Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har de siste 10 årene brukt temmelig mye sovemedisin. Lenge var det nesten bare benzondiazepiner jeg brukte, og det endte med at jeg brukte flere leger samtidig for å få nok av medisinene. Jeg måtte hele tiden øke dosen.

Per i dag bruker jeg bare en lege, og jeg mener jeg har funnet frem til en permanent løsning på problemet. Jeg antar at situasjonen er at hvis man hver natt bruker samme sovemedisin, vil man få en akkumulering av medisinen i kroppen, og derfor vil man hele tiden trenge større dose for å få adekvat effekt.

For tiden sier legen at jeg skal bruke 15 mg Stesolid, 150 mg Sarotex og 400 mg Truxal. Dette er dagsdosene.

Jeg har uten å spørre legen min valgt å ta bare en medisin per natt. Jeg får medisinene i en ukesdosett av psykiatrisk sykepleier. For å få adekvat effekt av en medisin, må jeg opp i store doser. Jeg bruker 800 mg Truxal, 350 mg Sarotex og 105 mg Stesolid (Stesolid tar jeg en gang per uke, Sarotex og Truxal tar jeg annenhver natt). Jeg har gjort dette et par måneder, og jeg opplever for første gang at jeg ikke trenger å øke dosene. Dessuten: Jeg har overhodet ikke bivirkninger. Ingen abstinenser av Stesolid, og ingen hangover av hverken Stesolid eller Truxal eller Sarotex.

Spørsmålet er hva dere mener om min praksis: Er jeg lur, eller driver jeg med noe som er helseskadelig? En av mine venner har vært bekymret for meg. I 1998 tok jeg overdose av efedrin (med påfølgende 5 måneders sykehusopphold). Jeg vil helst unngå flere overdoser, selvsagt, og jeg vet at jeg bruker temmelig store doser per i dag. Men jeg regner med at det altså ikke vil være nødvendig å øke dosene flere ganger.

På forhånd takk for svar!

Vennlig hilsen

Stema

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16497-om-sovemedisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Stema. synes det er viktig at legen din vet nøyaktig hva du faktisk bruker. Prøv å være ærlig. Enkelte mennesker trenger høyere doser enn andre, da kan det være aktuelt å sjekke lever- og nyreprøver innimellom, for å se at kroppen tåler medisinene. kanskje kan legen i forum for psykiatri svare mer konkret på dosene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16497-om-sovemedisin/#findComment-76714
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...