marte25 Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Jeg er så bekymret for ekskjæresten min at jeg nesten ikke kan tenke på annet. I går spurte han meg hvordan man går frem for å få legetime. Han har aldri oppsøkt lege og har følt seg frisk hele livet. Jeg spurte hvorfor og måtte dra det ut av han. Det viser seg at han har kjent en klump/svulst nederst i strupen siden tidlig i høst, og at denne vokser, slik at det nå er ubehagelig å svelge. De siste dagene har han blitt veldig svimmel og slapp og klarer nesten ikke å være på jobb, og når han kommer hjem må han bare legge seg. Han lever et liv jeg mener er usunt, drikker seg full hvert fall én av to helgedager, sover lite, og røyker 10-15 sigaretter om dagen. Han trener ikke. Og er 27 år. Jeg forsøker å få han til å ringe lege, men han er redd, tror jeg. Redd for legens svar og redd for selve henvendelsen. Jeg vet at dere ikke stilloer diagnose per internett, men kan jeg få tigge meg til en liten pekepinn om hva dette kan være? Jeg vil jo gjerne hjelpe han. Hva kan jeg si for å få han til å gå til lege? Jeg vet jo at dersom denne svulsten han kjenner er ondartet er det helt avgjørende å få behandling raskt. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16507-doktor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annenmarte25 Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Hei.. Måtte bare svare deg jeg, siden jeg også heter marte og er 25 (hvis du er det da?!) og forelsket i en på 27... Håper du klarer å få ham med til legen NÅ - helst i dag - og at det er en godartet cyste eller noe slikt! Ble helt matt av å lese innlegget ditt, du må ha det forferdelig? Ellers tror jeg vel ikke at hans livsførsel - unntatt røykingen - kan ha så mye med dette å gjøre? Ønsker dere begge lykke til... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16507-doktor/#findComment-76133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marte25 Skrevet 24. januar 2001 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2001 Hei.. Måtte bare svare deg jeg, siden jeg også heter marte og er 25 (hvis du er det da?!) og forelsket i en på 27... Håper du klarer å få ham med til legen NÅ - helst i dag - og at det er en godartet cyste eller noe slikt! Ble helt matt av å lese innlegget ditt, du må ha det forferdelig? Ellers tror jeg vel ikke at hans livsførsel - unntatt røykingen - kan ha så mye med dette å gjøre? Ønsker dere begge lykke til... Hei andre marte. Nei dette er ikke spesielt gøy, men jeg kan ikke dra han til lege, jeg kan vel egentlig ikke gjøre annet enn å oppmuntre. Det hender jeg ikke er så flink til å gå til lege selv. Ofte er det fordi jeg av en eller annen grunn er redd for at legen skal tro jeg er hypokonderisk. Men jeg tror ikke det er tilfelle med han. Jeg er ikke helt enig i det du skriver om livsførselen. Det er nemlig sånn at han konstant er underernært på søvn. Han legger seg kanskje klokken tre om natten og er oppe klokken åtte. I helgene er det nachspiel til langt på morgenen og han kommer seg ikke opp før det har blitt mørkt ute. Dette kan ikke være spesielt sunt år etter år. Jeg mener ikke at jeg selv lever livet mitt perfekt, men jeg passer på at jeg føler meg opplagt, at jeg kan ha friformiddager i helgene som jeg kan bruke til noe jeg føler gjør meg godt. Hvile når jeg må og trene når jeg orker. Ingen fanatiker jeg med andre ord. Jeg tror man blir deppa når livet på en måte kun dreier seg om jobbing i ukedagene og fyll i helgene. Særlig når man er syv og tyve og det har vært sånn i de siste ti årene. Dette ble vel litt på siden av det opprinnelige innlegget mitt. Men det var koselig at du svarte. Du virker kjempesøt og sympatisk, og alle støttetanker varmer jo. Klem, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16507-doktor/#findComment-76508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Til marte-25. En svulst som gradvis har vokst over flere uker eller måneder KAN være ondartet. Akutt oppståtte kuler, som er ømme, og som kommer i farvannet av infeksjoner, er mer sannsynlig uferlig hovne lymfeknuter. På halsområdet er det vanlig med mange typer ufarlige svulster også, det er viktig at han kommer seg til lege raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16507-doktor/#findComment-76713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.