Gå til innhold

Tilleggsspm. ang. virkning av med.


Gjest La Miserable

Anbefalte innlegg

Gjest La Miserable

Heisann,

Har nå bestilt time hos lege (må vente helt til torsdag, jeg vil bare snakke med en kvinnelig lege...) for å snakke om mine tvangstanker/behandling.

Men før den tid har jeg noen spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på, jeg er ganske utålmodig av meg, skjønner du!

Det første gjelder hvor godt det går å "blande" antidepressiver, f.eks. Seroxat, med andre typer medisiner. Du skjønner, for en stund siden var jeg innlagt på psykiatrisk (med spiseforstyrrelser, ikke noe alvorlig), og da begynte jeg på Fontex. MEN jeg fikk ikke ta p-pillen min samtidig, Trinordiol. Dette vet jeg ikke hvorfor, kanskje det ikke har noen betydning, men jeg lurer på om det kan ha det? Kan også legge til at jeg går på astmamedisin, Flutide og Bricanyl. For å få full effekt av antidep., er det da nødvendig å kutte ut noe? For jeg MÅ ha full effekt!

Leste også ditt innlegg til anonymemeg (hei igjen! :) håper det går sånn noenlunde med deg.. tenker på deg..), der du skrev at tvangslidelser må behandles "annerledes" enn depresjoner o.l. Hva mener du med det? Er det en veldig vanskelig sak å bli kvitt det? Jeg har jo heller ikke en "vanlig" tvangslidelse, men likevel...

Nå er jeg jo klar over at ting tar tid, men... Jeg har liksom sløst bort mer enn nok av livet mitt på dette marerittet her, og en dag har jeg jo lyst til å få meg barn o.l (det er UAKTUELT i slik stand som jeg er nå!!!) Så jeg må vite: er det snakk om år eller tiår her...? Jeg blir bekymra!!! Og hva mener dere egetlig med å bli frisk av slike ting som depresjoner, tvangslidelser o.l.? Er det å få "dumme tanker" ut av hodet for alltid, få kontroll, eller er det noe annet?

Til slutt: tusen takk for at dere finnes, det har hjulpet meg så UTROLIG mye!!! Jeg føler meg endelig "litt" normal...

Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

1. Det er fullt mulig å kombinere antidepressiva både med p-piller og astmamedisin.

2. Vanlige forskjeller på behandling av tvangslidelse og depresjon. Store individuelle forskjeller forekommer, så dette er hovedretningen:

Varighet før endring merkes er ofte mye lengre dvs. 2-3 mnd.

Nødvendig dose er ofte større - gjerne det dobbelte.

Bivirkninger er tross det langt sjeldnere.

Varigheten av behandlingen er lengre. Ofte flere år allerede ved første behandligsforsøk.

3. Hva er frisk? En sykdom kjennetegnes ved subjektiv lidelse, ulemper for andre og nedsatt funksjon. Ikke alltid kan en oppnå "helbredelse". Hva blir da akseptable ulemper? En tvangsvasker jeg hadde i behandling hadde en vasketid per døgn på 150 minutter ved behandlingsstart. Vi ble enige om et behandlingsmål på 30 min og nådde det etter 1,5 år. Fortsatt hadde personen noe plager av sin tvang, men syntes dette var akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er fullt mulig å kombinere antidepressiva både med p-piller og astmamedisin.

2. Vanlige forskjeller på behandling av tvangslidelse og depresjon. Store individuelle forskjeller forekommer, så dette er hovedretningen:

Varighet før endring merkes er ofte mye lengre dvs. 2-3 mnd.

Nødvendig dose er ofte større - gjerne det dobbelte.

Bivirkninger er tross det langt sjeldnere.

Varigheten av behandlingen er lengre. Ofte flere år allerede ved første behandligsforsøk.

3. Hva er frisk? En sykdom kjennetegnes ved subjektiv lidelse, ulemper for andre og nedsatt funksjon. Ikke alltid kan en oppnå "helbredelse". Hva blir da akseptable ulemper? En tvangsvasker jeg hadde i behandling hadde en vasketid per døgn på 150 minutter ved behandlingsstart. Vi ble enige om et behandlingsmål på 30 min og nådde det etter 1,5 år. Fortsatt hadde personen noe plager av sin tvang, men syntes dette var akseptabelt.

Hei til deg også La Miserable :-)

Her går det litt opp og ned, men håper jo det bedrer seg etterhvert.

Er slik som deg, _utålmodig_! Til de grader...... :-)

Men her må vi visst sette tålmodigheten på prøve for alvor. :-)

Hadde vært innmari greit om du skrev inn når du har vært til lege og informert meg om hva han sa til deg, medisinering osv.

Har vel en mistanke om at allmenn-leger ikke kan så veldig mye og psykiatriske lidelser.

Lykke til iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Hei til deg også La Miserable :-)

Her går det litt opp og ned, men håper jo det bedrer seg etterhvert.

Er slik som deg, _utålmodig_! Til de grader...... :-)

Men her må vi visst sette tålmodigheten på prøve for alvor. :-)

Hadde vært innmari greit om du skrev inn når du har vært til lege og informert meg om hva han sa til deg, medisinering osv.

Har vel en mistanke om at allmenn-leger ikke kan så veldig mye og psykiatriske lidelser.

Lykke til iallefall :-)

Har lyst til å kommentere ditt siste avsnitt.

Allmennleger kan svært mye om de vanligste psykiske lidelser.

Når det gjelder tvangslidelser som er svært vanlige, 2-3% av befolkningen, søker disse svært sjelden behandling av grunner du sikkert forstår. Dette gjør at allmennlegene får svært liten erfaring med denne lidelsen.

Jeg var i 10 år overlege ved en psykiatrisk poliklinikk med 88.000 innbyggere i opptaksområdet. Selv i denne posisjon hadde jeg maks en ny pasient med tvangslidelse til behandling.

Personer med tvangslidelser er åpenbart så flau over lidelsen at de kvier seg i alt for stor grad for å søke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nå da

Har lyst til å kommentere ditt siste avsnitt.

Allmennleger kan svært mye om de vanligste psykiske lidelser.

Når det gjelder tvangslidelser som er svært vanlige, 2-3% av befolkningen, søker disse svært sjelden behandling av grunner du sikkert forstår. Dette gjør at allmennlegene får svært liten erfaring med denne lidelsen.

Jeg var i 10 år overlege ved en psykiatrisk poliklinikk med 88.000 innbyggere i opptaksområdet. Selv i denne posisjon hadde jeg maks en ny pasient med tvangslidelse til behandling.

Personer med tvangslidelser er åpenbart så flau over lidelsen at de kvier seg i alt for stor grad for å søke hjelp.

er du ikke overlege der lenger? Hvem har tatt over etter deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...