hvitt. Jeg skal forelegge ditt spørsmål for en spesialist imorgen, og prøve å gi deg et mer utfyllende svar altså imorgen. Mitt svar må bli stående, da det egentlig ikke er noen annen forklaring på dette enn at lungebetennelse kan være uhyre vanskelig å stille en diagnose på fra tid til annen. Men man blir stående så "fattig" tilbake, for man kan liksom ikke tro at dette kan være riktig. Jeg skal komme tilbake om jeg kommer på noe bedre. Den legen jeg samarbeider med, er dessverre bortreist noen dager. Jeg skal snakke med ham når han kommer tilbake, og gi et nytt svar om han har noe å tilføye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16484-om-hvite-lungerlang/#findComment-77001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 30. januar 2001 Del Skrevet 30. januar 2001 Endelig har jeg fått diskutert ditt spørsmål med spesialist, og du vil forhåpentligvis få et godt svar. Etter hvordan du beskriver dette, så har din far lidd av en meget alvorig lungebetennelse. En komplikasjon til dette er "sjokklunge", dvs "hvite lunger" etter hvordan røntgenbildet arter seg. Årsaken til at de endret antibiotika er sannsynligvis at de mente ikke å ha fått god nok respons på det forrige antib., noe som er en rimelig handling. Man har desverre så lite å stille opp mot en så alvorlig komplikasjon, så vi er redd utfallet allikevel ville ha blitt det samme. Dette er altså hva vi tror - etter din beskrivelse- kunne ha vært hendelsesforløpet. Som du sier, man tror ikke at dette kan skje i år 2001, og det skjer da heller ikke ofte. Men når det skjer, er det voldsomt og så helt ubegripelig, og så forferdelig lite man kan gjøre. Jeg beklager meget at du ikke har fått ditt endelige svar før nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16484-om-hvite-lungerlang/#findComment-79262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.