Gå til innhold

Fort. haster. PINNEKJØTT

Gjest Øvelse gjør KANSKJE mester??

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage pinnekjøtt for første gang. Har dekket kaserollen lagvis med bjørkepinner og lagt kjøttet oppå. Vannet dekker pinnene, men ikke kjøttet. Blir det riktig? Skjønner ikke at kjøttet blir gjennom-mørt på den måten??? Trodde jeg måtte dekke kjøttet med vann også???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165566-fort-haster-pinnekj%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig. Pinnekjøttet skal ikke i kontakt med vann. Det skal dampkokes.Håper at du har husket å vanne det ut. :)

Ja. Har vannet det ut et døgn. Fikk tips om å bruke vannet jeg vannet det ut med til å dampe det i, men det er veldig salt??? Takk for svar forresten!!

Ja. Har vannet det ut et døgn. Fikk tips om å bruke vannet jeg vannet det ut med til å dampe det i, men det er veldig salt??? Takk for svar forresten!!

Nei, det ville jeg ikke gjort. Ta nytt vann:) Men, men.. som med all julemat er det maaange meninger om dette.

Annonse

Skal det koke? Småputrer nå....

Småputring er kjempefint! Husk tett lokk og evt etterfylling av vann.

Mange liker å frese de litt i ovnen eller på steikepanna når de er ferdig kokte. Da blir pinnene ekstra lekre og sprø....

Ååådet er så godt!!!

Gjest pinnekjøttelsker

Skal det koke? Småputrer nå....

Du må passe på at ikke pinnekjøttet ligger i vann. Det skal ikke kokes, men dampes. Det blir mørt av dampen.

Pass på å fylle opp med varmt vann etterhvert som du koker.(vannet skal koke hele tida) Det damper nemlig bort etterhvert og legger i fra seg mye fett i bunnen. (dette skal selvfølgelig kastes etterpå, ikke i sluk, men frys det og kast i søpla

Gjest pinnekjøttelsker

Småputring er kjempefint! Husk tett lokk og evt etterfylling av vann.

Mange liker å frese de litt i ovnen eller på steikepanna når de er ferdig kokte. Da blir pinnene ekstra lekre og sprø....

Ååådet er så godt!!!

Ettersteking i ovn (ca 10 min) er nesten et must! Ustekt pinnekjøtt er temmelig dvaskt...men selvfølgelig en smakssak.

Dekker du kjøttet med vann blir det tørt og vassent. Så det ville jeg ikke gjort.

Men et kvikt opphold under grillen i ovnen etterpå er herlig, jeg setter det i panne på øverste rille, og høyeste temperatur grill. Tar det ut så fort det har fått en gylden overflate.

NAM!

Slutt med denne tråden med en gang, jeg vil ha pinnekjøtt NÅ!

*sukk*

Du er heldig du, jeg mistet lysten på pinnekjøtt for noen år siden, også jeg da som syntes det var så godt.

Nå kjenner jeg at ribbe byr meg imot, satt og funderte på hva jeg skal ha til julemat når de to rettene jeg er vant til ikke frister lenger.

Det jeg har mest lyst på er seibiff med masse løk, men kan man ha det på julaften??

Annonse

Du er heldig du, jeg mistet lysten på pinnekjøtt for noen år siden, også jeg da som syntes det var så godt.

Nå kjenner jeg at ribbe byr meg imot, satt og funderte på hva jeg skal ha til julemat når de to rettene jeg er vant til ikke frister lenger.

Det jeg har mest lyst på er seibiff med masse løk, men kan man ha det på julaften??

Vel, folk nord i landet spiser jo fisk til jul gjør de ikke? Og flere østeuropeiske land disker opp med fiskeretter juleaften, så det burde vel gå an :)

Er heldigvis ikke lei pinnekjøtt, derimot får jeg bare så innmari lyst på pinnekjøtt for tiden at jeg lurer på om jeg skal bevillige meg litt penger til å kjøpe det til middag denne uken eller om jeg da kommer til å "ødelegge" julestemningen som hører med...hmm! Sulten nå!

Gjest alkoholikerdatter

Vel, folk nord i landet spiser jo fisk til jul gjør de ikke? Og flere østeuropeiske land disker opp med fiskeretter juleaften, så det burde vel gå an :)

Er heldigvis ikke lei pinnekjøtt, derimot får jeg bare så innmari lyst på pinnekjøtt for tiden at jeg lurer på om jeg skal bevillige meg litt penger til å kjøpe det til middag denne uken eller om jeg da kommer til å "ødelegge" julestemningen som hører med...hmm! Sulten nå!

Det er et fåtall av folket nordpå som spiser fisk på julafte. De flelste spiser ribbe.

Tror det er noen vestlendinger som spiser fisk, men ikke så mange nordpå? Noen er det vel, men det er nok fåtallet.

Å spise fisk i løpet av jula er derimot veldig vanlig, rakfisk, lutefisk, kveite, laks .. Slike ting. "Fin" fisk.

Hva med kveite? Eller koldtbord?

Jeg synes man skal spise hva man vil på julaften. Skal man ha besøk kan man vel heller mekke litt forskjellig.

Vi droppet både ribbe og pinnekjøtt for fire år siden, og har hatt kalkun siden den gang.

Saftig, fin fugl når den gnis inn med smør opg langtidsstekes med buken full av appelsiner.

Dessuten er det utrolig hvor mye godt tilbehør man kan ha. Vi har bl.a. lys saus, appelsinsalat, rosenkål og hjemmelaget potetstappe.

Julestemningen har vi ikke mistet! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...