Gå til innhold

Trekking tann i forhold til rotfylling

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12 årsjeksel som jeg enten må rotfylle eller trekke ut. Da resultatet av rotfyllingen er noe usikker spør tannlegen jeg ikke vil trekke tannen? Vi snakket litt om det og jeg skal tilbake neste uke for å gjøre et inngrep. Jeg vil gjerne høre om andres erfaring og kompetanse. ER det bra for kjevemuskelaturen, er det synlig, har det noe å si for tyggingen osv. Kanskje finnes det fordeler, lettere å pusse tenner osv.?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165076-trekking-tann-i-forhold-til-rotfylling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Jeg er prinsipielt for å bevare det som bevares kan.

Grunnen til det er at man aldri vet hva som skjer siden i livet. Plutselig en dag kan en tann bakerst i munnen være god å ha dersom andre tenner går tapt.

Når det er sagt må det også sies at en rotfylling koster mye penger. Svært ofte må den forsynes med en krone.

Da kommer en tann fort på 8000-9000 kroner. Mange lever lykkelig uten en 12 års jeksel.

Mange blir lykkelige av å bruke 8000-9000 kroner på noe annet enn en tann også. Derfor synes jeg pasienten skal få velge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...