Gå til innhold

Forstørret skjoldbruskkjertel/lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en jente på 30, fikk konstatert hypothyreose for 8 mnd. siden, medisinert med 4,5 mg. Thyroxin fordelt over uka - normale verdier pr. november 00. Er ufrivillig barnløs, og vært gjennom to negative icsi-forsøk siste året. Har forøvrig pcos og endometriose, vet ikke om det har noen betydning.

Jeg kjenner til tider en stor klump i halsen - meget ubehagelig. Dette har jeg hatt med jevne mellomrom i hvertfall det siste 1 1/2 året, men legene jeg har vært hos har ikke funnet noe unormalt med skjoldbruskkjertelen. "Klumpen" har tidligere forsvunnet av seg selv etter kortere/lengre tid. Kan det tenkes at kjertelen er forstørret selv om legen ikke kjenner noe, og hva kan i tilfelle gjøres med det? Kan en spesialist finne dette vha. ultralyd? Kan det være andre årsaker til "klumpen" - i tilfelle hvilke?

Det ble en del spørsmål, men jeg håper dere kan svare på dette da det plager meg veldig for tiden. Jeg håper også å kunne gjøre noe med saken raskt iom. at vi skal igang med 3. icsi-forsøk om kort tid.

På forhånd takk, mvh.

Fortsetter under...

Hei

jeg har lavt stoffskifte og kjenner igjen din beskrivelse av klump i halsen. Min følelse av "klump"kommer når stoffskiftet er i ulage, og stemmen blir også svært hes.

Har du sjekket stoffskifte prøvene dine nå den siste tiden ?

Vennlig hilsen

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Lillium. Mest sannsynlig er det Pco og endometriose som betyr mest for din barnløshet. Imidlertid er det viktig at stoffskiftet ditt vha Thyroxin er justert opp til øvre normalområde; FT4 skal da ligge rundt 20, og TSH=1-2.

2 undersøkelser av halsen er aktuelle; Ultralyd, eller scintigraft-røntgen. Sistnevnte må ikke gjøres idet du prøver å bli gravid, eller i svangerskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...