Gå til innhold

Vil gi blod,men får ikke

Anbefalte innlegg

God kveld i heimen. Jeg har tenkt på å bli blodgiver. Men så leste jeg i brosjyren at man må ha en matchvekt på 50 kg eller mer! Jeg er lav(160) og veier normalt 48-49.Får jeg ikke lov til å gi blod da?Elle er de ikke så nøye på det? Jeg er lei av å bli diskriminert pga størrelsen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164896-vil-gi-blodmen-f%C3%A5r-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Når de tar blod vil jeg tro de tapper en viss mengde (en halv liter?)

Dersom man er liten vil en halv liter blod utgjøre en større del (i prosent) av den totale mengden, enn hos en som er større. Vil tro at dette er grunnen til at de har en slik minimumsgrense...

Ikke at dette er noe jeg _vet_, men det høres jo logisk ut?

Men uansett bra initiativ fra din side =)

Hei

Når de tar blod vil jeg tro de tapper en viss mengde (en halv liter?)

Dersom man er liten vil en halv liter blod utgjøre en større del (i prosent) av den totale mengden, enn hos en som er større. Vil tro at dette er grunnen til at de har en slik minimumsgrense...

Ikke at dette er noe jeg _vet_, men det høres jo logisk ut?

Men uansett bra initiativ fra din side =)

Ja, det høres jo logisk ut, men kunne de ikke bare tappet litt mindre da?

Annonse

jeg har oppnådd vektgrensen. jeg har derimot blodtype B. jeg er derfor en lite interessant blodgiver for dem.

De sa at de ikke trengte blodet mitt.

Nei og nei. Og jeg som trodde de var glad for alt blod de fikk(ja, såfremt det er smittefritt så klart)!

Ja, det høres jo logisk ut, men kunne de ikke bare tappet litt mindre da?

Kom til å tenke på det samme da jeg skrev innlegget, men de har vel kanskje bare èn størrelse på posene?

Uansett så er jo du ganske tett oppunder 50 kg, så du kan jo prøve å lyve på deg et par kilo, eventuelt tylle i deg et par liter vann viss de går så langt som å veie deg ;)

Lykke til!

Nei og nei. Og jeg som trodde de var glad for alt blod de fikk(ja, såfremt det er smittefritt så klart)!

Nei & nei! Her må det være en misforståelse ute og går.

_Alle_ blodtyper trengs.

Helt, helt sikkert!

(Og selv om det ikke er viktig: B er ikke særlig vanlig, det er flere både med A og 0)

Det stemmer. Jeg har blitt sendt hjem tidligere fordi jeg var for lett. Og deretter giftet jeg meg med en som ikke var norsk og da fikk jeg heller ikke lov til å gi. Og nå spiser jeg sikkert for mye medisiner.

Da jeg ville bli blodgiver for noen år siden, ble jeg avvist, fordi jeg sporadisk bruker astmamedisin. Bruker kanskje 50 doser i året med vanlig inhalasjonsspray...

Men selv om medisinen ikke går over i blodet (som de sa), så ville de ikke ta inn folk som bruker (faste) medisiner fordi mottakeren kan reagere på det.

Jeg syns dette hørtes veldig strengt ut, men det må det vel være også kanskje.. :)

Vil nok sette pris på at blodet er _helt_ rent, den dagen JEG ligger der og er mottaker! :)

Vet ikke hvor strenge de er på +/- et par kilo..

Da jeg ville bli blodgiver for noen år siden, ble jeg avvist, fordi jeg sporadisk bruker astmamedisin. Bruker kanskje 50 doser i året med vanlig inhalasjonsspray...

Men selv om medisinen ikke går over i blodet (som de sa), så ville de ikke ta inn folk som bruker (faste) medisiner fordi mottakeren kan reagere på det.

Jeg syns dette hørtes veldig strengt ut, men det må det vel være også kanskje.. :)

Vil nok sette pris på at blodet er _helt_ rent, den dagen JEG ligger der og er mottaker! :)

Jeg vil selvfølgelig også ha rent blod hvis jeg noen gang trenger blodoverføring.

Men hvis det ikke var blod tilgjengelig så ville jeg heller hatt blod fra deg som bruker astmamedisin enn å dø.

De er jo så strenge at det er vanskelig for de fleste å komme gjennom nåløyet og det er vel ikke meningen.

Jeg vil selvfølgelig også ha rent blod hvis jeg noen gang trenger blodoverføring.

Men hvis det ikke var blod tilgjengelig så ville jeg heller hatt blod fra deg som bruker astmamedisin enn å dø.

De er jo så strenge at det er vanskelig for de fleste å komme gjennom nåløyet og det er vel ikke meningen.

hehe, kanskje de burde tatt imot, og hatt "klasse A-blod" og "klasse B-blod".

