Gå til innhold

Vedvarende hals problemer

Anbefalte innlegg

Lei av betennelser

Historie:

Helt frisk å fin frem til vinteren 98/99, den viteren gikk jeg mye på ski 2-3 ganger i uka i normarka selv om det var ganske kaldt -10 til -20 grader.

Ut på våren 1999 begynte problemene i det små, sommeren etter mente bedriftslegen at jeg hadde dårlig lungekapasistet ca 80 på spinometri (selv om jeg trente mye) og at den ene mandelen var for stor.

Vinteren 2000 var problemene så store at jeg oppsøkte lege og spesialist de anbefalte fjerning av mandler, disse ble fjernet våren 2001. Dette reduserte antallet kraftige halsbetennelser, men antallet små betenesler og det reduserte imunforsvaret vedble.

Siden 2001 har problemene også blitt gradvis verre kontaktet derfor min fastlege flere ganger i høst/vinter å fått penesilin kurer mot hals problemer. Han har også henvist meg til spesiallist for å utrede polypper/halsproblemer, men spesialisten fant ikke noe bortsett fra at han konstaterte at nese slimhinnene min var hovne og irriterte, han gjennomførte allergitest og sjekket bihulene.

Symptomer:

1. Problemene starter alltid i området over drøvelen, kraftig svie som blir noe lindret av halspastiller. Deretter hovner halsen/lymfene opp og jeg blir kald og syk. Etter noen dager blir jeg bedre, men da er jeg ofte veldig hes/klør i stemmebåndet. Samtidig som jeg hoster opp en del slim.

2. Dette skjer om igjen og om igjen. Blir jeg våt og kald så er det garantert ny runde. Spesielt kraftig svie i området over drøvel, svien utvikler seg ikke alltid til infeksjon.

3. Tetthet i nesen hver morgen, puster gjennom munnen om natten.

4. På dagtid må jeg også ofte nyse og snyte meg.

Utløsende faktorer:

1. Sykkling til jobb fører ofte til symptomer i løpet av dagen

2. Dersom kaldt å surt vil jeg ofte bli syk selv om jeg har gode klær på å ikke fryser.

3. Tett og tørre slimhinner om morningen

4. Kaldt vær med vind og regn.

HVA er det som feiler meg og hva kan jeg gjøre for å bli bedre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165555-vedvarende-hals-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det første jeg tenker er at du nok har utviklet hyperreaktive ( overfølsome) slimhinner. I utgangspunktet kan det være infeksjonsutløst, eller for noen allergi-utløst, og etterhvert blir slimhinnene såpass irritable at det skal lite til for å irritere. Det kan være alt fra kald luft, tørr luft, infeksjoner, allergi, støv og forkjølelser. Det er nødvendig å bryte denne sirkelen. For din del vil jeg sterkt overveie å bruke inhalasjons-cortison en periode, både til nese og lunger. Cortison hindrer hevelse og slimdannelse i luftveiene. En liten dose av kun lokalt-virkende cortison er så og si uten bivirkninger. Likeledes er det viktig at du skyller nesen godt med saltvann både morgen og kveld. En liten dusj holder ikke; det må større mengder til slik at alle deler av nesehulen skylles; forhør deg på apoteket. Du kan øke slimhinneforsvaret med rikelig dose C-vitamin; ca. 1 g/dag. Omega-3 og evt. Geri-max hjelper mange. Det finnes egne nesesprayer på apoteket som fukter slimhinnen mer effektivt enn saltvann. Du må til fastlegen din for å få resept på cortison-preparatene til nese- og lunger..Noen leger vil si at det ikke er grunn nok, men jeg mener det er et forsøk verdt. "Forsøket" bør strekke seg over minst to mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...