Gå til innhold

Angst/hjertebank

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Heissan. Tenkte jeg skulle informere om at jeg også har hatt disse plagene, og fikk de første gang når jeg var 24 år gammel. Jeg var til EKG og fikk lege til å se på hjertet, samt konsultasjon med 3 andre leger og fikk vite av alle at hjertet var helt topp. Jeg slet som dere med angst og forsterket det ytterligere med angst for selve angsten. Jeg trodde jeg var på vei til å stryke med. Det tok meg en del måneder å lære meg å takle problemet.

Ekstraslag, pulsøkning og ekstra harde hjerteslag skyldes som Einar Søyland skriver "ekstra" signaler som sendes til nerven som regulerer hjertet. Jeg velger å sammenligne det med at hjernen/kroppen er i en tilstand hvor den er overarbeidet og dermed smitter signaler over på andre nerver. Det skyldes høyt stress nivå ofte i en kombinasjon med dårlig kosthold, dårlig dagsrytme, lite søvn og lite mosjon. Hvis du klarer å regulere disse tingene og få "kropp og sjel" på skinnene igjen så forsvinner plagene helt av seg selv.

Jeg har selv erfart hvordan man løser disse problemene med å få riktig mengde søvn, spise korrekt og regelmessig samt mosjonere. Er man i form så takler kroppen naturlig nok mer stress enn vanlig. Jeg har nå i et "ufrivillig forsøk" opplevt måneder med mye stress, lite søvn og lite mosjon, og denne uken har jeg fått de samme symptomene med dobbeltslag og "hjertehopp". Jeg har blitt heldigvis blitt kvitt angsten for jeg vet at dette er tegn på at jeg må endre livsstilen.

Man kommer fort i en ond sirkel hvor man ikke orker å trene, ligger for lenge i sengen, mister tiltak etc. fordi man er redd for plagene. Hvis dere kjenner etter så er plagene størst når dere slapper av. Jeg kan love dere at ved mosjon så øker pulsen naturlig og plagene er under trening dermed mindre merkbare. Samtidig forflytter man psykisk slitsomhet over til en fysisk slapphet hvor man ofte føler velvære. Hjernen vil ved fysisk slitsomhet ofte styre tankene vekk fra problemer og stress. Men det er viktig at man får nok søvn og spiser riktig, øke forbrenningen.

Det vanskeligste er å ta seg tid til slike aktiviteter når man er stresset, og det første man må gjøre er å lære seg å si "nei" til enkelte ting, og prioritere sin egen helse.

Lykke til, og skriv gjerne hva dere gjør og hvordan det påvirker problemene.

Hei

Takk for svar angående dette. SKulle gjerne kommet i gang med en ny og sunnere livsstil. Plagene kom første gang i forbindelse med en ekstremt stresset situasjon, og siden har jeg blitt redd for å få dem tilbake. Har drevet rovdrift på meg selv det siste året, og dette er vel konsekvensen av det.

Har du noen gode råd, og har du også gjentatt ekstraslag innimellom den raske pulsen. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/page/2/#findComment-83145
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei

Takk for svar angående dette. SKulle gjerne kommet i gang med en ny og sunnere livsstil. Plagene kom første gang i forbindelse med en ekstremt stresset situasjon, og siden har jeg blitt redd for å få dem tilbake. Har drevet rovdrift på meg selv det siste året, og dette er vel konsekvensen av det.

Har du noen gode råd, og har du også gjentatt ekstraslag innimellom den raske pulsen. Takknemlig for svar.

Se svar annet sted idag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16539-angsthjertebank/page/2/#findComment-86602
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...