Gå til innhold

Hvordan vite blodtype..?

Anbefalte innlegg

Gjest stadacone

Har nettopp lest og snakket med noen ang kosthold etc, og

det ble nevnt at man bør ta hensyn til blodtypen med hva man spiser.

Men hvordan får man vite blodtypen?

Andre vet alltid hva blodtype de har, hvordan får de vite det?

Da jeg spurte legen min, svarte han at det får aldri noen vite før det eventuelt skjer noe der du trenger blod...det var noe med sikkerheten rundt det tror jeg han snakket om, husker ikke helt.

Men det hvertfall IKKE mulighet til å få rede på det sa han :(

Men hvorfor/hvordan har alle andre fått vite det??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165576-hvordan-vite-blodtype/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Da jeg spurte legen min, svarte han at det får aldri noen vite før det eventuelt skjer noe der du trenger blod...det var noe med sikkerheten rundt det tror jeg han snakket om, husker ikke helt. Men det hvertfall IKKE mulighet til å få rede på det sa han :("

Tull!!

Har du født noen gang?

I så tilfelle, så står blodtypen din på helsekortet.

Gjest stadacone

"Da jeg spurte legen min, svarte han at det får aldri noen vite før det eventuelt skjer noe der du trenger blod...det var noe med sikkerheten rundt det tror jeg han snakket om, husker ikke helt. Men det hvertfall IKKE mulighet til å få rede på det sa han :("

Tull!!

Har du født noen gang?

Født? Nei, jeg er en han (ugift)

Gjest stadacone

Tull!!

Har du født noen gang?

Ps, og jeg foretrekker om folk svarer litt seriøst på innlegget mitt. Vær snill å ikke avlede spørsmålet med sånne tullesvar..

Gjest stadacone

Ok.

Man får oppgitt sin blodtype ved forespørsel.

Sikker på at legen ikke missforsto spørsmålet ditt da?

Nei, tror ikke han kan ha misforstått det.

Men legen var kanskje litt teit...går ikke til han lenger.

Får vel spørre en annen lege

Men det var jo rart at en lege skulle svare meg seriøst sånn, hvis det bare var tull?

Kan gjerne tenke meg å høre fra noen som vet hvorfor han kan ha sagt dette, og hva som eventuelt ligger i dette - og hva jeg bør gjøre

Annonse

Gjest stadacone

Kan du konkret fortelle meg hvor mitt svar avleder spørsmålet og hvor det ikke er seriøst?

sorry, det var kanskje litt sterkt sagt.

Men når jeg skrev jeg ikke visste hva blodtypen er (hadde selvsagt visst det hvis jeg var kvinne og hadde født..og det sto på helsekortet bla bla ba...sier seg selv) og fikk det svaret jeg fikk av legen - så var jeg altså som sagt klart interessert i å høre fra noen som evt. hadde litt peiling på akkurat det rundt det jeg spør om der, og muligens skjønner og kunne si noe hvorfor legen kan ha sagt dette; om det er normalt, eller om det faktisk må ha VÆRT en regelrett bløff..(tvilsomt)?

osv osv, skjønner?

sorry, det var kanskje litt sterkt sagt.

Men når jeg skrev jeg ikke visste hva blodtypen er (hadde selvsagt visst det hvis jeg var kvinne og hadde født..og det sto på helsekortet bla bla ba...sier seg selv) og fikk det svaret jeg fikk av legen - så var jeg altså som sagt klart interessert i å høre fra noen som evt. hadde litt peiling på akkurat det rundt det jeg spør om der, og muligens skjønner og kunne si noe hvorfor legen kan ha sagt dette; om det er normalt, eller om det faktisk må ha VÆRT en regelrett bløff..(tvilsomt)?

osv osv, skjønner?

Jeg syntes at svaret fra legen var tvilsomt, derfor skrev jeg "Tull!".

Det var altså svaret fra legen som var tull, ikke ditt innlegg.

blitz1365380771

Hei. Det er faktisk helt vanlig å ikke få oppgitt blodtype v/forespørsel. Dette er mye pga blodtypedietter o.l. fordi legene ikke liker dsse diettene.

Det er dyrt å ta blodprøver og legeforeningen har anbefalt å ikke gjøre det bare pga nyskjerighet og dietter de ikke har noen tro på.

Du får kjøpt et enkelt testsett på mange helsekostbutikker, hvor du kan finne ut av det selv.

På "Fedon"-kursene selger de ofte også slike sett. Koster rundt en 100-lapp.

Gjest stadacone

Jeg syntes at svaret fra legen var tvilsomt, derfor skrev jeg "Tull!".

Det var altså svaret fra legen som var tull, ikke ditt innlegg.

Javel, men jeg oppfattet det som det var noe du uten videre lettvint bare antok...eller VET du faktisk at det han sa var reinspikka "tull"..?

I såfall beklager jeg feiloppfattelsen.

Gjest stadacone

Hei. Det er faktisk helt vanlig å ikke få oppgitt blodtype v/forespørsel. Dette er mye pga blodtypedietter o.l. fordi legene ikke liker dsse diettene.

Det er dyrt å ta blodprøver og legeforeningen har anbefalt å ikke gjøre det bare pga nyskjerighet og dietter de ikke har noen tro på.

Du får kjøpt et enkelt testsett på mange helsekostbutikker, hvor du kan finne ut av det selv.

På "Fedon"-kursene selger de ofte også slike sett. Koster rundt en 100-lapp.

okey.. takk for den oppklaringen, og tipset

Ellers har jeg tatt blodprøver mange ganger. Men de noterer kanskje ikke blodtypen da? Men han ville vel ikke si det da som du er inne på. Rare greier :/

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...