Gå til innhold

Apropos rassistiske ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sør -- siden du opplagt er forvirret:

På norsk er ordet "neger" IKKE negativt ladet -- se en hvilken som helst større norsk ordbok. Ordet betyr rett og slett "sort" eller "svart".

At du ev. synes at "neger" er et stygt ord, er så sin sak. Det gjør mange rasister også. Men ingen av dere er normgivende når det gjelder norsk språk.

På norsk er "krøpling" opplagt negativt. Se en hvilken som helst norsk ordbok av et visst format.

At "polakk" er nøytralt på norsk, forhindrer det ikke fra å bli oppfattet som negativt av polakkene selv. Men det er ikke polakker som skal normere norsk språk. Ei heller rasister som mener at "neger" er et stygt ord.

Jeg håper du etterhvert kan fatte dette. Om du ikke forstår det, kan du jo ta kontakt med professor Finn Erik Vinje ved Universitetet i Oslo. Han har, i motstening til deg, kompetanse til å uttale seg.

For negere oppfattes ordet neger negativt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• Prozak

31

• ShitDiddelyDo

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"neger

(av lat. 'svart') betegnelse for den meget uensartede befolkningen med svart eller svartbrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara, for etterkommere av afrikanske slaver overført til Amerika, og for folk av afrikansk opprinnelse andre steder i verden. De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Kilde: Aschehoug og Gyldendals

Store norske leksikon

====

Slik at du får det med deg: "De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Enig med deg. Vi må forholde oss til fakta av i dag. Det leksikonet hans fra 1993 er uansett altfor gammelt.

Gjest Til orientering for deg
Skrevet

Men hva sier man om en person fra Polen da?

Det heter jo en svenske, en nordmann, en spanjol, en danske, en finne, en kineser, en japaneser osv.

Hva heter det hvis det ikke heter polakk da?!

Poenget er at vi på norsk ikke har noe annet ord enn polakk. Grunnen til at polakker oppfatter "polakk" som et nedsettende ord, er at det ble brukt av tyskere som et nedsettende ord.

Altså: i Norge forholder vi oss til den betydning norske ord har -- polakker skal ikke dirigere norsk språknormering. Heller ikke rasister som mener at "neger" er et stygt ord.

Sør har ingen kunnskaper om språk, så henne (ev. ham) bør du som vanlig ikke høre på.

Skrevet

Poenget er at vi på norsk ikke har noe annet ord enn polakk. Grunnen til at polakker oppfatter "polakk" som et nedsettende ord, er at det ble brukt av tyskere som et nedsettende ord.

Altså: i Norge forholder vi oss til den betydning norske ord har -- polakker skal ikke dirigere norsk språknormering. Heller ikke rasister som mener at "neger" er et stygt ord.

Sør har ingen kunnskaper om språk, så henne (ev. ham) bør du som vanlig ikke høre på.

Enda en gang:

"De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Fra Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon

Skrevet

"neger

(av lat. 'svart') betegnelse for den meget uensartede befolkningen med svart eller svartbrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara, for etterkommere av afrikanske slaver overført til Amerika, og for folk av afrikansk opprinnelse andre steder i verden. De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Store norske leksikon

====

Slik at du får det med deg: "De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Og slik at du får det med deg: De FLESTE steder.

Som er noe helt enn ALLE steder, og blandt annet ikke innbefatter Norge.

Skrevet

Sør -- siden du opplagt er forvirret:

På norsk er ordet "neger" IKKE negativt ladet -- se en hvilken som helst større norsk ordbok. Ordet betyr rett og slett "sort" eller "svart".

At du ev. synes at "neger" er et stygt ord, er så sin sak. Det gjør mange rasister også. Men ingen av dere er normgivende når det gjelder norsk språk.

På norsk er "krøpling" opplagt negativt. Se en hvilken som helst norsk ordbok av et visst format.

