Gå til innhold

Hvor går jeg frem for å bli organdonator?

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på dette her og vet at hvis jeg skulle havne i en slik situasjon at min hjerne og kropp ikke fungerte lenger og alternativet var å holde meg kunstig i livet så ville jeg at organene mine skulle gå til noen andre. Jeg vet ikke hvordan min familie hadde taklet å bli stilt overfor et slikt spørsmål i en krisesituasjon. Er det 18 års aldersgrense for å bli donator? noen kriterier for å bli det?

og hvor henvender man seg for å få seg slikt kort?

Fortsetter under...

Gjest kan jeg=

Hei

Du kan få donorkort på apoteket. Smart å orientere sine nærmeste om valget ditt.

Mvh

Kan adopterte bli organ donorer? Adopterte kan jo ikke gi blod? Har gitt uttrykk for at jeg vil donere organer, men kom jo på med det med å gi blod og sånn da. *?*

Du kan lese om organdonasjon her: http://www.organdonasjon.no/

Der kan du også skrive ut et donorkort, som du bærer med deg i lommeboka.

Dessuten bør du snakke med dine nærmeste pårørende om dine tanker og ønsker - så letter du også en evt avgjørelse for dem, hvis den tid skulle komme.

Hei

Du kan få donorkort på apoteket. Smart å orientere sine nærmeste om valget ditt.

Mvh

Flott å ta standpunkt til dette viktige spørsmålet!

Husk at det viktigste er å gi _klar og direkte_ beskjed til dine nærmeste. Det er de som tar avgjørelsen. Har man snakket åpent om det på forhånd er det større sjanse for at de ikke sier nei nærmest i sjokktilstand.

De aller fleste vil respektere den avdødes standpunkt, men donarkortet er ikke noe juridisk bindende dokument.

jeg skrev donorkort tidligere i høst. de lå faktisk på venterommet hos legen. Ikke noe hokuspokus med det, men du må føre opp to nære personer som kontakter. Og disse bør du jo informere muntlig også. Henvend deg på legekontoret du.

Annonse

Kan adopterte bli organ donorer? Adopterte kan jo ikke gi blod? Har gitt uttrykk for at jeg vil donere organer, men kom jo på med det med å gi blod og sånn da. *?*

Hei

Det vet jeg dessverre ikke. Legg ut spørsmålet i en egen tråd, så får du kanskje svar.

Mvh

Jeg har fylt ut et kort jeg fant på apoteket, det står bare navn og pårørende, og telefonnummer.

Husk også å gi beskjed om ditt ønske til de pårørende, siden det er de som må ta avgjørelsen.

Vi har begge to her i huset dette kortet i lommeboken.

Tror man har "råd" til å være litt mer kresen med blod enn organer, så jeg vil tro de takker ja til adoptertes organer også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...