Gjest (Anonymous) Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Hei Jeg er en kvinne i 3o årene som har slitt en del med angst i perioder. jeg har spesielt angst for hjertesykdom. Noen få ganger med mellom 2- 6 mnd mellomrom, og da har jeg alltid vært veldig urolig og tenkt mye på hjertet og tatt puls osv fått ett slags anfall der hjertet slår fort ca 120 - 130 slag i minuttet, og svært uregelmessig akkurat som gjentatte ekstraslag. Jeg blir selvfølgelig svært redd, og tror at nå dør jeg, nå svikter hjertet osv. dette varer så lenge som det tar meg å roe meg ned, og etterpå blir jeg bare liggende og skjelve og er fryktelig sliten. Jeg kan nevne at jeg har vært til EKG både vanlig og belastnings som ikke viser noe spesielt, samt ultralyd av hjerte som og var normal. Ikke disponert for hjertesykdom, og har lavt blodtrykk 100/60. Tror du dette er rett og slett angstanfall siden det kommer når jeg er veldig stressa og urolig, og kan slike anfall skade hjertet på noe vis. Kan hjertet stoppe. (dumt spørsmål). Jeg håper du kan berolige meg slik at jeg ikke blir så redd neste gang det kommer. Jeg er endel plaget med sure oppstøt og mye syre i amgesekken og da kan jeg også merke at hjertet slår fortere. Men er jeg helt rolig og avslappet og ikke er urolig på noe vis er hjerteslagene stort sett alltid rolige og regelmessige. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meridian Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Heisann Jeg har panikkangst og får anfall der pulsen stiger til 180 på null komma niks...og roer seg så snart jeg roer meg. Har tatt EKG og alt var ok....bortsett fra hastigheten hjertet slo. Om du roer deg - går ut i frisk luft når dette skjer og kanskje skriver ned tilfellene der det skjedde vil du sikkert finne et mønster....det gjorde jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Heisann Jeg har panikkangst og får anfall der pulsen stiger til 180 på null komma niks...og roer seg så snart jeg roer meg. Har tatt EKG og alt var ok....bortsett fra hastigheten hjertet slo. Om du roer deg - går ut i frisk luft når dette skjer og kanskje skriver ned tilfellene der det skjedde vil du sikkert finne et mønster....det gjorde jeg... Hei Tusen takk for svar. Slår hjertet ditt også uregelmessig, og det føles som du skal svime av. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meridian Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Hei Tusen takk for svar. Slår hjertet ditt også uregelmessig, og det føles som du skal svime av. Takknemlig for svar Jepp...det kan komme noen så kraftige at jeg nesten mister pusten...og jeg er sikker på at jeg skal svime av..men jeg har hatt det i 3 år og er ennå ikke gått i bakken så jeg har roet meg litt ang det..men svimmel og vond blir jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Jepp...det kan komme noen så kraftige at jeg nesten mister pusten...og jeg er sikker på at jeg skal svime av..men jeg har hatt det i 3 år og er ennå ikke gått i bakken så jeg har roet meg litt ang det..men svimmel og vond blir jeg. Hei, Takk for svar. Hvor lenge pleier dine anfall å stå på. Er du blitt bedre. Jeg vil bli kvitt dette, for hvis det er angst jeg har så har jeg utviklet angst for angsten. jeg er livredd for å få disse anfallene, kjenner etter hele tiden. Får håpe dr Online kan berolige meg med at det ikke er hjertet det er noe galt med. jeg blir ikke redd av hurtig puls, men det er disse gjntatte ekstraslagene som bekymrer meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xixi Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Hei, Takk for svar. Hvor lenge pleier dine anfall å stå på. Er du blitt bedre. Jeg vil bli kvitt dette, for hvis det er angst jeg har så har jeg utviklet angst for angsten. jeg er livredd for å få disse anfallene, kjenner etter hele tiden. Får håpe dr Online kan berolige meg med at det ikke er hjertet det er noe galt med. jeg blir ikke redd av hurtig puls, men det er disse gjntatte ekstraslagene som bekymrer meg. Kjenner meg HELT igjen. Jeg skal nå få en 24 timers båndopptaker for å sjekke ut om den urolige hjerterytmen/ekstraslagene mine kan skyldes noe, eller om det er angst og utbrenthet. Jeg er 27 år gml, og min største frykt er sykdommer akkurat nå.... Får angstanfall der jeg får ekstraslag, pustebesvær, skjelver og er veldig urolig i kroppen, og så løper jeg på do. Det eneste jeg kan gjøre, er å legge meg ned og sove. Pusteøvelser hjelper, men noenganger klarer jeg ikke å konsentrere meg om pusten.... Det sliter veldig å være inne i slike perioder. Håper at lite jern kan være årsaken denne gangen, for jeg hadde lavt jernlager, så nå spiser jeg jerntabletter. Ønsker meg selv og dere lykke til, det er grusomt at dette skal styre mesteparten av dagen i perioder.