Gå til innhold

Hvordan lindre plager ved migrene?

Anbefalte innlegg

Gjest mai2000mamma

Hei!

Jeg lider, mest sannsynlig, av migrene. Anfallene kommer ca. 1 gang pr. uke, og varer gjerne i ca. 1 døgn. Styrken og intensiteten varierer. På det verste klarer jeg ikke å gjøre annet enn å ligge til sengs, ved mildere anfall gjør jeg stort sett det jeg pleier, men med nedsatt allmenntilstand.

Smerten sitter bak det ene øyet; det varierer fra gang til gang hvilket. Det er alltid ledsaget av kvalme. Når det er på det verste er kvalmen nesten verre enn smerten. Det går sjelden så langt at jeg kaster opp, men det er ofte like før.

Så til saken. Jeg er hjemmeværende (svangerskapspermisjon) med min datter på snart 8 måneder. Det betyr at jeg ikke har anledning til å legge meg til sengs når det er på det verste. Min mann har ved et par anledninger vært hjemme fra jobb, men jeg synes ikke dette er noen holdbar løsning i lengden. I og med at jeg ammer, kan jeg ikke ta migrene-medikamenter. Jeg har fått Afipran mot kvalmen, men det hjelper bare litt. Vanlig reseptfritt smertestillende hjelper bare unntaksvis. Bruker også EisGel, som jeg smører over øyet og i pannen/tinningen på smertesiden.

Så til spørsmålet: finnes det noe jeg kan ta for å lindre smerten og samtidig kan amme trygt? Tar i mot alt fra reseptbelagte medikamenter til enkle kjerringråd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16496-hvordan-lindre-plager-ved-migrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære mai2000mamma !

Kjerringråd får du kanskje og forhåpentligvis av andre lesere av denne spalte. Ellers kan du gjøre det slik at du tar imigran eller zomig eller maxalt (den du pleier å bruke og har nytte av), men lar være å amme de neste 12 timene - og så etter 12 timer pumper brystet og kaster den melken. Deretter regner vi med at det igjen er helt trygt for barnet å få melken din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...