Gå til innhold

Nakkesmerter

Anbefalte innlegg

Min datter er 12 år. Da hun var ca. 5 år skulle hun gi meg en klem. Idet hun strakte armene mot meg, hørte jeg et "klikk" og hun stivnet til og begynte å skrike voldsomt. Jeg fikk brakt henne først til lege og så til legevakten. Hun hadde sterke smerter i nakken, som kjentes værre ut bare vi kjørte over en dump med bilen. Legen fant ingen forklaring på smertene. De kom og gikk de nærmeste dagene, og langsomt ble hun bedre. I stedet begynte hun å våkne med stiv nakke. Dette har hun hatt siden. Noen dager værre enn andre. Jeg fikk beskjed av barnehagen om at hun stadig klaget på nakken, og nektet å være med i gymnastikken dersom de skulle "rulle" med hodet. Det samme skjedde senere på skolen. Hun er en særdeles aktiv jente som alltid har derevet mye med sport. Hovedsakelig med håndball. Vi har ikke fokusert på nakken, slik som en lege mente jeg gjorde. Jeg registrerer heller at hun ofte har vondt, og at det "klikker" når hun snur hodet fra side til side. Hun har vært hos kiropraktor en gang, men det gjorde så vondt at hun nekter å gå dit igjen. Hun har også tatt røntkenbilde, uten at det har vist noe unormalt. Hun har stadig øresus som varierer i styrke. Vi har forsøkt diverse hodeputer, uten at det har hjulpet. Jeg kvir meg til å ta kontakt med lege igjen. Jenten min har det vondt, men det ser ikke ut til at vi kan gjøre noe med det. Har du noe forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164949-nakkesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som om datteren din har fått en låsning i noen av nakkehvirvlene eller at noen av nervene i nakken har kommet i klemme. Det syne sikkke alltid på røntgen bilder men kan kjenens av en erfaren fysioterspeut eller en spesialist på nevromuskulær behandling.

Hvis dere ikke allerede har vært hos nevrolog bør dere gjøre det så fort som mulig slik at dere kan få undersøkt grunnen til nakkeplagene. Dersom et besøk hos en nevrolog ikke gir noe resultat bør dere oppsøke noen som driver med nevromusklær behandling.

Unngå kiropraktor, de gjør bare vondt verre. Prøv å myke opp nakken hennes ved hjelp av varmepakninger og masasje og forsktig tøying.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164949-nakkesmerter/#findComment-1073115
Del på andre sider

mialill1365380750

Har selv forferdelige smerter i nakken siden fire år tilbake. Det er ikke mye hjelp å få hos legene, men jeg har nettopp kommer i kontakt med en gruppe whiplashskadede å ble veldigt overrasket da mine symtom stemmer helt overens med deres. Selv har jeg ikke gjort noe som jeg vet om som skulle kunne gi en whiplash. Fikk i hvertfall vite at det finnes en Svensk lege som jobber i USA å har hjelpt over 600 mennesker som ingen hjelp har fått hos legene. Han heter Åke Nyström. Om du söker på google.se etter trigger kirurgi får du fram mye bra information. Stå på deg! Din datter skal ikke behöve å lide resten av sitt liv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164949-nakkesmerter/#findComment-1074350
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Med såpass langvarige smerter synes jeg at en MR-undersøkelse bør vurderes. På denne undersøkelsen vil de også kunne se om øresusen kan være forårsaket av hevelser på nervene fra øret. Vil også foreslå at hun får en grundig utredning. Noen ganger kan en manuell terapeut undersøke grundig, og gi henne riktige nakkeøvelser. Ortoped eller nevrolog kan vurderes om årsak ikke finnes. Muligens har hun opparbeidet svakhet i noen av de musklene som stabiliserer nakkesøylen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164949-nakkesmerter/#findComment-1075931
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...