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xixi Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Hei, Takk for svar. Hvor lenge pleier dine anfall å stå på. Er du blitt bedre. Jeg vil bli kvitt dette, for hvis det er angst jeg har så har jeg utviklet angst for angsten. jeg er livredd for å få disse anfallene, kjenner etter hele tiden. Får håpe dr Online kan berolige meg med at det ikke er hjertet det er noe galt med. jeg blir ikke redd av hurtig puls, men det er disse gjntatte ekstraslagene som bekymrer meg. Kjenner meg HELT igjen. Jeg skal nå få en 24 timers båndopptaker for å sjekke ut om den urolige hjerterytmen/ekstraslagene mine kan skyldes noe, eller om det er angst og utbrenthet. Jeg er 27 år gml, og min største frykt er sykdommer akkurat nå.... Får angstanfall der jeg får ekstraslag, pustebesvær, skjelver og er veldig urolig i kroppen, og så løper jeg på do. Det eneste jeg kan gjøre, er å legge meg ned og sove. Pusteøvelser hjelper, men noenganger klarer jeg ikke å konsentrere meg om pusten.... Det sliter veldig å være inne i slike perioder. Håper at lite jern kan være årsaken denne gangen, for jeg hadde lavt jernlager, så nå spiser jeg jerntabletter. Ønsker meg selv og dere lykke til, det er grusomt at dette skal styre mesteparten av dagen i perioder.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Kjenner meg HELT igjen. Jeg skal nå få en 24 timers båndopptaker for å sjekke ut om den urolige hjerterytmen/ekstraslagene mine kan skyldes noe, eller om det er angst og utbrenthet. Jeg er 27 år gml, og min største frykt er sykdommer akkurat nå.... Får angstanfall der jeg får ekstraslag, pustebesvær, skjelver og er veldig urolig i kroppen, og så løper jeg på do. Det eneste jeg kan gjøre, er å legge meg ned og sove. Pusteøvelser hjelper, men noenganger klarer jeg ikke å konsentrere meg om pusten.... Det sliter veldig å være inne i slike perioder. Håper at lite jern kan være årsaken denne gangen, for jeg hadde lavt jernlager, så nå spiser jeg jerntabletter. Ønsker meg selv og dere lykke til, det er grusomt at dette skal styre mesteparten av dagen i perioder.... Hei Takk for svar. Selv om det er fælt at du også sliter, så er det litt godt at andre har de samme symptomene, da er det lettere å akseptere at det kanskje er angst og ikke hjertesykdom. Jeg har ikke hatt sånn 24 timers registerring man hatt alle andre undersøkelser som var OK. I går hadde jeg ett hjertebankanfall som var skrekkelig. Skalv lenge etter på. Det er så vanskelig å forstå at det kan være psykisk når en føler seg så dårlig. Har du også gjentatte ekstraslag i tilleg til høy puls. Hvor lenge har du anfall. Artig å høre mer fra deg Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Kjenner meg HELT igjen. Jeg skal nå få en 24 timers båndopptaker for å sjekke ut om den urolige hjerterytmen/ekstraslagene mine kan skyldes noe, eller om det er angst og utbrenthet. Jeg er 27 år gml, og min største frykt er sykdommer akkurat nå.... Får angstanfall der jeg får ekstraslag, pustebesvær, skjelver og er veldig urolig i kroppen, og så løper jeg på do. Det eneste jeg kan gjøre, er å legge meg ned og sove. Pusteøvelser hjelper, men noenganger klarer jeg ikke å konsentrere meg om pusten.... Det sliter veldig å være inne i slike perioder. Håper at lite jern kan være årsaken denne gangen, for jeg hadde lavt jernlager, så nå spiser jeg jerntabletter. Ønsker meg selv og dere lykke til, det er grusomt at dette skal styre mesteparten av dagen i perioder.... Hei Takk for svar. Selv om det er fælt at du også sliter, så er det litt godt at andre har de samme symptomene, da er det lettere å akseptere at det kanskje er angst og ikke hjertesykdom. Jeg har