Gå til innhold

NHD:Psykisk helse og søvn. Finnes det søvnspesialister + mer..Please les dette!

Anbefalte innlegg

Gjest Søvnløs 22 åring

Finnes det egne spesialister på søvnproblemer?

Ut i fra min situasjon som er følgende, vil du anbefale meg å oppsøke en slik ellet har du noen andre forslag til løsninger.

Har en bipolar lidelse type 2. Er medisinert med Lamictal. Psykiater vurderer nå å sette meg over på litsium pga. manglende effekt på både toppene og depresjonene. Jeg har i tillegg et par ustabile trekk: Jeg har periodevise tanker om å skade meg selv, og jeg blir "småparanoid" i stressende situasjoner når jeg er deprimert.

Vet ikke om dette var relevant for problemstillingen, men tok det med for sikkerhets skyld.

Har trengt lite søvn hele livet. Helt siden i ett års alderen. De siste året har det blitt til at jeg sover 2-3 timer om natten. i "opp" periodene kan jeg gå dager uten å sove.

Jeg har prøvd følgende sovemedisiner uten effekt:

- Imovane

- Stilnoct

- Apodorm

- Flunipan

- Nozinan

- Vallergan

- tolvon

Mange av disse i kombinasjon med hverandre:

-Imovane+Vallergan+tolvon

-Imovane+ Vallergan

-Imovane+sobril+nozinan

-Flumipam+sobril.

Nå har jeg sluttet med all sovemedisin. Det virker ikke og jeg blir bare ekkelt sløv og nærmest til fare for meg selv. Jeg bruker bare Sobril for å bli tilstrekkelig rolig til å i det hele tatt kunne legge meg ned i senga.

Lurer på om det i det hele tatt finnes noen medisiner igjen å prøve.

En kan jo si at alle ikke trenger så mye søvn, men merker at jeg er uopplagt. Det har blitt min normaltilstand. Men jeg har ett par netter per måned der jeg sover hele natta og da merker jeg at nervene ikke er så "tynnslitte" og at jeg klarer å konsentrere meg om skolen.

Har du noen forslag? Dette går veldig ut over min arbeidskapasitet og delvis mitt sosiale liv.

Det er ikke holdbart. Rett og slett...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har dessverre ingen gode forslag til ytterligere medisinering.

Ja, det finnes søvnspesialister/laboratorier. Jeg synes du skal be fastlegen søke deg til et slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...