Gå til innhold

Hvilke trygdeytelser har en krav på når det gjelder artrose?

Anbefalte innlegg

Har fått diagnosen artose som til tider er svært smertefull. Hva kan jeg eventuelt søke dekt av trygdekontoret? Tenker på hjelpemidler, behandling ovs. F.eks har jeg krav til å få hjelp til å låne/kjøpe ny seng, slik at jeg får en bedre kvalitet på min søvn pga av smerter? Ingen vil liksom fortelle hva en har krav på. Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Ingen diagnoser gir bestemte rettigheter i forhold til hjelpemidler. Det er det konkrete behovet - og ikke diagnosen i seg selv - som er avgjørende.

Når det gjelder senger, så er det såvidt meg bekjent kun "sykehussenger" som lånes ut fra hjelpemiddelsentralene. Dersom du trenger dette, vil ergoterapeuten i kommunen din kunne hjelpe til med søknad.

Madrasser har det tradisjonelt vært svært vanskelig å få låne, men noe lettere har det vel blitt etterhvert. Jeg synes du skal be om en samtale med ergoterapeut, og forklare hva du sliter med i hverdagen slik at vedkommende kan vurdere om det finnes tilgjengelige hjelpemidler som kan være aktuelt å søke på for deg.

Du må ta utgangspunkt i de konkrete problemene du har med å fungere i hverdagen, og så kan ergoterapeuten forsøke å tenke gjennom hva som kan hjelpe deg i forhold til disse problemene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...