Gå til innhold

Hemorroider etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest jente på 27

Jeg fikk et barn i juni, og i forbindelse med det har jeg fått plager med hemorroider. Det dukket opp et par måneder før termin, og ble verre etter fødsel. Noe jeg har skjønt er relativt vanlig.

Nå er det over 6 mnd siden problemet oppsto, og det er ikke blitt noe bedre. Jeg passer på å holde avføringen myk (spiser fiber, Biola og Appital), har brukt Scheriproct stikkpiller og salve i mange måneder, prøvd diverse kjerringråd som honnig og kålblad... alt uten effekt.

Det arter seg slik at en "drue" popper ut hver gang jeg har avføring, slik at den må dyttes inn igjen. Det gjør vondt, det blør, og jeg får ikke tørket meg skikkelig ren, slik at jeg er helt avhengig av å få dusjet meg nedentil etter dobesøk. Dette blir et slit når jeg som regel har avføring 2 ganger daglig.

Dette gjør at jeg holder meg inne (er hjemme i permisjon) til jeg har vært på do for dagen. Et annet problem er dager da hemorroiden ikke vil holde seg innenfor lukkemuskelen etter dobesøket, men popper ut ustanselig. Det gjør også vondt, og holder på å gjøre meg sprø til tider. Slike dager holder jeg meg også hjemme.

Jeg lurer altså på hva som kan gjøres. Det kan ikke fortsette slik. Jeg tenker med gru frem til jeg skal begynne å jobbe igjen, hvordan dette skal løses da. Det er jo en stund til, men jeg tenker på det likevel. Dessuten vil jeg gjerne ha et barn til om noen år, hvordan vil det bli da..

Noen forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165186-hemorroider-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Kjenner meg så utrolig godt igjen.

Jeg hadde akkurat det samme problemet som deg etter min andre fødsel. Begynte etter første graviditet men ble mye verre etter andre. Hadde flere slike druer. Jeg gikk så lenge med det at jeg fikk anemi, var nede i under 60% blod. Jeg fikk undersøkt dem til slutt og ble lagt inn på øyeblikkelig hjelp pga blodprosenten.

Så mitt råd er. Kom det til lege før det utvikler seg så mye som det gjorde på meg.

Lykke til!

Mvh

Annonse

Gjest jente på 27

Høres ut som du har gjort det som er av gode og forebyggende råd. Alternativet ditt nå er å vurdere operasjon. Du bør kontakte fastlegen din for en vurdering av dette.

At en nettlege ikke alltid kan svare på spørsmål uten konsultasjon, er helt greit.

Men å ta 100 kr for å be meg opplyse fastlege, er rett og slett latterlig.

• 2 uker senere...
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

At en nettlege ikke alltid kan svare på spørsmål uten konsultasjon, er helt greit.

Men å ta 100 kr for å be meg opplyse fastlege, er rett og slett latterlig.

Beklager hvis du opplevde det slik. Selvfølgelig gjør vi det slik at du slipper å betale - men dette gjelder ikke alle andre som synes jeg svarer "arrogant". PÅ en hoven/akutt/vond "drue" har jeg erfart ( ikke personlig, men med pasienter) at kald is virker bra. Mer kroniske hemorider bedres lettere med varme. Det er individuelt om/hvordan en "drue" skal opereres. Faktisk må fastlegen din undersøke DEG og så henvise til en spesialist. Strikk-operasjoener er vanligst på uømme/indre hemorider. Ytre og smertefulle hemorider er værre å vurdere - prøv å unngå å bli operert, fordi arrvevet KAN bli værre enn selve hemoriden. Lykke til - vi kan gjerne kommunisere videre.

Gjest jente på 27

Beklager hvis du opplevde det slik. Selvfølgelig gjør vi det slik at du slipper å betale - men dette gjelder ikke alle andre som synes jeg svarer "arrogant". PÅ en hoven/akutt/vond "drue" har jeg erfart ( ikke personlig, men med pasienter) at kald is virker bra. Mer kroniske hemorider bedres lettere med varme. Det er individuelt om/hvordan en "drue" skal opereres. Faktisk må fastlegen din undersøke DEG og så henvise til en spesialist. Strikk-operasjoener er vanligst på uømme/indre hemorider. Ytre og smertefulle hemorider er værre å vurdere - prøv å unngå å bli operert, fordi arrvevet KAN bli værre enn selve hemoriden. Lykke til - vi kan gjerne kommunisere videre.

Takk for utdypende svar!

Men med å "svare arrogant", henviser du da til min tilbakemelding om at det er "latterlig" å ta 100 kr for å be meg oppsøke fastlege?

Og mener du at ved å gi en slik arrogant tilbakemelding så kunne jeg ikke forvente å få tilbake pengene?

Bare lurer på deres praksis. For i utgangspunktet er det mer arrogant å ta betalt for "ingenting", er min mening. Men dette er kanskje et spørsmål webmaster tar seg av?

Mvh

Gjest jente på 27

Jeg syntes det sto "dette gjelder ikke alle andre som JEG synes svarer "arrogant".

Dermed ber jeg deg se bort fra mitt forrige spørsmål om deres svar- og betalingspraksis.

Beklager! :-) Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...