Gå til innhold

Salmonellainfeksjon

Anbefalte innlegg

Jeg oppholder meg for tiden i utlandet hvor jeg fikk salmonella enterica subsp. enterica for en maaned siden. Jeg var veldig syk med heftig diaré og blod i avfoeringen. Jeg hadde store smerter i 3 dager, men etter at jeg tok antibiotika (Amoxicilline Biogaran 500 mg) ble jeg bedre. Dog de forutgaaende analysene var fremdeles postive og jeg begynte paa ny kur med samme antibiotikatype. Denne gangen virket ikke kuren og ifoelge legen kom dette av at kroppen hadde "akseptert" bakteriene som en del av kroppssystemet: dvs at bakteriene hadde lykkes i aa mutere seg. Denne gangen hjalp det ikke med antibiotikaen og jeg maatte bytte til en type antibiotika: sulfaméthoxazole + trimethoprime "Bactrim forte"800 mg. Denne gangen har jeg ikke vaert saa veldig syk. Jeg har hatt litt diaré, men nesten ingen smerter. Likevel har jeg gaatt paa kuren i 8 dager og foler ikke at magen er 100 % frisk. Jeg har faatt vite at mange leger ikke oensker aa gi antibiotika som behandling for salmonella nettopp fordi man risikerer at bakteriene lykkes i aa bli resistente. Naa er jeg meget bekymret over at jeg ikke skal klare aa kvitte meg med infeksjonen og at salmonellaen i kroppen min er blitt resistent mot antibiotika. Hva burde jeg gjore? Burde jeg ikke faa tatt grundigere analyse av meg selv for aa finne ut av hvilken antiobiotika som vil ta knekken paa bakteriene...er det saann at naa som jeg foerst har begynt med antibiotika er det det eneste som hjelper"?

Haaper at du kan hjelpe meg.

Hilsen desperat

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165100-salmonellainfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er riktig som du sier at det er relativt stor grad av enighet blant norske spesialister at dde fleste Salmonellainfeksjoner ikke trenger antibiotikabehandling. Som regel gir antibiot6ika bare en ubetydelig forkortelse av symptomene, samtidig med at det er oftere registrert en forlenget utskillelse av bakteriene i avføringen, dvs. en tendens til kronisk utvikling. Kroppen kvitter seg i de alle fleste tilfelle med bakteriene selv. Jeg vil i første omgang anbefale, forutsatt at du ikke har noe særlig plagsomme symptomer, at du ser det an, evt. tilfører "normalflora bakterier" med joghurt, biola e.l. Etter noen uke kan du få tatt en kontroll for å se om det er noen Salmonella igjen. de fleste tilfeller blir de borte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165100-salmonellainfeksjon/#findComment-1073466
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...