A for det heeeelt rene, B for det som muligens kunne være en mikroskopisk sjanse for at det var litt uhumskheter i.. -for krisetilfeller ;)

Annonse

Jeg opplevde det samme som deg. Fikk ikke lov til å gi blod da jeg også bruker astmamedisiner innimellom.

Jeg er veldig glad for at de er så strenge men bare hvis de har nok blod da (:

Jeg har selv fått 2 liter blod og jeg er sjeleglad for at jeg ikke trenger å bekymre meg.

skorpionfisken

Nei & nei! Her må det være en misforståelse ute og går.

_Alle_ blodtyper trengs.

Helt, helt sikkert!

(Og selv om det ikke er viktig: B er ikke særlig vanlig, det er flere både med A og 0)

Jada, de sier at de trenger alt blod de kan få.

Selv er jeg AB blodgiver. AB er mer skjeldent enn B. De kalte meg aldri inn, og siden jeg bytta partner purra jeg ikke på dem (de visste selvfølgelig ikke at jeg bytta partner, så jeg tenkte at jeg skulle si det hvis de kalte meg inn).

Så i sommer kom jeg tilfeldigvis i kontakt med dem, og sa at jeg trengte kanskje ikke stå som blodgiver lenger siden de tydeligvis ikke hadde behov for blodet mitt.

Nei, da var det helt selvfølgelig at de trengte det. Det hadde gått så lang tid siden sist at de måtte ta nye blodprøver. Så skulle de ringe meg når de trengte blodet mitt......

men de ringer ikke.....

Det er flere måneder siden nå....

De vil altså ikke ha skjeldent blod!

Jeg veier akkurat 50, og de var skeptiske, men etter å ha sjekka blodprosenten(?) min, var den så god at det var ok. Det er ingen ting i veien med blodet til en lett person, det er bare det at du antageligvis har mindre blod i kroppen, og de tar alltid en halv liter. De vil ikke at folk skal besvime av blodtap heller. Møt opp og ta en sjekk, er hvis du har for lite jern/blod, kan du ikke gi. De er veldig hyggelige (på Ullevål i hvert fall)

Angela1365380318

Selv er jeg AB blodgiver. AB er mer skjeldent enn B. De kalte meg aldri inn, og siden jeg bytta partner purra jeg ikke på dem (de visste selvfølgelig ikke at jeg bytta partner, så jeg tenkte at jeg skulle si det hvis de kalte meg inn).

Så i sommer kom jeg tilfeldigvis i kontakt med dem, og sa at jeg trengte kanskje ikke stå som blodgiver lenger siden de tydeligvis ikke hadde behov for blodet mitt.

Nei, da var det helt selvfølgelig at de trengte det. Det hadde gått så lang tid siden sist at de måtte ta nye blodprøver. Så skulle de ringe meg når de trengte blodet mitt......

men de ringer ikke.....

Kjenner ikke til det sykehuset/boldbanken. Men det virker som om det er noe galt i systemet deres og at du blir borte eller glemt. Her får vi automatisk inkallese i posten, tror dataen ser når det er gått tre månder siden sist, så matcher de det med den tiden og dagen vi har satt opp som mest ønskelig og det er bare å dukke opp eller omboke avtalen. Man får også påminnelse på mail.

Jeg vet at de med sjelden blodtype kan bli kalt inn på andre måter om det er krise, men jeg har A+ så jeg har ikke opplevd det.

Kansje det finnes et annet sted, ikke for langt unna hvor du heller kan gi blod en å gå dit?

skorpionfisken

Kjenner ikke til det sykehuset/boldbanken. Men det virker som om det er noe galt i systemet deres og at du blir borte eller glemt. Her får vi automatisk inkallese i posten, tror dataen ser når det er gått tre månder siden sist, så matcher de det med den tiden og dagen vi har satt opp som mest ønskelig og det er bare å dukke opp eller omboke avtalen. Man får også påminnelse på mail.

Jeg vet at de med sjelden blodtype kan bli kalt inn på andre måter om det er krise, men jeg har A+ så jeg har ikke opplevd det.

Kansje det finnes et annet sted, ikke for langt unna hvor du heller kan gi blod en å gå dit?

Nei det finnes ikke noen annen plass her. Men det er ikke så nøye.

Jeg MÅ ikke gi blod, det er ikke så om å gjøre.

Det var bare et poeng at de påstår at de trenger alt blod de kan få, men ikke gjør det i praksis.

men de ringer ikke.....

Her har blodbanken rotet det til med innkallingsrutinene. Det er selvsagt irriterende for deg, men husk at selv om det har blitt surr er behovet like stort.

For sette det litt på spissen: De som trenger blodet ditt er uskyldige i forhold til surret.

AB er jo dessuten "kremblodtypen" - har du ikke sett Fleksnes?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...