ikke hatt sånn 24 timers registerring man hatt alle andre undersøkelser som var OK. I går hadde jeg ett hjertebankanfall som var skrekkelig. Skalv lenge etter på. Det er så vanskelig å forstå at det kan være psykisk når en føler seg så dårlig. Har du også gjentatte ekstraslag i tilleg til høy puls. Hvor lenge har du anfall. Artig å høre mer fra deg Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Hei, Takk for svar. Hvor lenge pleier dine anfall å stå på. Er du blitt bedre. Jeg vil bli kvitt dette, for hvis det er angst jeg har så har jeg utviklet angst for angsten. jeg er livredd for å få disse anfallene, kjenner etter hele tiden. Får håpe dr Online kan berolige meg med at det ikke er hjertet det er noe galt med. jeg blir ikke redd av hurtig puls, men det er disse gjntatte ekstraslagene som bekymrer meg. se annet svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Heisann Jeg har panikkangst og får anfall der pulsen stiger til 180 på null komma niks...og roer seg så snart jeg roer meg. Har tatt EKG og alt var ok....bortsett fra hastigheten hjertet slo. Om du roer deg - går ut i frisk luft når dette skjer og kanskje skriver ned tilfellene der det skjedde vil du sikkert finne et mønster....det gjorde jeg... se annet svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Jepp...det kan komme noen så kraftige at jeg nesten mister pusten...og jeg er sikker på at jeg skal svime av..men jeg har hatt det i 3 år og er ennå ikke gått i bakken så jeg har roet meg litt ang det..men svimmel og vond blir jeg. se annet svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Svar til Anonymous. Du beskriver særdeles godt en klassisk, psykisk indusert tilstand, der hjertet blir stimulert til en meget høy frekvens, ofte opp mot 200 hos yngre personer (30 år i denne forbindelsen er ungt). Ved angsttilstander er det en rekke mekanismer som aktiveres, og som gir effekter i mange organsystem. Den normale hjerterytmen styres av en struktur (sinusknuten) beliggende oppad i hjertet. Denne blir påvirket av såvel nerver som hormoner. Via nervøse reflekser vil psyksiek tilstander kunne sende så massive impulser til sinusknuten at frekvensen i hjertet stiger vesentlig, og via andre reaksjoner vil adrenalin og lignende stoff frisettes fra forskjellige steder og virke i samme retning. Resultatet vil kunne være en tilstand som den du beskriver. Ved slike massive impulser vil også muligheten for å få ekstraslag bli stor, og det er sannsynligvis årsaken til at du opplever pulsen din uregelmessig i de periodene du har rask puls. Det at du blir sliten etter en slik episode, evt. også får sure oppstøt, skjelver, etc., hører med til samme bildet og har stort sett de samme årsakene. Hos personer i din alder og med symptomer som dem du beskriver er det så godt som aldri noe sykelig å påvise med selve hjertet, og for hjertet som organ er den raske pulsen generelt ikke skadelig. Hvis du ofte får disse plagene er det grunn til at du får hjelp til å bearbeide situasjonen på lang sikt, evt. av din lege, kanskje også av en psykolog/psykiater. Selve symptomet "rask puls" p.g.a. angstreaksjonen vil kunne påvirkes med en betablokker (en type hjertemedisin), som vil dempe pulsreaksjonen i vesentlig grad. Ta dette opp med din lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Kjenner meg HELT igjen. Jeg skal nå få en 24 timers båndopptaker for å sjekke ut om den urolige hjerterytmen/ekstraslagene mine kan skyldes noe, eller om det er angst og utbrenthet. Jeg er 27 år gml, og min største frykt er sykdommer akkurat nå.... Får angstanfall der jeg får ekstraslag, pustebesvær, skjelver og er veldig urolig i kroppen, og så løper jeg på do. Det eneste jeg kan gjøre, er å legge meg ned og sove. Pusteøvelser hjelper, men noenganger klarer jeg ikke å konsentrere meg om pusten.... Det sliter veldig å være inne i slike perioder. Håper at lite jern kan være årsaken denne gangen, for jeg hadde lavt jernlager, så nå spiser jeg jerntabletter. Ønsker meg selv og dere lykke til, det er grusomt at dette skal styre mesteparten av dagen i perioder.... se annet svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Hei Takk for svar. Selv om det er fælt at du også sliter, så er det litt godt at andre