Gå til innhold

Apropos rassistiske ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ord i seg sjøl er ikke farlige. Det er hodningene som ligger bak som er problemet.

Naivt eller fraværende forhold til språket?

Hvordan skal man få sjekket 'holdningene som ligger bak' i grunnen? Kan du sjekke min holdning bak det jeg skriver nå, eller må du forholde deg til det du leser?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• Prozak

31

• ShitDiddelyDo

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

blitz1365380771
Skrevet

Hvordan skal man få sjekket 'holdningene som ligger bak' i grunnen? Kan du sjekke min holdning bak det jeg skriver nå, eller må du forholde deg til det du leser?

ok, la meg gjette:

Siden du i det hele tatt stiller spørsmålet, og hvis jeg skal prøve meg på å tolke måten det blir stilt på - så må min konklusjon bli at du ikke er spesielt rasistisk anlagt.

Hobbypsykolog - jeg ???

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Hehe, jeg ville aldri i mine villeste fantasier skrevet noe så perverst, men enkelte skapninger mener det er greit. :)

Hvis du er imot fornorsking av ord, skriver du vel kanskje også buerau istedenfor byrå og chef istedenfor sjef?

Skrevet

ok, la meg gjette:

Siden du i det hele tatt stiller spørsmålet, og hvis jeg skal prøve meg på å tolke måten det blir stilt på - så må min konklusjon bli at du ikke er spesielt rasistisk anlagt.

Hobbypsykolog - jeg ???

Det blir som du sier: Gjetting.

Kanskje greiere å lese det som står?

Vi kan aldri krype inn i hodet på noen og avlese intensjoner og motiver - ikke her og nå og enda mindre på for lengst vdøde.

Faktisk har vi alle mer eller mindre problemer med å redegjøre for våre egne intensjoner og motiver... så hvordan bestemme andres dersom vi ikke forholder oss til det som SIES (eller gjøres)?

Skrevet

Hvis du er imot fornorsking av ord, skriver du vel kanskje også buerau istedenfor byrå og chef istedenfor sjef?

Nei. Jeg skriver ordene som jeg engang lærte dem. Chef og bureau er før min tid.

Men jeg skriver fortsatt burkababe i stedet for kvinnelig muslim, dog er det vel bare et tidsspørsmål før det ordet også blir upassende.

blitz1365380771
Skrevet

I mitt hode står en chef over grytene, mens sjefen sitter på sitt kontor.

Eller?

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Nei. Jeg skriver ordene som jeg engang lærte dem. Chef og bureau er før min tid.

Men jeg skriver fortsatt burkababe i stedet for kvinnelig muslim, dog er det vel bare et tidsspørsmål før det ordet også blir upassende.

Selvsagt. Jeg synes også at pøbb er perverst. Men for neste generasjon blir pøbb kanskje like naturlig å skrive som byrå er for oss.

Skrevet

Selvsagt. Jeg synes også at pøbb er perverst. Men for neste generasjon blir pøbb kanskje like naturlig å skrive som byrå er for oss.

"Men for neste generasjon blir pøbb kanskje like naturlig å skrive som byrå er for oss."

I en alder av stusselige 29 for andre gang merker jeg at jeg allerede er i ferd med å bli en av de som klager over dagens ungdom.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

"Men for neste generasjon blir pøbb kanskje like naturlig å skrive som byrå er for oss."

I en alder av stusselige 29 for andre gang merker jeg at jeg allerede er i ferd med å bli en av de som klager over dagens ungdom.

He he, det har jeg gjort i flere år allerede.

Skrevet

For å slippe full gjennomgang av tråden; Har man nu kommet til enighet om hvilke begreper som kan benyttes, og hvilke som ikke kan?

Skrevet

For å slippe full gjennomgang av tråden; Har man nu kommet til enighet om hvilke begreper som kan benyttes, og hvilke som ikke kan?

Neppe :-)

"............................"

Gjest Sledge Hammer
Skrevet

Da er du inne på et annet problem. Et problem som kanskje særlig dere kvinner kjenner til? Nemlig det å prøve å forstå motivet, både det bevisste og ubevisste, bak det som blir sagt. Dette i sin tur fører ofte til feiltolkinger, gjerne kalt misforståelser, som kan være ganske så frustrerende. Men igjen, jeg ser ikke på det som galt for eksempel å kalle noen en pakkis, hvis det er glimt i øyet og en slags inkluderende tanke som ligger bak.

Skrevet

Hvis man legger alminnelig oppvakt velvilje til, gir språket seg nesten selv, synes dagens

Skrevet

Da er du inne på et annet problem. Et problem som kanskje særlig dere kvinner kjenner til? Nemlig det å prøve å forstå motivet, både det bevisste og ubevisste, bak det som blir sagt. Dette i sin tur fører ofte til feiltolkinger, gjerne kalt misforståelser, som kan være ganske så frustrerende. Men igjen, jeg ser ikke på det som galt for eksempel å kalle noen en pakkis, hvis det er glimt i øyet og en slags inkluderende tanke som ligger bak.

'Da er du inne på et annet problem. Et problem som kanskje særlig dere kvinner kjenner til? Nemlig det å prøve å forstå motivet, både det bevisste og ubevisste, bak det som blir sagt.'

Jeg trodde dette var _ditt_ tema?

'Dette i sin tur fører ofte til feiltolkinger, gjerne kalt misforståelser, som kan være ganske så frustrerende.'

Ja, det var lissom poenget mitt.