At "polakk" er nøytralt på norsk, forhindrer det ikke fra å bli oppfattet som negativt av polakkene selv. Men det er ikke polakker som skal normere norsk språk. Ei heller rasister som mener at "neger" er et stygt ord.

Jeg håper du etterhvert kan fatte dette. Om du ikke forstår det, kan du jo ta kontakt med professor Finn Erik Vinje ved Universitetet i Oslo. Han har, i motstening til deg, kompetanse til å uttale seg.

For meg, i mine ører, ligger det ikke noe negativt i ordet neger.

Men siden jeg vet at det av negere oppfattes som negativt ladet, ville jeg kanskje latt være å bruke det, tatt litt hensyn og ikke bare "ture frem" og tenke at faen heller, det skal da vel ikke de bestemme om jeg kan si eller ikke. Man må da vel ikke med vilje si neger bare av prinsipp, for slik er det i Norge, hvis man vet at negere oppfatter det som et negativt ladet ord?!

Skrevet

*hikste-ler*

Også i Norge, lille-gutt - også i Norge!

*klapper på hodet*

Gjest Til allmenn orientering
Skrevet

"neger

Store norske leksikon

====

Men IKKE i Norge -- slik enhver normativ ordbok (f.eks. Norsk Illustrert Ordbok) indikerer.

Det er altså IKKE sant at "neger" har noen negative denotasjoner *på norsk*.

...og det er det denne debatten handler om.

Ellers må det bemerkes at det ikke nytter å sitere noe leksikon når en skal se på et ords semantikk rent normativt.

En leksikonartikkel er ikke normativ -- noe vi kanskje skal være glad for, kfr. S. Skirbeks artikkel om "rasisme" (i Store Norske Leksikon). Men d e n vil nok Sør aldri ta til inntekt for sitt syn...

Gjest Men signaturen min får du ikke
Skrevet

Nettopp. Men slikt er jo for vanskelig å forstå for en som Sør...

:)

Skrevet

Men IKKE i Norge -- slik enhver normativ ordbok (f.eks. Norsk Illustrert Ordbok) indikerer.

Det er altså IKKE sant at "neger" har noen negative denotasjoner *på norsk*.

...og det er det denne debatten handler om.

Ellers må det bemerkes at det ikke nytter å sitere noe leksikon når en skal se på et ords semantikk rent normativt.

En leksikonartikkel er ikke normativ -- noe vi kanskje skal være glad for, kfr. S. Skirbeks artikkel om "rasisme" (i Store Norske Leksikon). Men d e n vil nok Sør aldri ta til inntekt for sitt syn...

Nei, "Store norske leksikon" gjelder selvsagt ikke i Norge, men kun i Venezuela.

Det burde jo være åpenbart.

Skrevet

Nei, "Store norske leksikon" gjelder selvsagt ikke i Norge, men kun i Venezuela.

Det burde jo være åpenbart.

*LOL*

Jeg synes ikke det er rart det blir krig i verden, jeg.

Det er så mange kverulanter i denne tråden i dag.

Mener ikke deg :-)

Skrevet

Enda en gang:

"De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Fra Aschehoug og Gyldendals

Store norske leksikon

Sør -- så du vet ikke forskjell på en leksikonartikkel og språknormering (slik den bl.a. kommer frem i en ordbok)?

Faktum er at ordet "neger" på norsk ikke har noen negative denotasjoner. At du opplever "neger" som et negativt ord -- slik mange rasister gjør -- forandrer ikke at det for ikke-rasistiske personer (som normerer norsk språk) IKKE er noe negativt med "neger". Ordet betyr "svart", og er like nøytralt som "hvit".

Jeg regner ikke med at du, som totalt mangler akademisk utdannelse, vil kunne forstå dette med språknormering. Så her får vi bare henvise deg til PPT og skolesjefen i din hjemkommune -- for opplæring på grunnskolens område.

Skrevet

*hikste-ler*

Også i Norge, lille-gutt - også i Norge!