har de samme symptomene, da er det lettere å akseptere at det kanskje er angst og ikke hjertesykdom. Jeg har ikke hatt sånn 24 timers registerring man hatt alle andre undersøkelser som var OK. I går hadde jeg ett hjertebankanfall som var skrekkelig. Skalv lenge etter på. Det er så vanskelig å forstå at det kan være psykisk når en føler seg så dårlig. Har du også gjentatte ekstraslag i tilleg til høy puls. Hvor lenge har du anfall. Artig å høre mer fra deg Lykke til se annet svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-76933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heartbeat Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Heissan. Tenkte jeg skulle informere om at jeg også har hatt disse plagene, og fikk de første gang når jeg var 24 år gammel. Jeg var til EKG og fikk lege til å se på hjertet, samt konsultasjon med 3 andre leger og fikk vite av alle at hjertet var helt topp. Jeg slet som dere med angst og forsterket det ytterligere med angst for selve angsten. Jeg trodde jeg var på vei til å stryke med. Det tok meg en del måneder å lære meg å takle problemet. Ekstraslag, pulsøkning og ekstra harde hjerteslag skyldes som Einar Søyland skriver "ekstra" signaler som sendes til nerven som regulerer hjertet. Jeg velger å sammenligne det med at hjernen/kroppen er i en tilstand hvor den er overarbeidet og dermed smitter signaler over på andre nerver. Det skyldes høyt stress nivå ofte i en kombinasjon med dårlig kosthold, dårlig dagsrytme, lite søvn og lite mosjon. Hvis du klarer å regulere disse tingene og få "kropp og sjel" på skinnene igjen så forsvinner plagene helt av seg selv. Jeg har selv erfart hvordan man løser disse problemene med å få riktig mengde søvn, spise korrekt og regelmessig samt mosjonere. Er man i form så takler kroppen naturlig nok mer stress enn vanlig. Jeg har nå i et "ufrivillig forsøk" opplevt måneder med mye stress, lite søvn og lite mosjon, og denne uken har jeg fått de samme symptomene med dobbeltslag og "hjertehopp". Jeg har blitt heldigvis blitt kvitt angsten for jeg vet at dette er tegn på at jeg må endre livsstilen. Man kommer fort i en ond sirkel hvor man ikke orker å trene, ligger for lenge i sengen, mister tiltak etc. fordi man er redd for plagene. Hvis dere kjenner etter så er plagene størst når dere slapper av. Jeg kan love dere at ved mosjon så øker pulsen naturlig og plagene er under trening dermed mindre merkbare. Samtidig forflytter man psykisk slitsomhet over til en fysisk slapphet hvor man ofte føler velvære. Hjernen vil ved fysisk slitsomhet ofte styre tankene vekk fra problemer og stress. Men det er viktig at man får nok søvn og spiser riktig, øke forbrenningen. Det vanskeligste er å ta seg tid til slike aktiviteter når man er stresset, og det første man må gjøre er å lære seg å si "nei" til enkelte ting, og prioritere sin egen helse. Lykke til, og skriv gjerne hva dere gjør og hvordan det påvirker problemene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-77048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Heissan. Tenkte jeg skulle informere om at jeg også har hatt disse plagene, og fikk de første gang når jeg var 24 år gammel. Jeg var til EKG og fikk lege til å se på hjertet, samt konsultasjon med 3 andre leger og fikk vite av alle at hjertet var helt topp. Jeg slet som dere med angst og forsterket det ytterligere med angst for selve angsten. Jeg trodde jeg var på vei til å stryke med. Det tok meg en del måneder å lære meg å takle problemet. Ekstraslag, pulsøkning og ekstra harde hjerteslag skyldes som Einar Søyland skriver "ekstra" signaler som sendes til nerven som regulerer hjertet. Jeg velger å sammenligne det med at hjernen/kroppen er i en tilstand hvor den er overarbeidet og dermed smitter signaler over på andre nerver. Det skyldes høyt stress nivå ofte i en kombinasjon med dårlig kosthold, dårlig dagsrytme, lite søvn og lite mosjon. Hvis du klarer å regulere disse tingene og få "kropp og sjel" på skinnene igjen så forsvinner plagene helt av seg selv. Jeg har selv erfart hvordan man løser disse problemene med å få riktig mengde søvn, spise korrekt og regelmessig samt mosjonere. Er man i form så takler kroppen naturlig nok mer stress enn vanlig. Jeg har nå