'Men igjen, jeg ser ikke på det som galt for eksempel å kalle noen en pakkis, hvis det er glimt i øyet og en slags inkluderende tanke som ligger bak.'

Her tror jeg ganske bestemt at du skårer mest på å la være å omtale mennesker på den måten. Hvis du snakker om internhumor, stiller saken seg annerledes - men da vet du sikkert også at selv om _din_ venn skulle knegge med av slik omtale i deres private rom, vil andre oppfatte slik omtale av seg som svært negativt.

Gjest papirtiger
Skrevet

Hva i all verden er det du snakker om? Vennligst forklar. Jeg har vel aldri ytret at jeg ikke skjønner hvorfor folk bruker ordet "eskimo" - jeg har vel heller tvert imot sagt at jeg skjønner at innlærte ord og begreper ikke alltid er så lett å endre på. Som sagt, vennligst svar - du kommer med påstander om meg som er helt ville, og da vil jeg gjerne ha en forklaring.

".........................."

På samme måte som eskimoer ikke vil bli kalt nettopp det, vil ikke indianere blir kalt indianere...

Og du reagerer på samme måte som de personene som fortsatt bruker ordet eskimo..

Ønsk deg en kost til jul kanskje? :)

Skrevet

På samme måte som eskimoer ikke vil bli kalt nettopp det, vil ikke indianere blir kalt indianere...

Og du reagerer på samme måte som de personene som fortsatt bruker ordet eskimo..

Ønsk deg en kost til jul kanskje? :)

"Og du reagerer på samme måte som de personene som fortsatt bruker ordet eskimo"

Nå snakker du tull, og jeg foreslår at du forsøker å forstå det jeg skriver i stedet for å dra egne konklusjoner.

Jeg gjentar for siste gang: jeg har full sympati for folk som ikke vil bli kalt visse ting, og jeg forsøker selv å unngå å bruke ord som kan oppfattes som støtende. Det hindrer meg imildertid ikke å argumentere for at meningen med disse ordene ikke nødvendigvis er negativ. Og det betyr ikke at en som bruker ordene "neger" og "eskimo" er rassist.

Samtidig sier jeg at jeg har full forståelse for at mange finner det vanskelig å legge av seg innlærte ord som de selv ikke oppfatter som negative. Jeg forsvarer ikke bruken av disse ordene.

Skjønner du sammenhengen? Hvis ikke så er det ikke mer jeg kan gjøre for å forklare det. Det er grenser for hvor små teskjeer det finnes.

"........................."

Gjest papirtiger
Skrevet

"Og du reagerer på samme måte som de personene som fortsatt bruker ordet eskimo"

Nå snakker du tull, og jeg foreslår at du forsøker å forstå det jeg skriver i stedet for å dra egne konklusjoner.

Jeg gjentar for siste gang: jeg har full sympati for folk som ikke vil bli kalt visse ting, og jeg forsøker selv å unngå å bruke ord som kan oppfattes som støtende. Det hindrer meg imildertid ikke å argumentere for at meningen med disse ordene ikke nødvendigvis er negativ. Og det betyr ikke at en som bruker ordene "neger" og "eskimo" er rassist.

Samtidig sier jeg at jeg har full forståelse for at mange finner det vanskelig å legge av seg innlærte ord som de selv ikke oppfatter som negative. Jeg forsvarer ikke bruken av disse ordene.

Skjønner du sammenhengen? Hvis ikke så er det ikke mer jeg kan gjøre for å forklare det. Det er grenser for hvor små teskjeer det finnes.

"........................."

Hehe, vet du...dette interesserer meg egentlig veldig lite, så du behøver ikke :) Men du må gjerne svare meg, slik at du får siste ordet :D

Skrevet

Hehe, vet du...dette interesserer meg egentlig veldig lite, så du behøver ikke :) Men du må gjerne svare meg, slik at du får siste ordet :D

Klart jeg svarer, når du kommer her og legger ville meninger og holdninger over på meg. Og når det i tillegg strider med det jeg selv har sagt, så er det jo tydelig at du ikke forstår så mye. Og hvis det ikke interesserer deg, hvorfor i h... kommer du med dette tullpratet? Du kommer ikke og anklager folk for slikt, for deretter å si at "det interesserer meg ikke". Dårlig folkeskikk kalles det.

"............................"

Gjest Sledge Hammer
Skrevet

'Da er du inne på et annet problem. Et problem som kanskje særlig dere kvinner kjenner til? Nemlig det å prøve å forstå motivet, både det bevisste og ubevisste, bak det som blir sagt.'

Jeg trodde dette var _ditt_ tema?

'Dette i sin tur fører ofte til feiltolkinger, gjerne kalt misforståelser, som kan være ganske så frustrerende.'

Ja, det var lissom poenget mitt.

'Men igjen, jeg ser ikke på det som galt for eksempel å kalle noen en pakkis, hvis det er glimt i øyet og en slags inkluderende tanke som ligger bak.'

Her tror jeg ganske bestemt at du skårer mest på å la være å omtale mennesker på den måten. Hvis du snakker om internhumor, stiller saken seg annerledes - men da vet du sikkert også at selv om _din_ venn skulle knegge med av slik omtale i deres private rom, vil andre oppfatte slik omtale av seg som svært negativt.

Du har visst litt tungt for det. Igjen, mitt poeng: Det er ikke ordene i seg sjøl som er farlige, men holdningene som ligger bak.

Så skal jeg i tillegg gjerne være enig med deg i at en kan se an hvem en forteller innvandrervitser til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...