Gå til innhold

Apropos rassistiske ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sigøynerne vil nå kalles Roma. Hva vil Polakkene kalles?

Romanifolk, ikke Roma! ;)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• Prozak

31

• ShitDiddelyDo

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Er du eskimo? Det hadde jeg aldri trodd om deg.

Hva er egentlig en eskimo? Jeg tror ikke jeg kjenner så mange av dem.

Eskimoer er de derre gærningene som bor i snøhauer, ikke sant?

Tror ikke vi har så mange av dem her i Odalen.

Kan ikke skjønne at sånne folk skal kunne bli støtt av noe.

Det er vel også rasistisk å kalle folk Odøler, dersom de ikke er fra der da? ;)

Oppe hos oss har Odøl blitt synonymt med harry eller jalla. Odølsbil..osv

Skrevet

I alle h..veter! Du presterer å si at det er mange kverulanter her, og at sør IKKE er en av dem?! Ta tempen, for guds skyld.

"............................"

Noen av dere andre her er like ille som sør.

Dere mangler vidsyn en god del av dere.

Skrevet

"...og det er det denne debatten handler om."

Det jeg ville frem til, er at det ikke alltid er like interessant hva et ord opprinnelig betyr, men heller hva man mener når man bruker det. Og jeg vil definitivt påstå at de fleste her til lands ikke mener det rasistisk når de bruker ordet "neger". Hvis de mente det, ville de brukt "nigger" i stedet, som er et allment mer negativt (utelatende, faktisk) ord.

At sør ikke har noen forståelse for dette, og ikke er interessert i annet enn å referere til udynamiske argumenter og tolkninger, kommer neppe som noen overraskelse på noen. Denne personen har null vidsyn - og det som gjør han teoretisk farlig er at han påberoper seg et vidsyn og en "god" holdning som han ikke er i besittelse av.

(nå kaster han sikkert snart bort tiden med å be meg om å "diskutere sak")

"........................"

Si meg, er det så grusomt vanskelig for deg å bruke "svart" når de fleste av de du refererer til foretrekker "svart" fremfor "neger"?

Insisterer du også på å bruke "krøpling" istedet for funksjonshemmet? Det er det samme prinsippet.

Skrevet

I alle h..veter! Du presterer å si at det er mange kverulanter her, og at sør IKKE er en av dem?! Ta tempen, for guds skyld.

Mens "noen" (dvs. deg!) krangler med stort sett alle her, men mener selv at du er så mye bedre enn andre.

Morsomt! Og totalt fraværende selvinnsikt!

Skrevet

Noen av dere andre her er like ille som sør.

Dere mangler vidsyn en god del av dere.

Tja...hvis du mener at å akseptere at det finnes flere oppfatninger og måter, og at ikke bare nødvendisgvis èn av de er riktige er manglel på vidsyn, så deg om det.

"..........................."

Skrevet

"Men faktum er jo at det sier ikke noe som helst om etnisk tilhørighet, men istedet hvilket land man kommer fra."

Jeg kan ikke engang forstå hva problemet er med å beskrive noen ut ifra etnisk tilhørighet...

Er den ene tilhørigheten mer negativ enn den andre?

Helt enig. Denne misforståtte antirasismen som jobber for at man skal ignorere forskjeller på forskjelle etniske grupper ødelegger fullstendig kampen mot rasisme.

Skrevet

Krøpling hadde en annen betydning før i tiden, det hadde også ordet idiot. Disse ordene ble så negativt ladede at nye måtte lages, som igjen er blitt negative. I slike følsomme sammenhenger blir ord negative og da finnes det nye ord. F.eks. brukes ikke 'mental retarded' lenger i USA, men disabled. Norge er ikke noe unntak og her er neger på vei til å bli et skjellsord. Jeg er også meget varsom med å bruke svart og hvit siden 'Blacks' er blitt negativt i USA. Hva med ordet kjerring? Hvordan skal vi som innflyttere i dette landet forstå bruken av det?

"Hva med ordet kjerring? Hvordan skal vi som innflyttere i dette landet forstå bruken av det?"

Det er vel en av de gamle norske ordene som omtrent ingen bruker i sin rette betydning lenger. Enten er det negativt, eller så betyr det ei gammel dame. Opprinnelig så betydde det omtrent "kjæresten min" fra mann til dame.

Skrevet

Helt enig. Denne misforståtte antirasismen som jobber for at man skal ignorere forskjeller på forskjelle etniske grupper ødelegger fullstendig kampen mot rasisme.

Ja, fortell gjerne de svarte hvordan de skal bedrive kampen mot rasisme. De er nok leie for at de ikke gjør det på din måte, Prozak.

Skrevet

"Jeg regner ikke med at du, som totalt mangler akademisk utdannelse, vil kunne forstå dette med språknormering"

Bland ikke utdannelse inn i dette - det blir for dumt, og fratar deg seriøsiteten i utsagenene.

Imidlertid er sør en person som, når han mener at argumentene hans holder, vil gjenta de igjen og igjen og igjen og igjen. Dette helt uavhengig av hvor mange som påpeker mangler i argumentasjonen. Hvis du i det hele tatt er "dum" nok til å forsøke å diskutere med ham, så bør du være klar over akkurat det.

".........................."

På nøyaktig samme måte som du gjentar og gjentar dine påstander om "Sør", istedet for å diskutere sak?

Skrevet

"men det er ikke alle som vil høre."