i et "ufrivillig forsøk" opplevt måneder med mye stress, lite søvn og lite mosjon, og denne uken har jeg fått de samme symptomene med dobbeltslag og "hjertehopp". Jeg har blitt heldigvis blitt kvitt angsten for jeg vet at dette er tegn på at jeg må endre livsstilen. Man kommer fort i en ond sirkel hvor man ikke orker å trene, ligger for lenge i sengen, mister tiltak etc. fordi man er redd for plagene. Hvis dere kjenner etter så er plagene størst når dere slapper av. Jeg kan love dere at ved mosjon så øker pulsen naturlig og plagene er under trening dermed mindre merkbare. Samtidig forflytter man psykisk slitsomhet over til en fysisk slapphet hvor man ofte føler velvære. Hjernen vil ved fysisk slitsomhet ofte styre tankene vekk fra problemer og stress. Men det er viktig at man får nok søvn og spiser riktig, øke forbrenningen. Det vanskeligste er å ta seg tid til slike aktiviteter når man er stresset, og det første man må gjøre er å lære seg å si "nei" til enkelte ting, og prioritere sin egen helse. Lykke til, og skriv gjerne hva dere gjør og hvordan det påvirker problemene. God komentar. ES. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-79782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Heissan. Tenkte jeg skulle informere om at jeg også har hatt disse plagene, og fikk de første gang når jeg var 24 år gammel. Jeg var til EKG og fikk lege til å se på hjertet, samt konsultasjon med 3 andre leger og fikk vite av alle at hjertet var helt topp. Jeg slet som dere med angst og forsterket det ytterligere med angst for selve angsten. Jeg trodde jeg var på vei til å stryke med. Det tok meg en del måneder å lære meg å takle problemet. Ekstraslag, pulsøkning og ekstra harde hjerteslag skyldes som Einar Søyland skriver "ekstra" signaler som sendes til nerven som regulerer hjertet. Jeg velger å sammenligne det med at hjernen/kroppen er i en tilstand hvor den er overarbeidet og dermed smitter signaler over på andre nerver. Det skyldes høyt stress nivå ofte i en kombinasjon med dårlig kosthold, dårlig dagsrytme, lite søvn og lite mosjon. Hvis du klarer å regulere disse tingene og få "kropp og sjel" på skinnene igjen så forsvinner plagene helt av seg selv. Jeg har selv erfart hvordan man løser disse problemene med å få riktig mengde søvn, spise korrekt og regelmessig samt mosjonere. Er man i form så takler kroppen naturlig nok mer stress enn vanlig. Jeg har nå i et "ufrivillig forsøk" opplevt måneder med mye stress, lite søvn og lite mosjon, og denne uken har jeg fått de samme symptomene med dobbeltslag og "hjertehopp". Jeg har blitt heldigvis blitt kvitt angsten for jeg vet at dette er tegn på at jeg må endre livsstilen. Man kommer fort i en ond sirkel hvor man ikke orker å trene, ligger for lenge i sengen, mister tiltak etc. fordi man er redd for plagene. Hvis dere kjenner etter så er plagene størst når dere slapper av. Jeg kan love dere at ved mosjon så øker pulsen naturlig og plagene er under trening dermed mindre merkbare. Samtidig forflytter man psykisk slitsomhet over til en fysisk slapphet hvor man ofte føler velvære. Hjernen vil ved fysisk slitsomhet ofte styre tankene vekk fra problemer og stress. Men det er viktig at man får nok søvn og spiser riktig, øke forbrenningen. Det vanskeligste er å ta seg tid til slike aktiviteter når man er stresset, og det første man må gjøre er å lære seg å si "nei" til enkelte ting, og prioritere sin egen helse. Lykke til, og skriv gjerne hva dere gjør og hvordan det påvirker problemene. God komentar. ES. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-79785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Heissan. Tenkte jeg skulle informere om at jeg også har hatt disse plagene, og fikk de første gang når jeg var 24 år gammel. Jeg var til EKG og fikk lege til å se på hjertet, samt konsultasjon med 3 andre leger og fikk vite av alle at hjertet var helt topp. Jeg slet som dere med angst og forsterket det ytterligere med angst for selve angsten. Jeg trodde jeg var på vei til å stryke med. Det tok meg en del måneder å lære meg å takle problemet. Ekstraslag, pulsøkning og ekstra harde hjerteslag skyldes som Einar Søyland skriver "ekstra" signaler som sendes til nerven som regulerer hjertet. Jeg