*klapper på hodet*

Selv du har vel nok mellom øra til å forstå at det ikke ville vært noen tråd om dette emnet hvis du hadde hatt rett.

Du er i Norge nå store-dutten, selv om du ofte argumenterer som om du satt på en annen planet.

Skrevet

For negere oppfattes ordet neger negativt.

Det kan godt være at det for noen negre er negativt å bli omtalt som "neger". Ikke alle liker å bli kalt for "hvit" heller -- og abolutt ingen polakker liker å bli kalt "polakk".

Men skal dette bestemme norsk språknormering? Neppe.

Det er for øvrig "negre" som mener at ord som "negroid", "svart", "farget" osv. også er nedsettende.

Skrevet

Selv du har vel nok mellom øra til å forstå at det ikke ville vært noen tråd om dette emnet hvis du hadde hatt rett.

Du er i Norge nå store-dutten, selv om du ofte argumenterer som om du satt på en annen planet.

At du og et par andre utskudd påstår at ordet "neger" ikke er negativt ladet, ikke går på rase, og hva annet vås det nå er dere påstår, er vel heller bevis på at det er motsatt.

Skrevet

Nettopp. Men slikt er jo for vanskelig å forstå for en som Sør...

:)

Nettopp.

Imotsetning til deg forholder jeg meg til fakta, istedet for løgnen din.

Skrevet

Sør -- så du vet ikke forskjell på en leksikonartikkel og språknormering (slik den bl.a. kommer frem i en ordbok)?

Faktum er at ordet "neger" på norsk ikke har noen negative denotasjoner. At du opplever "neger" som et negativt ord -- slik mange rasister gjør -- forandrer ikke at det for ikke-rasistiske personer (som normerer norsk språk) IKKE er noe negativt med "neger". Ordet betyr "svart", og er like nøytralt som "hvit".

Jeg regner ikke med at du, som totalt mangler akademisk utdannelse, vil kunne forstå dette med språknormering. Så her får vi bare henvise deg til PPT og skolesjefen i din hjemkommune -- for opplæring på grunnskolens område.

Flere papegøye-nys fra deg.

Det du sier er selvsagt pisspreik, akkurat som dine løgnaktige forsøk på å skryte på deg høyskoleutdanning.

Skrevet

At du og et par andre utskudd påstår at ordet "neger" ikke er negativt ladet, ikke går på rase, og hva annet vås det nå er dere påstår, er vel heller bevis på at det er motsatt.

Utskuddet er som vanlig du, som ikke engang gidder lese de sitater du bruker som "bevis".

Det betyr ikke at andre ikke gidder.

Skrevet

For meg, i mine ører, ligger det ikke noe negativt i ordet neger.

Men siden jeg vet at det av negere oppfattes som negativt ladet, ville jeg kanskje latt være å bruke det, tatt litt hensyn og ikke bare "ture frem" og tenke at faen heller, det skal da vel ikke de bestemme om jeg kan si eller ikke. Man må da vel ikke med vilje si neger bare av prinsipp, for slik er det i Norge, hvis man vet at negere oppfatter det som et negativt ladet ord?!

det må du gjerne gjøre. Men pass på: kanskje noen føler seg støtt av en annen betegnelse? Vi vet at "svart" eller "sort" ikke er fullt ut akseptert av f.eks. SOS Rasisme. (Men "hvit" er visstnok ok?)

Lykke til.

Selv forventer jeg at folk forholder seg til hva et norsk ord faktisk betyr -- uansett om de er neger eller ikke. Og rasister skal ikke få ødelegge norsk!

Skrevet

Nettopp.

Imotsetning til deg forholder jeg meg til fakta, istedet for løgnen din.

Du har selv gått god for ordet "svart", som bruk for negre.

Sier man svart om negre på orginalspråket spansk, er det plutselig blitt en betegnelse på rase....

Hvor dum er du egentlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...