At man kan ha vansker med å endre på innlærte vaner og begreper har jeg full forståelse for, men jeg har null respekt for folk som "nekter å høre". Jeg er på ingen måte alltid like flink selv, men jeg vet ihvertfall at jeg aldri bruker ordet "eskimo" med mindre noen faktisk ikke vet hva en "inuitt" er. "Neger" er jeg forsiktig med å bruke - personlig synes jeg at "brun" er helt greit - akkurat som "hvit" eller "bleik".

Husker jeg "datet" ei thailandsk dame en gang, som kalte meg for "fallang" (eller noe i den duren), som vistnok er en betegnelse på "hvite".

"Tror at ordene neger, eskimo og indianer kommer til å vedvare i Norge."

"Indianer" har vel ikke noen negativ opprinnelse? Det var vel bare hjernedøde europeere som trodde de var i India?

"........................."

Indianer har en negativ betydning for...ja, indianere:-)

De fleste refererer til seg selv som native Americans eller eventuelt hvilken stamme de tilhører. Indianer er et navn europeerene ga den amerikanske urbefolkningen da de trodde de hadde oppdaget India...., men det hadde de jo ikke...så ergo er de heller ikke indianere.....phu...;-)

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

"Hva med ordet kjerring? Hvordan skal vi som innflyttere i dette landet forstå bruken av det?"

Det er vel en av de gamle norske ordene som omtrent ingen bruker i sin rette betydning lenger. Enten er det negativt, eller så betyr det ei gammel dame. Opprinnelig så betydde det omtrent "kjæresten min" fra mann til dame.

Det er fortsatt slik i noen deler av landet at kjerring bare er at annet ord for kone.

Skrevet

'Det er vel en av de gamle norske ordene som omtrent ingen bruker i sin rette betydning lenger. Enten er det negativt, eller så betyr det ei gammel dame. Opprinnelig så betydde det omtrent "kjæresten min" fra mann til dame.'

Det er subjektivt hva som er rett mening av et ord. Ord har tendens til å gå fra positivt over til negativt. Selvom de hadde en mening i vikingenes tid så er det ikke nødvendigvis den riktige meningen. Jeg er godt klar over hva kjerring betyr her i Oslo, jeg greide å fornærme naboen da jeg sa at jeg ikke ville ha en nabokjerring som blandet seg. Da fikk jeg høre at dette var ikke positivt sånn som da Gro Harlem Brundtland snakket om 'nabokjerringer som bryr seg'.

Skrevet

'Det er vel en av de gamle norske ordene som omtrent ingen bruker i sin rette betydning lenger. Enten er det negativt, eller så betyr det ei gammel dame. Opprinnelig så betydde det omtrent "kjæresten min" fra mann til dame.'

Det er subjektivt hva som er rett mening av et ord. Ord har tendens til å gå fra positivt over til negativt. Selvom de hadde en mening i vikingenes tid så er det ikke nødvendigvis den riktige meningen. Jeg er godt klar over hva kjerring betyr her i Oslo, jeg greide å fornærme naboen da jeg sa at jeg ikke ville ha en nabokjerring som blandet seg. Da fikk jeg høre at dette var ikke positivt sånn som da Gro Harlem Brundtland snakket om 'nabokjerringer som bryr seg'.

Det er jo det jeg har forsøkt å si: den opprinnelige betydningen er ikke nødvendigvis den samme som man har selv. Men man må jo vurdere hvorvidt man skal la seg diktere på det området av folk rundt seg, motsatt, eller en kombinasjon alt etter situsjon etc.

Gjest Sledge Hammer
Skrevet

Ord i seg sjøl er ikke farlige. Det er hodningene som ligger bak som er problemet.

Gjest Eskimoen som kom inn fra snøen
Skrevet

Det om "polakk" har jeg ikke hørt før. Men faktum er jo at det sier ikke noe som helst om etnisk tilhørighet, men istedet hvilket land man kommer fra.

Ordet oppfattes likevel som nedsettende.

Gjest Din egen eskimo
Skrevet

" Vi vet at "svart" eller "sort" ikke er fullt ut akseptert av f.eks. SOS Rasisme. (Men "hvit" er visstnok ok?)"

SOS Rassisme har liten eller ingen respekt å hente fra meg. De motarbeider sin egen sak med å være idioter så ofte at det er umulig å ta dem seriøst.

...*kyss* :)

Skrevet

Indianer har en negativ betydning for...ja, indianere:-)

De fleste refererer til seg selv som native Americans eller eventuelt hvilken stamme de tilhører. Indianer er et navn europeerene ga den amerikanske urbefolkningen da de trodde de hadde oppdaget India...., men det hadde de jo ikke...så ergo er de heller ikke indianere.....phu...;-)

Hør her....fordi om en betegnelse er feil, så er den ikke nødvendigvis negativ. Ordet "indianer" har ingen negativ betydning i seg selv. Det at urbefolkningen i amerika ikke liker å bli kalt det er en annen ting, som man får ta hensyn til for seg selv. Men det er nå engang ikke uvanlig at de kaller seg selv for "indians". Jeg mistenker at en evt. urbredt motstand mot akkurat det ordet i såfall er skapt i stor grad av media, feilslått antirassisme etc.

Skrevet

Ordet oppfattes likevel som nedsettende.

Spørsmålet er vel hvor mye som ligger bak det. Hvis svensker plutselig protesterte mot at noedmenn kalte dem "svensker", så ville det fortonet seg like meningsløst for en nordmann som dette. Hva skal du si istedetfor "polakk", da? "poler"? "poleneser"? "polboer"?

Gjest Unnskyld at jeg spør...
Skrevet

*gjesp*

Og slik står du på hver gang ordbøkene viser du tar feil.

Jaja!

Hvilken *ordbok* (ikke leksikon e.l.) sier at Morsk her tar feil?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...