velger å sammenligne det med at hjernen/kroppen er i en tilstand hvor den er overarbeidet og dermed smitter signaler over på andre nerver. Det skyldes høyt stress nivå ofte i en kombinasjon med dårlig kosthold, dårlig dagsrytme, lite søvn og lite mosjon. Hvis du klarer å regulere disse tingene og få "kropp og sjel" på skinnene igjen så forsvinner plagene helt av seg selv. Jeg har selv erfart hvordan man løser disse problemene med å få riktig mengde søvn, spise korrekt og regelmessig samt mosjonere. Er man i form så takler kroppen naturlig nok mer stress enn vanlig. Jeg har nå i et "ufrivillig forsøk" opplevt måneder med mye stress, lite søvn og lite mosjon, og denne uken har jeg fått de samme symptomene med dobbeltslag og "hjertehopp". Jeg har blitt heldigvis blitt kvitt angsten for jeg vet at dette er tegn på at jeg må endre livsstilen. Man kommer fort i en ond sirkel hvor man ikke orker å trene, ligger for lenge i sengen, mister tiltak etc. fordi man er redd for plagene. Hvis dere kjenner etter så er plagene størst når dere slapper av. Jeg kan love dere at ved mosjon så øker pulsen naturlig og plagene er under trening dermed mindre merkbare. Samtidig forflytter man psykisk slitsomhet over til en fysisk slapphet hvor man ofte føler velvære. Hjernen vil ved fysisk slitsomhet ofte styre tankene vekk fra problemer og stress. Men det er viktig at man får nok søvn og spiser riktig, øke forbrenningen. Det vanskeligste er å ta seg tid til slike aktiviteter når man er stresset, og det første man må gjøre er å lære seg å si "nei" til enkelte ting, og prioritere sin egen helse. Lykke til, og skriv gjerne hva dere gjør og hvordan det påvirker problemene. God komentar. ES. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-79787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Heissan. Tenkte jeg skulle informere om at jeg også har hatt disse plagene, og fikk de første gang når jeg var 24 år gammel. Jeg var til EKG og fikk lege til å se på hjertet, samt konsultasjon med 3 andre leger og fikk vite av alle at hjertet var helt topp. Jeg slet som dere med angst og forsterket det ytterligere med angst for selve angsten. Jeg trodde jeg var på vei til å stryke med. Det tok meg en del måneder å lære meg å takle problemet. Ekstraslag, pulsøkning og ekstra harde hjerteslag skyldes som Einar Søyland skriver "ekstra" signaler som sendes til nerven som regulerer hjertet. Jeg velger å sammenligne det med at hjernen/kroppen er i en tilstand hvor den er overarbeidet og dermed smitter signaler over på andre nerver. Det skyldes høyt stress nivå ofte i en kombinasjon med dårlig kosthold, dårlig dagsrytme, lite søvn og lite mosjon. Hvis du klarer å regulere disse tingene og få "kropp og sjel" på skinnene igjen så forsvinner plagene helt av seg selv. Jeg har selv erfart hvordan man løser disse problemene med å få riktig mengde søvn, spise korrekt og regelmessig samt mosjonere. Er man i form så takler kroppen naturlig nok mer stress enn vanlig. Jeg har nå i et "ufrivillig forsøk" opplevt måneder med mye stress, lite søvn og lite mosjon, og denne uken har jeg fått de samme symptomene med dobbeltslag og "hjertehopp". Jeg har blitt heldigvis blitt kvitt angsten for jeg vet at dette er tegn på at jeg må endre livsstilen. Man kommer fort i en ond sirkel hvor man ikke orker å trene, ligger for lenge i sengen, mister tiltak etc. fordi man er redd for plagene. Hvis dere kjenner etter så er plagene størst når dere slapper av. Jeg kan love dere at ved mosjon så øker pulsen naturlig og plagene er under trening dermed mindre merkbare. Samtidig forflytter man psykisk slitsomhet over til en fysisk slapphet hvor man ofte føler velvære. Hjernen vil ved fysisk slitsomhet ofte styre tankene vekk fra problemer og stress. Men det er viktig at man får nok søvn og spiser riktig, øke forbrenningen. Det vanskeligste er å ta seg tid til slike aktiviteter når man er stresset, og det første man må gjøre er å lære seg å si "nei" til enkelte ting, og prioritere sin egen helse. Lykke til, og skriv gjerne hva dere gjør og hvordan det påvirker problemene. God komentar. ES. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/#findComment-79824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.